شوک آهنی به صنعت کشور

پس از آنکه مدتها قيمت آهن به‌اندازه اي پايين بود که معادن سنگ آهن و فولادسازي‌ها باچالش رو به رو شده بودند، خبر رسيد که قيمت آهن با رشد تعجب برانگيزي رو به رو شده است.
کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com

معادن سنگ آهن هرچقدر به فولادسازي‌ها مواد اوليه مي‌دادند، نمي‌توانستند پولهايشان را بگيرند و کارخانه‌هاي فولادسازي اعلام ميکردند که بابت مطالباتشان ميلگرد و تيرآهن مي‌دهند و چون بازار فروش خوبي وجود نداشت، پول هزاران ميليارد تومان سنگ آهن معادن، در فولادسازي‌ها به صورت تيرآهن و ميلگرد انبار مي‌شد. تا آنکه يک باره قيمتها روند صعودي پيدا کرد. اما اينکه دليل اين گراني يک باره چيست، در گفتگوي خبرنگار تجارت با محمد آزاد رئيس اتحاديه آهن و فولاد تهران مورد بررسي قرار گرفت که در ادامه‌امده است. وي با بيان اينکه گراني مواد اوليه و نوسانات قيمت جهاني باعث شده تا قيمت آهن در سطح بازار از ابتداي تيرماه تاکنون ۴۰ درصد افزايش پيدا کند، گفت: سود افزايش آهن قيمت فقط به جيب توليدکنندگان مواد اوليه مي‌رسد. محمد آزاد با تاکيد بر اينکه فروشندگان آهن هيچ نقشي در گران شدن قيمت آهن ندارند گفت: فروشنده هرگز نمي‌خواهد آهن را انبار کند زيرا هيچ اعتباري بر بازار نيست و همان طور که‌امکان دارد قيمت آهن بالا برود، امکان دارد قيمت پايين بيايد.بنا بر اين فروشنده آهن به سود خودش قانع است و سعي مي‌کند در اولين فرصت آهن را با سود قانوني بفروشد و طمع نمي‌کند.


رييس اتحاديه آهن و فولاد تهران با اشاره به اينکه قيمت سنگ آهن، گندوله و آهن اسفنجي گران شده است گفت: اينها مواد اوليه اي است که براي توليد شمش و اسلب به کار مي‌رود. نتيجه اينکه هرچقدر قيمت مواد اوليه بالا برود، قيمت آهن نيز بالا مي‌رود. وي با اشاره به اينکه‌امروزه قيمت آهن در جهان بالا رفته است گفت: کارخانه‌هاي داخلي نيز آهن را به خارج صادر ميکنند زيرا قيمت در بالا بيشتر از داخل است. آزاد در پاسخ به اينکه چرا در اين بازار کشور چين به عنوان بزرگترين توليد کننده آهن وارد نمي‌شود گفت: چين نيز براي آنکه قيمت پايين نيايد،40 هزار تن از توليدات خود را بالا برده است. از سوي ديگر اروپا و آمريکا نيز براي آهن چيني محدوديت ايجاد کرده‌اند و تعرفه بالايي وضع کرده‌اند بنابر اين چين بايد توليد خود را محدود کند. وي در پاسخ به اينکه چرا مانند گذشته از کشورهاي تازه استقلال يافته آهن وارد نمي‌کنيم گفت: اقتصاد مقاومتي در دستور کار قرار دارد و حق نداريم کالايي که‌امکان توليد آن در داخل وجود دارد، از خارج وارد کنيم. بنابر اين در يک سال گذشته اقتصاد مقاومتي در بخش آهن تمرين کرديم و به هيچ عنوان آهني که‌امکان توليد در ايران وجود دارد را وارد نمي‌کنيم.
رييس اتحاديه آهن و فولاد تهران در پاسخ به اينکه گران شدن قيمت آهن تاثيري بر ساخت و ساز ندارد گفت:ساخت و ساز که در رکود قرار دارد و انبوه سازان نيز در بحران هستند. در اين شرايط افزايش قيمت آهن بيش از 5 درصد بر قيمت ساختمان اثر نخواهد گذاشت. وي با اشاره به اينکه بيش از 80 صنعت ارتباط مستقيم با آهن دارند گفت: خودروسازان، قطعه سازان، لوازم خانگي، کابينت سازي‌ها و بسياري از صنايع کشور ارتباط مستقيم با آهن دارند. بنابر اين گراني آهن تمامي‌صنايع مرتبط با آهن را دچار چالش مي‌کند. آزاد با تاکيد بر اينکه گراني آهن باعث گراني خودرو، لوازم خانگي و تمامي‌صنايعي خواهد شد که از آهن استفاده مي‌کنند گفت: اگر اين صنايع قيمت محصولاتشان را بالا نبرند، با گراني آهن چه کار کنند و اگر قيمت را بالا ببرند، جامعه با چالش گراني اين محصولات رو به رو خواهد شد که آن نيز اعتراضهايي را به دنبال خواهد داشت. وي در پاسخ به اينکه احتمال کاهش قيمت آهن در آينده وجود دارد گفت: کاهش قيمت آهن بعيد است. اما ثبات قيمت اهميت دارد. اکنون قيمت آهن در ثبات نسبي قرار دارد و نوسان روزانه 40 تومان را در روز شاهد هستيم که گاهي کاهش و گاهي افزايش مي‌يابد. رييس اتحاديه آهن و فولاد تهران همچنين از توافق آهن فروشان و سازمان امور مالياتي براي تخفيف 94 درصدي ماليات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: در صورت اجراي اين توافق، آهن فروشان فقط نيم درصد از درآمد خود را صرف پرداخت ماليات بر ارزش افزوده مي‌کنند. وي تعطيلي تعداد زيادي از فروشگاههاي آهن را يادآور شد و گفت: اميدواريم اين افراد دوباره به بازار کار برگردند.  آزاد با تاکيد بر اينکه بازار آهن همچنان درگير رکود است گفت: در حال حاضر هر کيلو تيرآهن از 1600 تومان به 2 هزار و 10 تومان و هر کيلو ميلگرد از 1800 تومان به 2500 تومان رسيده است. همچنين قيمت ورق‌هاي فولادي هم از 2300 تومان به 2900 تومان رسيده است.  رييس اتحاديه آهن و فولاد تهران با اعلام اينکه سود اين افزايش قيمت فقط به جيب توليدکنندگان مواد اوليه مي‌رسد، گفت: در حال حاضر قيمت شمش آهن از 1350 تومان به 2 هزار تومان رسيده است.