افتتاح‌هاي نمايشي در تهران

گروه اجتماعي: سرعت افتتاح طرح‌هاي عمراني در شهرداري تهران طي هفته‌هاي گذشته شتاب بالايي گرفته است. هر هفته قاليباف، شهردار تهران آيين افتتاح چندين و چند طرح را در پايتخت برگزار مي‌كند. اين در حالي است كه طي هفته‌هاي گذشته منتقدان عملكرد قاليباف در مديريت شهري تهران، عمده اين افتتاح‌ها را نمايشي دانسته و از عدم رعايت نكات اميني در آنها گله مي‌كنند.
آنطور كه پيش از اين مازيار حسيني، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفته قرار بوده تا خط 8 متروي تهران روز گذشته آغاز به كار كند. اين در حالي است كه برخي رسانه‌ها اعلام كرده‌اند كه طبق دستور دادگستري تا زماني که طرح ايمني خط ۸ متروي تهران به تصويب شوراي عالي فني امور زيربنايي وزارت راه و شهرسازي نرسيده و اجرا نشده باشد، افتتاح و بهره‌برداري اين خط را متوقف کند.
ايمني خط 8 مترو هنوز تاييد نشده
در همين حال روز گذشته دو عضو شوراي شهر تهران نسبت به افتتاح‌هاي نمايشي در روزهاي آخر شهرداري قاليباف انتقاد كردند. غلامرضا انصاري، عضو شوراي شهر تهران با تاکيد بر اينکه اين افتتاح دقيقه نودي فقط جنبه نمايشي دارد، در گفتگو با ايلنا گفت: اينگونه افتتاح‌هاي نمايشي منطقي و منصفانه نبوده و مطمئنا در آينده مشکل‌زا خواهد بود. وقتي پروژه صد در صد تمام نشده است اين افتتاح چه معنايي دارد. اين عضو شوراي شهر با تاکيد بر اينکه‌ايمني خط هشت مترو هنوز تاييد نشده، ادامه داد: افتتاح زودهنگام خط هشت موجب خواهد شد که قراردادها با پيمانکاران دچار اختلال شود. اينکه افتتاح نمايشي کنند تا بگويند همه کارها را ما کرده‌ايم چه معنا دارد؟ مردم تفاوت کار واقعي و نمايشي را تشخيص مي‌دهند و اين اقدامات تاثيري روي اراده مردم ندارد. انصاري با اشاره به اينکه دوستان نبايد فراموش کنند تا انتخابات بعدي رياست جمهوري چهارسال مانده، ادامه داد: مدت زيادي تا انتخابات رياست جمهوري بعدي مانده و اين افتتاح در حافظه مردم باقي نخواهد ماند. مطمئنا با روي کار آمدن شورا و شهردار بعدي نواقص رو خواهد شد و آن چيزي که قصد داشتند به‌عنوان تبليغ از آن استفاده کنند برايشان تبديل به ضدتبليغ خواهد شد. اين عضو شوراي شهر اينگونه افتتاح‌هاي نمايشي و زودهنگام را ظلم به شهردار و شوراي شهر آينده دانسته و گفت: اينکه 20 روز مانده به انتهاي کار هر روز يک جا را افتتاح مي‌کنند، چه معنايي دارد و چه چيزي را مي‌خواهند ثابت کنند؟ وقتي کار عمراني با عجله و خارج از روال افتتاح شود، پيمانکار نيز از زير بار تعهدات شانه خالي کرده و اين ظلم مضاعف به شهرداري خواهد بود. در شرايطي که خزانه شهرداري توان پرداخت حقوق پرسنل راندارد؛ افزودن بار اضافي براي مديران آينده دور از انصاف و مروت است.


واكنش حافظي به افتتاح خط 8 مترو
از طرف ديگر رييس کميسيون سلامت شوراي شهر تهران به حواشي افتتاح خط 8 مترو و نامه دادستان بخش آفتاب واکنش نشان داد. رحمت‌الله حافظي در گفتگو با ايسنا با اشاره به نامه دادستاني بخش آفتاب به پليس راهور در پي ممنوعيت افتتاح خط 8 مترو با بيان اينکه گزارشي مستند در مورد خط 8 مترو در اختيار ندارم که به استناد آن صحبت کنم، گفت: اما در يک نگاه غيرکارشناسي به خط 8 مترو مي‌توان مجاورت بسيار نزديک خط 8 با اتوبان تهران – قم را متوجه شد، فاصله خطوط ريلي با اتوبان تهران – قم ، کم است و اين در حالي است که پيش‌بيني جداکننده‌هاي مناسب نيز ديده نشده و اين فاصله تهديد است. وي با بيان اينکه اگر خودرويي از اتوبان خارج شود، به راحتي مي‌تواند تورهاي محافظ خط مترو را تخريب کرده وارد حريم ريلي شود، گفت: اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد که گاردريل و جداکننده مناسب في‌مابين خطوط ريلي و اتوبان تهران قم تعبيه نشده است و به راحتي يک خودرو مي‌تواند وارد خط شود. حافظي با بيان اينکه افتتاح عجولانه پروژه‌ها دور از منطق است، گفت: اين اقدام شهرداري تهران ما را به ياد راه‌آهن شيراز مي‌اندازد که با عجله افتتاح شد اما مسوولان مجبور شدند حدودا دو سال خط راه‌آهن را بعد از افتتاح تعطيل کنند تا تکميل شود.
برج ميلاد در خطر کج شدن
در همين حال عضو کميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر از احتمال ريزش و يا کج شدن برج ميلاد در پي عدم ايمني گود مجاور خبر داد. محمدمهدي تندگويان در گفتگو با ايسنا، درباره گود رها شده جنب برج ميلاد با بيان اينکه فاز ۲ برج ميلاد شامل مرکز تجارت جهاني، مجتمع تجاري، پارکينگ هتل پنج ستاره و فضاي نمايشگاهي در نظر گرفته شده گفت: حدودا دو هکتار براي اجرايي کردن فاز دو برج ميلاد در نظر گرفته شده که بر اين اساس براي مرکز تجارت جهاني ۱۲۰ هزار متر مربع و مجتمع تجاري ۶۳ هزار متر در نظر گرفته شده است. عضو شوراي شهر تهران با بيان اينکه در سال ۹۰ طراحي از سوي مهدي چمران رد شد و قراردادي با شرکت "مهرآفرين ناجا" بدون هماهنگي با شورا و بدون برگزاري مناقصه بسته شد، ادامه داد: شهرداري تهران ساخت کل فاز دو برج ميلاد شامل هتل مجتمع تجارت جهاني، مجتمع تجاري، پارکينگ، هتل پنج ستاره و نمايشگاه را به شرکتي وابسته به نيروي انتظامي‌داد.
تندگويان با بيان اينکه در سال ۹۲ شوراي شهر وقت متوجه اين قرارداد مي‌شود گفت: شورا با مدل واگذاري مخالفت مي‌کند چرا که بر اساس تقسيم‌بندي‌هاي انجام شده فيمابين پليس و شهرداري مقرر شده بود که بعد از اتمام کار ساخت، ۳۱ درصد سهام به ناجا و ۵۱ درصد سهام نيز در اختيار شهرداري بماند و مابقي درصد مانده نيز به بنياد تعاون ناجا تعلق گيرد که در کل درصد شهرداري از فاز دو برج ميلاد ۵۱ درصد و سهم نيروي انتظامي‌نيز ۴۹ درصد مي‌شد. که شوراي وقت مخالفت کرد و مانع ادامه کار شرکت پيمانکار شد. وي با بيان اينکه شرکت مذکور براي ساخت هتل گودبرداري عميقي انجام داده بود که پس از مخالفت شوراي شهر با نوع و مدل قرارداد و واگذاري نيمه کاره رها شد، گفت: پس از اعتراض اعضاي شوراي شهر قرارداد با پيمانکار را لغو و مشارکت نيز ملغي مي‌شود؛ اما هيچ کدام از طرفين مسئوليت گود رها شده کنار برج ميلاد را نمي‌پذيرند. تندگويان با بيان اينکه از سال ۹۲ تا کنون گود برج ميلاد رها شده و اين در حاليست که عمر مفيد نيلينگ چهار سال است و حالا اين گود نيازمند استحکام سازي است، گفت: حالا ما با يک گود پرخطري مواجه هستيم که دقيقا در کنار برج ميلاد قرار دارد و بار برج بر روي اين گود سنگيني مي‌کند. به طوريکه با اولين شکاف در گود، شاهد خواهيم بود که پايه‌هاي برج مقاومت خود را از دست داده و برج به درون گودال ۴۰ متري سقوط خواهد کرد و در خوشبينانه‌ترين حالت برج ميلاد کج خواهد شد.