کار واجب نمایندگان ملت

مسعود سلیمی- با پشت سر گذاشتن مراسم تحلیف، دومین دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی آغاز شد و خبرها هم حکایت از آن دارد که چه‌بسا فردا و پس از کلی حرف و حدیث و جابه‌جایی، نام وزرای دولت دوازدهم هم به میمنت و مبارکی اعلام شود.
مراسم تحلیف به عبارتی قسم خوردن در رژیم‌های حکومتی مختلف از انواع پادشاهی گرفته تا سیستم‌های ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری، امری رایج است که در هر مورد مرتبط و مناسب با آداب و رسوم و شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای خاص برگزار می‌شود و باز هم براساس همان مشخصه‌ها، مهمان‌هایی با درجات بالا و پایین هم دعوت می‌شوند.
این بار اما در مراسم تحلیف دوازدهمین رییس‌جمهوری نظام جمهوری اسلامی آنقدر مهمان آمده بود که گاه برای استقبال از آنها در دو فرودگاه موجود پایتخت، شخصیت سیاسی و وقت و حتی باند فرود هواپیما کم می‌آمد.
اینکه تحلیف رییس‌جمهوری کشور با این همه استقبال و به قولی بازتاب جهانی روبه‌رو شده است، رویداد بسیار خوبی است اما نکته اینجاست که در میان این همه شخصیت سیاسی، جدا از دست‌اندرکاران بالای کشورهای همسایه و برخی مقامات منطقه که حضورشان به نوعی به پروتکل‌های دیپلماسی برمی‌گردد که آن هم صدالبته جای ایراد ندارد و جدا از شخصیت محبوب مجلسیان یعنی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به نمایندگی از 28 کشور اروپا به تهران آمده بود، چند شخصیت درجه دوم از کشورهایی که رابطه استراتژیک با ما دارند چون چین و روسیه، مهره‌های چندان کارآمدی که از مذاکره با آنها از نظر اقتصادی و سیاسی، باری از دوش کشور بردارند، دیده نمی‌شد.


غرض این نیست که حضور این همه شخصیت از گوشه و کنار جهان را نفی کنیم بلکه قصد این است که نماینده چند کشور در خیل عظیم مهمانان بودند که حضورشان می‌توانست و می‌تواند مثلا به بخش‌خصوصی، صادرات و بهبود شرایط اقتصادی ما کمک کند یا در صحنه‌های جهانی، نظر و رایشان به سود ایران تعیین‌کننده باشد.
اما حضور خانم موگرینی جدا از اینکه از وجه برجامی و اقتصادی بسیار پرمعنا تعریف می‌شود، از این جهت که بسیاری از نمایندگان در خانه ملت هم فرصتی یافتند تا با سلفی‌های خود با یکی از بزرگان سلفی‌باز مملکت استاد عباس جدیدی وارد گود شوند، نشان می‌دهد که باید آب دید تا فهمید چه کسی شنا بلد است ضمن اینکه طبق روال، ابتدا سلفی می‌گیرند مثل مورد عملیات تروریستی مجلس، بعدا که در شبکه‌های مجازی مساله‌ساز می‌شود به فکر تکذیب می‌افتند. واقعیت این است که جلوس در خانه ملت باید برای کارهای جدی‌تر و مهم‌تر از خوش و بش کردن با خانم موگرینی باشد.
massoudmehr@yahoo.fr