نفوذ برادرانه يك شِبه جاسوس

مردم به دولت روحاني راي دادند تا رانت‌ها، باج‌ها، فسادها و هزاران مشكل ديگر به پايان برسد ولي گويا همچنان بايد شاهد اتفاقات و تصميماتي باشيم كه نااميدي از مديريت سالم را به نمايش بگذارد. مشخص نيست حسن‌روحاني كه ملت ايران با هزاران مشكل و سختي به وعده‌هايش اعتماد و براي بار دوم او را براي رسيدن به رياست‌جمهوري همراهي كردند، چرا به افرادي كه منافع ملي را قرباني منفعت‌هاي شخصي خود مي‌كنند، اعتماد كرده و در اين سهل‌انگاري نيز تجديد نظر نمي‌كند!بعد از اتفاقات رخ‌داده براي برادر آقاي رييس‌جمهور كه بهانه‌اي براي تخريب دولت و بدنه‌اجتماعي حامي او بود، اين بار خبر ديگري در فضاي مجازي منتشر شده است كه جاي تامل فراوان دارد. ماجرا از يك انتصاب مشكوك شروع و سبب اعتراض همگاني شد. خبرها حاكي از آن بود كه اسماعیل زمانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند كه به دستور اكبرتركان از نزديكان روحاني به اين سمت رسيده‌،برادرش محمود زماني، يكي از نيروهاي مساله‌دار راكه اتهام جاسوسي نيز به او وارد شده بود، به عنوان سرپرست موقت معاونت سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای این منطقه منصوب كرد.
عزل و نصب فوري
انتشار اين خبر در تاريخ 9مرداد كافي بود تا جمعی از نمازگزاران خرمشهر در نمازجمعه هفته گذشته با در دست داشتن نوشته هایی نسبت به انتصاب محمود زمانی در سازمان منطقه آزاد اروند اعتراض و اسماعيل زماني نيز بدون اتلاف وقت، برادرش را بركنار كند. گفتني است اسماعیل زمانی كه فشارهاي مردمي او را از اين اقدام منصرف كرد، یک‌شنبه هفته جاري با حکمی محمود عیدان ترک‌زاده را به عنوان سرپرست جدید معاونت سرمایه گذاری و اقتصادی منطقه آزاد اروند انتخاب کرده‌است.
نمايش صوري براي فرار از فشار


اما برخي منابع خبري مدعي ‌هستند كه اين جابه‌جايي براي رهايي از فشارهايي است كه مردم به او آورده‌‌اند و اين انتصاب جديد، صوري است و محمود زماني همچنان در آن منطقه قدرت را در دست دارد. بي شك اگر اين اقدام صحت داشته باشد و او همچنان به نفوذ خود در منطقه آزاد ادامه مي‌دهد، مسئولان مربوط بايد به اين پرونده ورود كنند و نگذارند كه منافع ملي، بازيچه وقرباني برخي فاميل‌بازي‌‌ها و اقدامات جناحي شود.
زماني بزرگ كيست؟
اما هنگامي كه سابقه اسماعيل زماني را رصد مي‌كنيم، سوالات بيشتري براي ما ايجاد مي شود. کسی که ماموریت دولت روحانی برای بازسازی اقتصاد آبادان و خرمشهر را برعهده گرفت، یک بومی خرمشهری است که سابقه فعالیت سیاسی و نظامی بارزی در این منطقه، پیش و پس از انقلاب اسلامی دارد. وی از مبارزان ضد شاه و عضو گروه مسلح منصورون در خوزستان و زندانی سیاسی سال‌های پیش از انقلاب، هم‌زندانی مرحوم آیت ا... منتظری و در واقع یک چریک سابق است. صدیقه زمانی، خواهر اسماعیل زمانی، همسر شهید عبدالرضا موسوی، فرمانده سپاه خرمشهر پس از شهادت جهان آرا بوده است. گرچه در منابع رسانه ای سخنی از عضویت زمانی در نهادهاي نظامي به میان نیامده اما همکاری نزدیک او با جهان‌آرا، فرمانده سپاه خرمشهر، چنین احتمالی را زياد می‌کند. از فعالیت‌های اسماعیل زمانی در سال‌های بعد از انقلاب اطلاع چندانی نداریم اما گفته می‌شود در یک مقطع در بنیاد امور مهاجرین نقش اصلی را داشته است، یک دوره معاون وزیر ارتباطات بوده و به احتمال زیاد در سال‌های پس از جنگ در فعالیت اقتصادی بنیادهای حکومتی مشغول بوده و درحال حاضرنيز با حكم اكبرتركان، ريیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند شده‌‌است.
نفوذ در روز روشن
اما برخي منابع خبري در رابطه با برادر اين فرد، يعني محمود زماني كه انتصاب او سبب اعتراض‌هاي فراواني در كشور شد، مي‌گويند كه تاکنون چندین سفرخارجی تحت عناوین جذب سرمایه‌گذار و رایزنی اقتصادی برای منطقه آزاد اروند داشته است. همچنين در سال‌هاي پس از 88 (سال91)، مستند «مثلث» گوشه‌ای از اعترافات محمود زمانی درباره گستردگی ارتباطش با سرویس‌های جاسوسی غرب را از شبکه‌های اول و دوم سیما پخش كرده است و به نظر می رسد با توجه به برنامه گسترده دشمن برای ضربه زدن به امنیت كشور، حضور«محمود زمانی » فرد مورد اعتماد سرویس های جاسوسی در منطقه آزاد که در اقتصاد استان خوزستان نقش بسزایی دارد، می تواند در آینده تهدیدی برای مردم خرمشهر و آبادان باشد.
التماس تدبير
اميدواريم دولت روحاني در اين روزهاي ابتدايي اجازه نفوذ افراد اينچنيني راكه منفعتي براي مردم نداشته و فقط به دنبال منافع شخصي هستند، نداده و بيش از اين نگذارند تا بدنه‌اجتماعي حامي اعتدال به دليل فعاليت‌هاي برخي اعضاي دولت سرخورده شوند. از طرف ديگر، در اين روزهايي كه دشمن و بدخواهان داخلي به دنبال نااميدكردن ملت از مسئولان هستند، چرا بايد اقداماتي صورت بگيرد كه بهانه به دست اين جماعت دهد و هزينه به گردن دولت دوازدهم بيندازد؟! انتظارداريم تا رييس‌جمهور و مسئولان مربوط اين كارشكني را تطهير كرده و در ادامه نيز ديگر اجازه اين نوع سوءاستفاده‌ها را ندهند.