خط و نشان چین برای آمریکا

این روزها بحران کره‌شمالى باز هم خبرساز شده است؛ بحرانى که مى‌تواند ثبات فعلى حاکم بر شبه‌جزیره کره را از بین ببرد و به جنگى فاجعه‌بار منجر شود.
درگیری‌های نظامی، آتش‌بازی و تنش‌های شدید لفظی در شبه‌جزیره کره سابقه دارد. جنگ کره نیز که در سال‌های ۱۹۵۰-۱۹۵۳ رخ داد، یکی از گسترده‌ترین و مرگبارترین رودررویی‌های نظامی معاصر است و در حدود 5/2 میلیون کشته و زخمی غیرنظامی برجای گذاشت. این جنگ بدون دستیابی به توافق صلح به پایان رسید و همچنان نیز دو طرف در ترک تخاصم به ‌سر می‌برند.
یک روزنامه دولتی چین بی‌طرفی در جنگ احتمالی آمریکا و کره‌شمالی را توصیه کرده و یک مقام آمریکایی از اولویت راه‌حل دیپلماتیک سخن گفته است.
روزنامه دولتی گلوبال‌تایمز، وابسته به حزب کمونیست چین دیروز در تفسیری نوشت در صورتی که با پرتاب موشک کره‌شمالی به سوی مناطق تحت حاکمیت ایالات متحده بین دو طرف جنگی آغاز شود، جمهوری خلق چین باید در این جنگ بی‌طرف بماند.


در این مقاله که تحت عنوان «قمار بی‌پروا بر سر شبه‌جزیره کره خطر جنگ را در پی دارد» آمده است که هم ایالات‌متحده و هم کره‌شمالی لفاظی‌های تهدیدآمیز علیه یکدیگر را شدت بخشیده‌اند و در حالی که وزارت دفاع آمریکا طرح‌هایی را برای حملات پیشگیرانه علیه مراکز موشکی کره‌شمالی تهیه کرده، کره‌شمالی هم گفته است طرحی را تا اواسط ماه جاری تکمیل می‌کند که شامل پرتاب چهار موشک میان‌برد به هدف‌هایی در 40-30 کیلومتری جزیره گوام است.
جزیره گوام واقع در غرب اقیانوس آرام و در حدود سه هزار و 500 کیلومتری شبه‌جزیره کره واقع شده و در تیررس موشک‌های کره‌شمالی قرار دارد. حاکمیت این جزیره متعلق به آمریکاست و این جزیره محل یکی از پایگاه‌های منطقه‌ای ایالات متحده است.
این روزنامه با تشریح نظر خود در مورد تحولات منجر به بحران کنونی و تاکید بر اینکه چین هم با اتمی شدن شبه‌جزیره کره و هم تحریک به درگیری نظامی در این منطقه مخالف است، گفته است که جمهوری خلق چین قویا در برابر هریک از طرف‌ها که در نظر داشته باشد وضعیت کنونی منطقه در ارتباط با منافع چین را تغییر دهد مقاومت خواهد کرد.
در ادامه این مقاله آمده است: دولت چین باید کاملا تصریح کند که اگر کره‌شمالی به پرتاب موشک مبادرت ورزد به نحوی که خاک ایالات متحده را مورد تهدید قرار دهد و ایالات متحده این اقدام را تلافی کند، جمهوری خلق چین در این میان بی‌طرف خواهد ماند. اگر آمریکا و کره‌جنوبی حملاتی را به منظور تلاش برای سرنگونی رژیم کره‌شمالی با هدف تغییر شرایط سیاسی شبه‌جزیره کره صورت دهند، چین از چنین اقدامی ممانعت خواهد کرد. این روزنامه مشخص نکرده است که ممانعت از چنین اقدامی باید به چه صورتی باشد.
شبه‌جزیره کره از شمال با چین هم‌مرز است و به استثنای کره‌جنوبی، تنها مرز خاکی کره‌شمالی با چین است. جمهوری خلق چین به عنوان متحد اصلی کره‌شمالی شناخته شده است و بخش عمده ارتباط اقتصادی آن کشور با خارج از طریق چین است.
به گفته برخی ناظران، رهبران جمهوری خلق چین؛ کشوری که با وجود رشد سریع اقتصادی هنوز دارای نظام دموکراتیک نیست، احتمالا از تغییر رژیم در کره‌شمالی که ممکن است زمینه وحدت دو کره را فراهم آورد نگران خواهند بود. از یکسو، تکان ناگهانی سیاسی و اجتماعی در کره‌شمالی می‌تواند باعث جابه‌جایی جمعیت و احتمالا هجوم پناهجویان به چین شود و از سوی دیگر با توجه به توانمندی کره‌جنوبی در زمینه اقتصادی و فناوری، تشکیل یک کره متحد، دموکراتیک و از نظر اقتصادی و فنی نیرومند بر موقعیت چین به عنوان ابرقدرت منطقه‌ای تاثیر منفی خواهد گذاشت. بدتر اینکه ممکن است تحولات سیاسی در شبه‌جزیره کره انگیزه مطالبات مردم چین برای اصلاحات عمیق سیاسی شود.
چین به منظور جلوگیری از تبدیل بحران شبه‌جزیره کره به درگیری نظامی با تحریم بین‌المللی برنامه موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی همراهی کرده است اما مخالف هرگونه اقدام شدید علیه این کشور بوده است. با این همه به نظر می‌رسد که بی‌پروایی حکومت کره‌شمالی در به چالش کشیدن ایالات متحده، آن هم در زمانی که در مورد نیات و روش‌های رییس‌جمهور کنونی آمریکا ابهاماتی وجود دارد باعث شده است تا به رژیم کره‌شمالی هشدار بدهد که حمایت از آن رژیم نامحدود و غیرمشروط نیست.
مقاله روزنامه متنفذ گلوبال‌تایمز کوتاه‌مدتی پس از اظهارات دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا منتشر شد که گفت شاید تهدید قبلی او که از آتش و خشم علیه کره‌شمالی سخن گفته بود به اندازه کافی موثر نبوده است.
ترامپ که با خبرنگاران سخن می‌گفت، اعلام کرد که برخورد دولت‌های قبلی آمریکا با تلاش موشکی و اتمی کره‌شمالی به اندازه کافی سختگیرانه نبوده و او مصمم از منافع مردم آمریکا و متحدان این کشور دفاع می‌کند.
کوتاه‌مدتی پس از اظهارات رییس‌جمهور، جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که دولت او هنوز هم راه‌حل دیپلماتیک برای بحران کره را ترجیح می‌دهد و افزود که جنگ در این منطقه فاجعه‌بار خواهد بود. وی در عین حال افزود که ایالات متحده برای مقابله با هرنوع حرکت خصمانه کره‌شمالی آماده است.
به گفته برخی کارشناسان، با توجه به حضور نظامی آمریکا در کره‌جنوبی و ژاپن و توانایی رزمی این کشور و متحدان منطقه‌ای آن از یکسو و توانایی نظامی کره‌شمالی از جمله در زمینه موشکی کوتاه و میان‌برد و آتش توپخانه به معنی آن است که حتی یک درگیری با استفاده از تسلیحات متعارف هم‌ می‌تواند آسیب اقتصادی و تلفات سنگینی را به دو کره وارد کند و شاید حتی باعث خساراتی به سایر کشورهای منطقه از جمله ژاپن شود.
ترامپ هم در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد مذاکره جهت حل این بحران گفت که البته ما همیشه آماده مذاکره هستیم اما افزود که طی 25 سال گذشته، آمریکا مشغول مذاکره در مورد کره‌شمالی بوده است بی‌آنکه به نتیجه رسیده باشد. او ضعف دولت‌های پیشین را عامل این وضعیت دانست و مشخصا از بیل کلینتون، جورج بوش و باراک اوباما، روسای جمهور سابق نام برد. او بیل کلینتون را ضعیف و بی‌خاصیت توصیف کرد و گفت که باراک اوباما حتی در این باره حرف بزند اما من حرف می‌زنم، بالاخره یک نفر باید این کار را بکند.
اتحاد توافق واشنگتن و سئول علیه کره‌شمالی
سئول می‌گوید دو مقام‌ امنیتی ارشد آمریکا و کره‌جنوبی توافق کرده‌اند در مورد «تمامی» اقدامات احتمالی در قبال کره‌شمالی پیشاپیش گفت‌وگو کنند. بنا بر گزارش‌ها از کره به‌نظر می‌رسد واشنگتن در صورتی که قصد حمله داشته باشد، سئول را مطلع خواهد کرد.
دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی می‌گوید، مشاوران امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا و کره‌جنوبی دیروز تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. آن‌طور که خبرگزاری دولتی کره‌جنوبی می‌گوید دو طرف بر تعهدات خود در مورد همکاری پیشاپیش، نزدیک و شفاف در پیوند با گام‌های لازم در هر مقطعی، طوری‌که به امنیت و حفاظت هر دو کشور کره‌جنوبی و ایالات متحده و مردم آن بینجامد، تاکید کرده‌اند.
خبرگزاری و رسانه‌های کره‌جنوبی می‌گویند به‌نظر می‌رسد چنانچه ایالات متحده قصد حمله پیشگیرانه یا اقدامی نظامی علیه کره‌شمالی داشته باشد، سئول را مطلع خواهد کرد. گفت‌وگوی مک‌مستر و چانگ، پس از اظهارات رییس‌جمهور آمریکا به مواجهه کره‌شمالی با آتش و خشم و سپس بیانیه‌های کره‌شمالی در مورد طرح بالقوه حمله به جزیره گوام انجام شده است.
دونالد ترامپ پنجشنبه گذشته بر هشدار پیشین خود به پیونگ‌یانگ تاکید کرده و گفت اتفاقی که برای آنها رخ خواهد داد حتی به ذهنشان خطور نکرده است. این گفته‌ها و بیانیه‌های کره‌شمالی، همچنین گزارش منتشرشده‌ در واشنگتن‌پست در مورد موفقیت‌های کره‌شمالی برای کوچک‌سازی کلاهک هسته‌ای، واکنش‌های تازه‌ای را در منطقه ایجاد کرده است.
در کره‌جنوبی از یک‌سو احزاب مخالف ضمن انتقاد از دولت در مورد از دست دادن وزن خود در بحران فعلی خواستار تشکیل جلسه و اطلاع‌رسانی در مورد جزییات اقدامات احتمالی هستند. از سوی دیگر شماری از تحلیلگران ارشد خواستار همکاری با چین و روسیه برای برپایی مذاکره با پیونگ‌یانگ شده‌اند.
روزنامه هان‌گیوره، چاپ سئول از مدیر مرکز راهبردهای امنیت ملی کره‌جنوبی، نقل کرده است که اکنون وقت همکاری با همسایگان از جمله روسیه و چین است تا جلوی تبدیل‌شدن جدال‌های شدید لفظی به یکی واقعه عملی گرفته شود. کره‌شمالی تا کنون تلاش‌های دولت فعلی کره‌جنوبی برای انجام برخی مذاکرات نظامی را فاقد جدیت توصیف و رد کرده است.
در ژاپن هم هشدارها و اظهارات روزهای اخیر بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است. به نوشته روزنامه چپن‌تایمز، مشخص نیست هشدارهای ترامپ به کره‌شمالی از جمله در مورد مواجهه آن با آتش‌ و خشم، پیش از مطرح شدن با رهبران ژاپن و کره‌جنوبی در میان گذاشته شده بود یا نه. با این همه وزیر دولت ژاپن (مسوول ارشد هماهنگی دولت ژاپن و دستگاه‌های اجرایی) چهارشنبه گذشته گفته بود توکیو از سیاست واشنگتن در پیوند با حفظ همه گزینه‌های روی میز حمایت می‌کند.
حمایت استرالیا از آمریکا در جنگ با کره‌شمالی
نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که کشورش در صورت حمله کره‌شمالی به آمریکا به کمک واشنگتن خواهد رفت.
مالکوم ترنبول این اظهارات را بعد از آن مطرح کرد که کره‌شمالی از طرح‌هایش برای شلیک چند موشک به سمت جزیره آمریکایی گوآم پرده برداشت.
ترنبول گفت: آمریکا هیچ هم‌پیمانی قدرتمندتر از استرالیا ندارد. ما با آمریکا و نیوزیلند پیمان امنیتی مشهور به انزوس را داریم و اگر حمله‌ای علیه استرالیا یا آمریکا انجام شود هر یک از ما طبق این معاهده به کمک طرف مقابل خواهیم رفت.
وی ادامه داد: پس بیایید صریح باشیم و بگوییم اگر هرگونه حمله‌ای از سوی کره‌شمالی علیه آمریکا انجام شود معاهده انزوس اجرایی شده و استرالیا به کمک آمریکا خواهد رفت.