نابودی برجام، خوابی که تعبیر نمی‌شود

سخنگوي وزارت خارجه درباره اقدامات ايران براي حفظ برجام عنوان کرد: اظهارات و ادعاي آمريکايي براي از بين بردن برجام خوابي است که تعبير نخواهد شد.
تلاش امريکا آن است که برجام بدست ايران تخريب شود ولي ايران پيشقدم براي نقض برجام نيست و در برابر بدعهدي‌ها و نقض برجام با خرمندي لازم اقدامات مقتضي را انجام خواهيم داد. به اين منظور بعد از تحريم جديد کنگره اقدامات لازم و پاسخ‌هاي متناسب در هيات عالي نظارت بر برجام مورد بحث قرار گرفت و تصويب شد و در زمان لازم اعمال خواهد شد.
به گزارش ايلنا، بهرام قاسمي‌در نشست خبري در خصوص رفع بي‌اعتمادي ناشي از آزمايش‌هاي موشکي گفت: بحث اعتماد و آزمايش‌هاي موشکي بي‌ارتباط است. ادعاي طرف مقابل بي‌اعتبار است. اقدامات امريکا هم به اين بي‌اعتمادي‌ها افزوده است. آزمايش‌هاي موشکي ايران هم مساله‌اي دفاعي است و به هيچ کسي ارتباط ندارد.او درباره توصيه‌هاي رهبري در گسترش تعامل با ايران تصريح کرد: بيانات رهبري و تاکيد ايشان مساله مهمي‌است. جمهوري اسلامي‌ايران سعي کرده از سياست‌هاي مسالمت‌آميز در عرصه جهاني پيروي کند ولي تاکيد ايشان مساله مهمي‌است که بايد روي آن کار شود و اين مساله در سياست‌هاي وزارت خارجه در دولت جديد منظور خواهد شد.او درباره اينکه معاون وزير خارجه بريتانيا روز گذشته از ديدار خود با نازنين زاغري خبر داده و گفته مي‌شود رايزني‌هايي براي تبادل او در حال انجام است.اين مساله تا چه‌اندازه صحت دارد، گفت: هيات انگليسي با خانم زاغري ديدار کرد. ما افراد دو تابعيتي را قبول نداريم. البته همسر ايشان انگليسي است و صحبتي هم درباره تبادل انجام نشده است.قاسمي‌در پاسخ به اين که آيا هياتي از عربستان به ايران خواهد آمد، گفت: بر اساس تفاهمي‌که ميان دو کشور رخ داده قرار بود هياتي از عربستان براي بازديد اماکن ديپلماتيک عربستان به تهران بيايد و بالعکس. چند هفته‌اي است که ويزاي طرف سعودي صادر شده و قرار بود آنها با يک هواپيماي اختصاصي به ايران بيايند. مجوز پرواز صادر شد ولي به دليل مشکلات بروکراتيک و نبود کانال اطلاع‌رساني، اعلام اين مساله به تاخير افتاد.سخنگوي وزارت خارجه کشورمان با اشاره به آخرين وضعيت تاسيس دفتر اتحاديه اروپا در ايران گفت: اين مساله در جريان بررسي است هرگاه اين موضوع به نتيجه برسد و آمادگي‌هاي لازم برقرار و مجوزها صادر شود مساله را اعلام خواهيم کرد. اين مساله در دستور کار طرفين قرار دارد.
قاسمي‌در پاسخ به اين که گفته مي‌شود آمريکا درصدد مذاکره مجدد و بازرسي از اماکن نظامي‌است، گفت: اين مساله بيشتر به يک طنز شباهت دارد. مساله جديدي هم نيست ايران بازگشت به مسائل جديد نخواهد داشت.