حمایت از صنایع کوچک فراتر از یک روز در سال

 علی قبادی*
21 مرداد چند سالی است که در تقویم کشورمان به عنوان روز ملی صنایع کوچک جای خوش کرده است و فعالان این عرصه چشم انتظار تحولات در این صنعت هستند. زمانی که دولت یازدهم روی کار آمده بود با توجه به شرایط خاصی که بر کشور حاکم بود و اقتصاد کشور با تورم ورکود بسیار بالا دست و پنجه نرم می کرد و فعالیت بسیاری از طرح‌های بزرگ، متوسط و کوچک فعالیتشان به دلایل مختلف با توقف روبرو شده که اکثر آنها باتوجه به مشکلات اقتصادی سال های قبل و عدم حمایت های مالی و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ورشکستگی و یا به صورت نیمه‌تعطیل درآمده بودند. در ابتدای دولت تدبیر و امید، علاوه بر رشد منفی سرمایه گذاری بالای 40 درصد در آن زمان کشور با رشد منفی اقتصادی مواجه بوده و اگر بگوییم که هیچ سرمایه گزاری جدیدی انجام نمی‌شد شاید اغراق نشده باشد، اما آمارها نشان می‌دهد اکنون علاوه بر رشد مثبت اقتصادی، در سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی رشد ویژه ای داشته ایم اگرچه برای تبدیل شدن به یک کشور صنعتی این روند رو به رشد را می توان به فال نیک گرفت اما فاصله زیادی تا صنعتی شدن کشور داریم.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و عملیاتی شدن برجام دروازه جدیدی برای حل بسیاری از مسائل درعرصه بین المللی باز شد هرچند با همه تلاش هایی که در این خصوص صورت گرفت متاسفانه با بد قولی و بد عهدی های آمریکا روبرو هستیم، اما دولت با هوشمندی مسیر جدیدی را در این راستا گشود که گزارش کارشناسان نشان می دهد در دوران پسابرجام فقط در حوزه صنعت نزدیک به هشت میلیارد دلارسرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده است.
سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که متولی امر صنایع کوچک است می تواند با استفاده از ظرفیت های ایجادی که در سایه برجام صورت گرفته است با حمایت از صنعت گران و تولید کنندگان، نقش ویژه خود را به بهترین نحو ایفا کند. هرچند با تغییر در سیاست ها و برنامه های این سازمان برای ایجاد رونق در فضای کسب و کار برنامه های ویژه ای را در دستور کار خود قرار داده‌اند که می توان به تغییر در دفترچه قرارداد واگذاری و اساسنامه این سازمان در راستای حمایت از صنایع کوچک و بخش خصوصی اشاره کرد.


برای صنعتی شدن کشورهای درحال توسعه، صنایع کوچک نقش بسزایی دارند و از شریان های اصلی اشتغال و تولید محسوب می شود. باتوجه به حضور 39 هزار واحد صنعتی به بهره برداری رسیده در شهرک های صنعتی با اشتغال بیش از 800 هزار نفر در صنایع کوچک اهمیت حمایت از این صنایع بیشتر از پیش نمایان می شود همان طور که به تغییرسیاست ها اشاره شد یکی از دلایل توفیق دولت تدبیر و امید راه اندازی مجدد بیش از 3 هزار واحد صنعتی از ابتدای کار دولت یازدهم بوده است .
در همین راستا درجهت حمایت از صنایع کوچک و واحدهای صنعتی تفاهم نامه ای بین صندوق ضمانت سرمایه گذاری با بیش از 20بانک و موسسه اعتباری منعقد شده است که این صندوق تا 70 درصد اصل و سود تسهیلات اعطایی به واحدهای صنعتی را ضمانت می نماید و واحدهایی که مشکل سرمایه در گردش را دارند از این طریق بتوانند به عرصه تولید باز گردند.
اگر نگاهی به کارنامه 4 ساله دولت یازدهم در خصوص صنایع کوچک داشته باشیم روند تولید در کشور بسیار بهبود پیدا کرده است صنعت خسته ای که در سال 92 به دلیل فشار تحریم ها و مسائل و مشکلات اقتصادی به حالت تعطیل و نیمه فعال در آمده بود، در این دوره، حیاتی دوباره یافت و در این میان نمی توان از نقش صنایع کوچک در راه‌اندازی واحد های تعطیل و نیمه تعطیل چشم پوشی کرد سازمان صنایع کوچک در 3 سال اخیر برای حمایت از صنعتگران و سرمایه گذاران هیچ افزایش قیمتی در شهرک ها و نواحی صنعتی ایجاد ننموده است، در این 3 سال قیمت حق بهره برداری 80 درصد از شهرک ها و نواحی صنعتی ثابت بوده و در 20درصد مابقی نیز قیمت ها درحد نرخ تورم رشد داشته است که مشوقی برای سرمایه‌گذاری های جدید محسوب می شود.21 مرداد؛ بهانه‌ای است برای حمایت از صنایعی که اگر چه به آنها کوچک می گویند اما بزرگ‌ترین تحولات اقتصادی در گرو حمایت از این صنعت است و امیدها به آینده است که با حمایت های دولت از صنعتگران و تولیدکنندگان ، موانع و مشکلات تولیدی کشور بر طرف شود و با ایجاد بازارهای منطقه ای و برنامه‌ریزی درست تحول چشمگیری در صنایع کوچک کشور صورت پذیرد.
** مدرس دانشگاه و کارشناس حقوقی صنایع کوچک