نقض برجام هزینه جدی

خواهد داشت
سیدعباس عراقچی طی سخنانی در بنیاد صلح ساساکاوا و در حضور بیش از ۳۰۰ نفر از کارشناسان و محققان ژاپنی درباره تحولات خاورمیانه و نقش ایران، به تشریح نتایج برجام در دو حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها پرداخت‌. معاون وزیر امور خارجه که برای یک دیدار دوجانبه در توکیو به سر می‌برد در مدت اقامت خود در ژاپن، دیدارهای متعددی با مقامات سیاسی و اقتصادی ژاپن و نیز شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ این کشور انجام داد‌. در این دیدارها راه‌های گسترش هرچه بیش‌تر روابط ایران و ژاپن به ویژه همکاری‌های اقتصادی در شرایط جدید ناشی از برجام و رفع تحریم‌ها مورد بحث و مذاکره قرار گرفت‌.
عراقچی در بنیاد صلح ساساکاوا گفت: برجام از جایگاهی قوی در سطح بین‌الملل برخوردار است و نه تنها توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بلکه توسط مجموعه اتحادیه اروپا و جامعه بین‌الملل مورد حمایت قرار دارد‌. وی افزود: پایبند نبودن به برجام قطعا برای طرف‌های ناقض آن هزینه جدی خواهد داشت و در صورت بروز چنین امری، ایران برای هر احتمالی آمادگی دارد‌.
برنامه موشکی ایران جنبه بازدارنده دارد


معاون وزیر امور خارجه بهانه‌جویی‌های آمریکا و اعمال بسته تحریمی به خاطر برنامه‌های موشکی ایران را امری غیرقابل پذیرش دانست و تصریح کرد: برنامه موشکی ایران که محصول توانمندی‌های مردم ایران است، صرفا دفاعی است و جنبه بازدارنده دارد‌.
عراقچی با اشاره به سوابق روابط ایران و ژاپن خاطرنشان کرد: این روابط همواره دوستانه و در جهت منافع دو کشور همراه با درک و احترام متقابل بوده است‌. وی با بیان اینکه در دوران بعد از تحریم‌ها، همکاری‌های اقتصادی ایران و ژاپن روند رو به رشدی را آغاز کرده است، ابراز داشت: انتظار می‌رود این روابط در آینده با سرعت بیش‌تری ارتقا و توسعه یابد و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دو کشور در مسیر همکاری‌های سازنده و موثر بیشتری قرار گیرد‌. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در ادامه به تبیین اوضاع منطقه خاورمیانه و چالش‌های آن پرداخت و فقر و نابرابری اقتصادی، رژیم‌های غیردموکراتیک و سرکوب‌گر، افراط‌گرایی و تروریسم و به‌ویژه بحران مزمن فلسطین و سرکوب‌گری‌های رژیم صهیونیستی را از جمله مهم‌ترین این چالش‌ها برشمرد‌. تروریسم تکفیری اکنون بزرگ‌ترین چالش منطقه است