کاهش قوانين بين المللي و ترس از جنگ


مورات يتکين
حريت

روابط ناتو با روسيه بسيار مشکل تر از دوران پس از جنگ سرد است. روابط دو طرف پس از جدايي کريمه از اوکراين مشکلتر شد.اين درحالي است که رقابت بين ناتو و روسيه از نظر نظامي‌در منطقه بالتيک و شرق اروپا بيشتر شده است.
دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا اخيرا با ابراز بي تمايلي تحريم‌هاي کنگره عليه روسيه را امضا کرد. در اولين واکنش ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه خواستار ترک 755 ديپلمات آمريکا از مسکو شد.اوکراين نمونه شکست در قوانين بين المللي است که باعث استفاده از نيروي نظامي‌مي‌شوند.


پس از اعلام اين امر توسط باراک اوباما که‌امريکا با پيشروي روسيه در اوکراين مقابله مي‌کند ، توازن قدرت بين المللي عقب نشيني از اولتيماتوم پيشين درباره حمايت از بشار اسد توسط روسيه بود. درمقابل بايد گفت که سوريه برعکس اوکراين در اروپا قرار ندارد و فراتر از دسترسي مسئوليت ناتو است. همچنين اوکراين خود جزو شوراي امنيت و همکاري اروپايي است که البته به موقعيتش کمکي نکرد. تناقض جالب اين است که‌امريکا و روسيه که درگير بحران اوکراين هستند درجنگ با نيروهاي تروريستي داعش در سوريه با يکديگر همکاري دارند. موقعيت ترکيه به عنوان عضو ناتو بسيار خاص است. درحاليکه آنکارا در همدردي با آمريکا است و در مانور ناتو شرکت مي‌کند با آمريکا برسر استفاده از نيروهاي کرد در سوريه اختلاف دارد.دراين ميان تنش در آسياي پاسيفيک بين چين و آمريکا و همچنين تهديد موشکي کره شمالي افزايش يافته است. ضعف قوانين بين المللي باعث مي‌شود قدرت سازمان ملل در جلوگيري از اين بحران‌ها و تبديل شدن آن به جنگ ضعيف شود.
ترجمه : فاطمه مهتدي