اجرای 9.5 میلیون یورو پروژه مشترک با اتحادیه اروپا

تفاهم-گروه گزارش: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اجرای 9.5 میلیون یورو پروژه مشترک تحقیقاتی میان مراکز آموزشی و تحقیقاتی ایران با اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: علاوه بر آن 500 نفر از ایرانیان مقیم خارج و 2086 غیرایرانی برای ارائه آموزش به کشور آمده‌اند. دکتر محمد فرهادی صبح دیروز در اجلاس سراسری رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشگاه‌ها و پارکهای علم و فناوری سراسر کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت علوم، افزود: سیستم مدیریتی استقرار یافته در دانشگاه‌ها مورد وثوق دانشگاه‌ها بوده، ضمن آنکه در جهت حل مسائل موجود در دانشگاه‌ها و مسائل اساتید و دانشجویان اقدام شده است و علاوه بر آن فضای بانشاطی در دانشگاه‌ها فراهم شد. وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: در روزهای انتخابات 430 برنامه در دانشگاه‌ها نظیر برگزاری سخنرانی‌ها، مناظره‌ها و کرسی‌های آزاد اندیشی بدون هیچ گونه مشکلی برگزار شد. فرهادی با بیان این که امروزه بسیاری از فرهیختگان و نهادها اقدام به رصد برنامه‌های آموزش‌ عالی می‌کنند، یادآور شد: چشم امید آنها به برگزاری چنین نشست‌هایی است. از این رو در ابتدای قبول مسؤولیت در وزارت علوم در خصوص سیاست‌های آموزش عالی و کمک به چرخه علم و فناوری و تاثیر این سیاست‌ها بر تولیدات مادی و معنوی متمرکز شدیم.
اقدامات وزارت علوم در زمینه‌ اقتصاد مقاومتی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در زمینه‌ اقتصاد مقاومتی، خاطر نشان کرد: بر این اساس برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد نسل سوم و دانشگاه‌های کارآفرین صورت گرفته است که در این راستا جهت‌گیری‌ها انجام شده و باید این سیاست‌ها پیگیری شود.
وی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی در وزارت علوم بر اساس اسناد بالادستی، اظهار کرد: بر این اساس در زمینه اجرای سیاست‌گذاری‌ها، حمایت موثر از دانشگاه‌ها، نهادینه کردن ارزیابی عملکرد در حوزه آموزش عالی و تاثیرات اجتماعی اقدامات مورد توجه قرار گرفته است.


انتقاد از عدم اجرای آمایش آموزش عالی
فرهادی با انتقاد از عدم اجرای آمایش آموزش عالی، اظهار کرد: براین اساس برنامه‌ای را تدوین کردیم که بر اساس آن آمایش آموزش عالی به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها محول شده است، به گونه‌ای که آمایش آموزش عالی استان تهران به دانشگاه تهران و آمایش سیستان و بلوچستان به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واگذار شد.وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تصویب سند آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: گستردگی بیش از حد و پراکندگی آموزش عالی یکی از چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم و باید سامان یابد که در این راستا گام‌های خوبی برداشته شده است. وی با اشاره به ایجاد شورای اقتصاد مقاومتی، افزود: ما در این شورا چهار طرح اساسی مانند دیپلماسی علمی، آمایش سرزمینی و آموزش‌های مهارتی را ارائه دادیم که به تصویب این شورا رسید و علی رغم عدم اختصاص اعتبارات مناسب اجرای آن آغاز شده است. فرهادی همچنین به همکاری‌های علمی و بین المللی این وزارتخانه اشاره کرد و ادامه داد: بعد از برجام گام‌های موثری در این زمینه برداشته شده است.

بررسی چالش‌های علمی کشور
رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز در این اجلاس، با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه‌های کشور گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها خرید تجهیزات بیش از حد دانشگاهی است که برای کابرد آن برنامه‌ای تعیین نشده است. محمد جواد لاریجانی با اشاره به لزوم توجه به مراکز تحقیقاتی و مشکلات موجود اظهار کرد: دکتر فرهادی وزیر علوم در دوره مسؤولیتشان نقش مهمی در پیشبرد آموزش عالی داشته و توانسته است چالش‌های موجود را با حکمت و خویشتنداری و بدور از جنجال رفع کند. وی با اشاره به اینکه اداره دانشگاه کار پیچیده‌ای است، ادامه داد: این مهم با بکار بردن حکمت و توکل به خدا به سرانجام می‌رسد و امیدواریم دکتر خاکی صدیق که امروز و یا چند روز دیگر به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی می‌شود، بتواند با رای خوبی از مجلس شورای اسلامی به وزارت برسد. لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که تاسیس مراکز علمی در 250 سال گذشته باعث شده است نقش آنها مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در صد سال گذشته تحقیقات عظیم و جهش‌های بزرگ علمی از مراکز علمی نشات گرفته است، به طوری که این مساله باعث پیشبرد علم در کشوری مانند هند شده است. رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به دلایل مراکز تحقیقاتی در کشف‌های علمی و تاثیر آنها اظهار کرد:‌ شاخص‌های دانش‌سنجی حکایت از وضعیت علمی کشور دارد، برای جهش‌های علمی باید فراتر از شاخص‌ها حرکت کرد. لاریجانی ادامه داد:‌ مراکز تحقیقاتی باید هویت تحقیقاتی داشته باشند و نباید به دنبال این باشند که محل مرکز تحقیقاتی کجا است و چند نیرو در آنجا فعال هستند، بلکه باید به دنبال این باشند که چه پروژه‌هایی را دنبال می‌کنند؛ چرا که هویت پژوهشگاه‌ها به پروژه‌هایی است که دنبال می‌کنند. وی تاکید کرد:‌ انجام آزمایش‌های بزرگ از دیگر کارهای مراکز تحقیقاتی است. لاریجانی با بیان اینکه در حال حاضر با چالش‌هایی روبرو هستیم، یادآور شد:‌ یکی از این چالش‌ها، خرید تجهیزات آزمایشگاهی است، که هرگز به کاربردهای آن توجه نشده است. رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با تاکید بر تعامل مراکز تحقیقاتی با دانشگاه گفت:‌ در حال حاضر 80 درصد مراکز علمی دنیا به صورت تعاملی با دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند و از دانشگاه‌ها، به عنوان فرصتی استفاده می‌کنند، این بر خلاف روال کشور ماست که تعامل با مراکز تحقیقاتی کمرنگ است.