جنگ قدرت در ونزوئلا بالا گرفت

تنش بین دولت ونزوئلا و اپوزیسیون این کشور که اکثریت پارلمان را در اختیار دارد، بالا گرفته است‌. به گفته مخالفان دولت نمایندگان مجلس موسسان ساختمان پارلمان را اشغال کرده‌اند‌. اپوزیسیون ونزوئلا همچنان مقاومت می‌کند‌.
دموکراسی یا دیکتاتوری؟ این پرسشی است که کشور بحران‌زده‌ ونزوئلا در این دوران با آن دست به گریبان است‌. ونزوئلا با هرج و مرج دولتی روبه‌رو است‌. پارلمان ونزوئلا که در انتخاباتی دموکراتیک برگزیده شده، اکنون با مجلس جدید موسسان این کشور روبه‌رو است؛ مجلسی که از سیاست‌های نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا پشتیبانی می‌کند‌. پارلمان می‌کوشد که به هر شکل ممکن جلوی سلب اختیارات خود را بگیرد‌.
در پارلمان کنونی ونزوئلا احزاب مخالف دولت حدود دو سوم از کرسی‌ها را در دست دارند اما در مجلس موسسان که انتخابات آن هفته‌ گذشته با وجود تحریم احزاب مخالف برگزار شد، نزدیک به تمامی کرسی‌ها به هواداران مادورو اختصاص یافت‌.
نمایندگان پارلمان ونزوئلا پس از پشت‌سر گذاشتن روزهای بحرانی، دوشنبه گذشته تشکیل جلسه داده و اعلام کردند، مجلسی موازی که از سوی مادورو کار خود را آغاز کرده، غیرقانونی است‌. به عبارتی دیگر تمامی تصمیمات و مصوبات این مجلس از جمله عزل لوئیزا اورتگا دیاز، دادستان کل ونزوئلا نیز غیرقانونی است‌.


در این میان اپوزیسیون ونزوئلا خبر داده که اعضای مجلس جدید موسسان به ساختمان پارلمان حمله کرده‌اند‌. به گفته‌ شماری از نمایندگان پارلمان دوشنبه‌ شب گذشته، تعدادی از اعضا و کارکنان این مجلس نوبنیاد، ساختمان پارلمان را اشغال کرده‌اند‌. در تصاویری که اپوزیسیون در این ارتباط در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، می‌توان دید که افرادی کرسی‌های تالار تشکیل جلسات مجمع ملی در پارلمان ونزوئلا را اشغال کرده‌اند‌.
نیکلاس مادورو، رییس‌‌جمهور ونزوئلا همچنان در تلاش حفظ قدرت است‌. طبق اظهارات نمایندگان پارلمان ونزوئلا دلسی رودریگز، وزیر خارجه پیشین و رییس کنونی مجلس موسسان نیز در بین مهاجمان به ساختمان پارلمان بوده است‌.
اقدامات اخیر مادورو برای حفظ قدرت در ونزوئلا با واکنش‌های انتقادآمیز آمریکا و اتحادیه اروپا روبه‌رو شده است‌. اتحادیه اروپا دوشنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای از راه‌اندازی مجلس جدید موسسان و نخستین گام‌های آن از جمله عزل دادستان کل ونزوئلا انتقاد کرد‌. رویترز بامداد دیروز به نقل از محافل دولتی آمریکا گزارش داد که واشنگتن درصدد وضع اقدامات تحریمی علیه چندین نفر از مقامات بلندپایه‌ ونزوئلا است که از افراد نزدیک و مورد اعتماد نیکلاس مادورو محسوب می‌شوند‌.
حمله سایبری گسترده به وب‌سایت‌های دولتی
یک حمله سایبری گسترده ده‌ها وب‌سایت دولتی ونزوئلا شامل نهادهای دولتی در این کشور آمریکای‌لاتین را از کار انداخت‌. گروهی که در این حمله سایبری دست داشتند حمایت خود را از کمپین شورشیان و معترضان به سیاست‌های رییس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرده‌اند‌.
این گروه هکری به نام نگهبان‌های مضاعف پورتال‌های دولتی، دادگاه عالی و مجلس ونزوئلا را به همراه چند وب‌سایت دیگر دولتی هدف حمله سایبری قرار داد تا حمایت خود را از شورشیانی که اخیرا به یک پایگاه نظامی حمله کردند، اعلام کند‌. سایت‌های تعدادی از کمپانی‌های ونزوئلا شامل تلویزیون DirecTV و تلویزیون Digita- نیز هک شده است‌.
این گروه هکری اعلام کرد: چالش ما در فضای سایبری است‌. شما خیابان‌ها را می‌بندید و ما شبکه‌های اینترنتی و وب‌سایت‌ها را‌. این حمله سایبری یک روز پس از آن صورت گرفت که در یک شورش نادر سه افسر ارتش این کشور 20 افسر دیگر را برای حمله به یک پایگاه نظامی در شهر والنسیا بسیج کردند‌. نیمی از آنها شامل یک ستوان ارتش بعدا دستگیر و دو تن دیگر نیز کشته شدند‌. چندین وب‌سایت که مورد حمله هکری قرار گرفتند، همچنان در اواخر دوشنبه گذشته از دسترس خارج بودند‌. وب‌سایت رسمی مادورو نیز بعد از تلاش کارشناسان، به حالت عادی بازگردانده شد‌.
آمادگی آمریکا برای تحریم‌های جدید
مقامات آمریکایی اعلام کردند که دولت ترامپ در حال آماده شدن برای اعمال تحریم‌ها علیه یک گروه دیگر از مقامات ونزوئلایی مرتبط با نیکلاس مادورو است‌. این مقامات آمریکایی اعلام کردند این تحریم‌ها پاسخی به تشکیل مجلس موسسان توسط دولت مادورو است که از سوی واشنگتن محکوم شده است‌.
یکی از این مقامات گفت که این تحریم‌های جدید از جمله توقیف دارایی‌های این مقامات ونزوئلا در آمریکا، ممانعت از سفر آنها به آمریکا و ممنوعیت آمریکایی‌ها از تجارت با این مقامات ممکن است در این هفته به‌طور رسمی اعمال شود‌.
دو مقام دیگر آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود، خاطرنشان کردند که هنوز تصمیم نهایی در مورد لیست این افراد جدید که شامل اسامی شماری از مقامات بلندپایه ونزوئلایی می‌شود، اتخاذ نشده است‌. این در حالی است که آمریکا بلافاصله پس از برگزاری انتخابات مجلس موسسان تحریم‌هایی را علیه نیکلاس مادورو اعمال کرد‌. پیشتر نیز در 26 ژوئیه( 4 مرداد) تحریم‌هایی را علیه 13 مقام ونزوئلایی اعمال کرد‌.
هنوز کاخ سفید در مورد این دور از تحریم‌ها علیه مقامات ونزوئلا موضع‌گیری نکرده است‌. این تحریم‌های آمریکا در حالی علیه مقامات ونزوئلا اعمال خواهد شد که مجلس موسسان در ونزوئلا جمعه گذشته آغاز به کار کرد‌. از جمله هدف این مجلس بازنویسی قانون اساسی این کشور است‌. مخالفان دولت کاراکاس مدعی هستند که مادورو با تشکیل این مجلس به دنبال به دست آوردن اختیارات بیشتر است اما رییس‌جمهور ونزوئلا تاکید کرده که با تشکیل این مجلس به دنبال ایجاد صلح و آرامش در کشور است‌.
آمریکا، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر برگزاری انتخابات مجلس موسسان در ونزوئلا را محکوم کرده بودند‌. ونزوئلا در ماه‌های گذشته با یک بحران عمیق اقتصادی دست به گریبان بوده و تورم افسارگسیخته موجب گرانی و کمبود شدید کالاهای اساسی در این کشور شده است‌. گروه‌های اپوزیسیون از زمان رای‌گیری برای تاسیس مجلس موسسان که وظیفه بازنگری در قانون اساسی را برعهده دارد، اعتراضات گسترده‌ای را علیه مادورو به راه انداخته‌اند‌.