اجرای طرح معیوب وزارت صنعت به ماه بعد موکول شد؛

گروه بازرگانی- با اینکه قرار بود طبق گفته مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌ فاز جدید طرح کارت اعتباری کالا در مرداد ماه کلید بخورد اما زمان آغاز و اجرای این طرح به ماه‌های بعد موکول شده است. در همین راستا مدیرکل دفتر لوازم خانگی و صنایع فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برنامه موردنظر در راستای اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی را به بانک مرکزی اعلام کرده و در صورت تایید بانک مرکزی از ابتدای شهریورماه سال‌جاری طرح به مرحله اجرا درخواهد آمد. به گفته عباس‌هاشمی، مشکلات اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته تا در طرح پیش‌رو شاهد معضلات پیش‌آمده نباشیم.
طرح سرکاری
طرح معیوب کارت اعتباری کالا از آن طرح‌هایی به شمار می‌رود که اگرچه برای ایجاد رونق در بازار به کار گرفته شد اما به هیچ عنوان نتوانست به تولیدکنندگان، فروشندگان و حتی مردم کمکی کند. این طرح به اندازه‌ای نسنجیده و غیرکارشناسی بود که نه تنها مردم را دچار سردرگمی کرد بلکه در مقطعی حتی همان اندک رونق موجود در بازارهایی مانند لوازم خانگی را هم از بین برد. از این رو با اینکه برخی مسوولان از جمله رییس اتحادیه لوازم خانگی نسبت به اقدام بدون مشورت وزارت صنعت در این خصوص شاکی بودند اما همچنان سیاست طرح کارت اعتباری کالا بدون مشورت با فعالان حوزه تولید، دنبال می‌شود. این در حالی است که علاوه بر برنامه‌ریزی نصفه و نیمه وزارت صنعت برای این طرح،‌ بانک مرکزی به عنوان یکی از اهرم‌های مهم اجرای این طرح، هنوز موافقت کلی برای آغاز این طرح را اعلام نکرده است.
از این رو با اینکه قرار است طرح جدید کارت اعتباری کالا با اصلاحات جدید در دستور کار قرار گیرد اما رییس اتحادیه لوازم خانگی معتقد است که این طرح در فاز جدید خود نیز نمی‌تواند کمکی به رونق بازار کند و تنها طرحی سرکاری برای مشغول کردن مردم و تولیدکنندگان به شمار می‌رود. نمایندگان مجلس نیز اخیرا نسبت به تمدید طرح کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی واکنش نشان داده و در این رابطه اعلام کردند: بانک مرکزی و بانک‌های عامل در اجرای طرح کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی قصور می‌کنند‌. از این‌رو با حرکت لاک‌پشتی بانک‌ها و بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات تولید، نمی‌توان انتظار اجرای تمدید طرح کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی را داشت‌.


در این میان رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز در واکنش به فاز جدید طرح کارت اعتباری کالا اعلام کرد: تا زمانی که نرخ سود سپرده‌ها بالا باشد، هرچقدر دولت پول تزریق کنند منجر به رونق نخواهد شد. مردم خریدشان را عقب می‌اندازند ولی پول‌شان را در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند. به گفته دیانی، اگر کارت اعتباری عمومی و برای خرید همه کالاها اجرا شود، مردم آن را به هر روشی نقد کرده و پول آن را در بانک می‌گذارند. اگر خرید هم کنند، قطعا کالای خارجی می‌خرند.
ارائه 2 میلیون کارت ۵ میلیون تومانی
با این حال طرح معیوب کارت اعتباری کالا که به گفته بسیاری از مسوولان نمی‌تواند در فاز جدید خود هم موفقیتی داشته باشد، توسط وزارت صنعت دنبال می‌شود. این در حالی است که پرونده طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در حالی سال گذشته بسته شد که نه تنها انتقادات عدیده‌ای به آن وارد شد بلکه دو مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی نسبت به چگونگی اجرای آن در خصوص لیست کالاهای مدنظر و نیز تسهیلات بانکی معترض بودند.
با این وجود وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی پیشنهاد جدیدی را به منظور اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به بانک مرکزی ارائه کرده که حدود ۲۰ روز قبل به تایید و اصلاح سازمان برنامه و بودجه نیز رسیده است.
به این منظور پیش‌بینی دو میلیون کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در دستور کار قرار گرفته و میزان اعتبار هر کارت به طور متوسط برابر پنج میلیون تومان است تا در مجموع طرح مذکور به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان در صورت توافق نهایی بانک مرکزی اجرایی شود.
افزایش جامعه تحت پوشش
قرار بر این است که ۶۵۰ هزار کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سال ۱۳۹۶ و یک میلیون و ۳۵۰ هزار کارت دیگر طی سال ۱۳۹۷ در اختیار متقاضیان قرار گیرد و جامعه هدف تحت پوشش آن کلیه کارکنان و بازنشستگان دولت و نیز مستمری‌بگیران صندوق تامین اجتماعی خواهند بود.
در این طرح، اعتبارات پیش‌بینی شده توسط منابع بانک‌ها با نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد که شش درصد آن توسط واحدها و ۱۲ درصد آن توسط متقاضیان به نفع سیستم بانکی پرداخت خواهد شد، در نظر گرفته شده است.
طبق ادعای مسوولان، ‌سیاست‌های چهار ساله وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره به نفع تولید و حمایت از تولیدکنندگان بوده اما در عمل چنین اتفاقی حاصل نشده و در مواردی همچون طرح کارت اعتباری کالا، تصمیماتی اتخاذ شده که در نهایت مردم را دچار مشکلات متعدد کرده است. اما با وجود اینکه به نظر می‌رسد طرح کارت اعتباری کالا در فاز جدید خود هم شکست خواهد خورد، انتظار می‌رود تا زمانی که این طرح آغاز نشده است، مشورت‌هایی برای اجرای طرح مناسب و کارآمد در دولت جدید دنبال شود.