تعهد به مردم؛ توصیه به دنیا

آفتاب یزد – گروه سیاسی: روز شنبه طنین سوگندش سکوت پایتخت را شکست و پس از چهار سال قسم پاسداری اش از قانون اساسی و اسلام در صحن خانه ملت انعکاس یافت. حسن روحانی، رئیس دولت‌ها‌ی یازدهم و دوازدهم، روز گذشته برای آخرین بار با ملت ایران پیمان بست. او در پیشگاه آحاد مردم کشور، بزرگان و کنشگران آسمان سیاست ایران، عهد کرد که دولت دوازدهم دولتی معتدل خواهد بود که نه با هر پرخاشی بترسد و تسلیم شود و نه با هر هیجانی برآشفته شود و بجنگد. او در نطق پس از ایراد سوگند ریاست جمهوری اش، واژگان « صلح » و « اصلاح» را در چند نوبت توامان به کار برد و «دولت دوازدهم را دولتی مصلح خواند که چه در سیاست داخلی و چه خارجی صلح را برجنگ و اصلاح را بر جمود
ترجیح می‌دهد.»
روز شنبه روحانی در حالی برای آخرین بار سوگند پاسداری از اسلام و قانون اساسی را در مجلس شورای اسلامی یاد کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت که حدود 228 نفر از مقامات و سران دنیا در کنار بیش از 300 نفر از خبرنگاران خارجی در آن حضور داشتند.
**شیخ نور و یادگار امام(ره)


در ابتدای آیین تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری آن چه به چشم می‌آمد حضور پرشمار چهره‌های غیرایرانی در این مراسم بود که یا در شمار شخصیت‌ها‌ی سیاسی مدعو بودند و یا در زمره خبرنگاران قرار می‌گرفتند. اما در میان کنشگران سپهر سیاسی ایران نیز برخی چهره‌ها‌ی اصلاح طلب و معتدل نیز که در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد حاضر به شرکت در مراسم تحلیف نمی‌شدند، پس از تحلیف نخست حسن روحانی یک بار دیگر پای در ره بهارستان گذاشتند. بزرگانی چون علی اکبرناطق نوری و سید حسن خمینی.
**زنان آیین تحلیف
غایب بزرگ مراسم تنفیذ حسن روحانی، در آیین تحلیف او حاضر شد. عفت مرعشی همسر مرحوم آیت الله‌ها‌شمی رفسنجانی روز شنبه در مجلس شورای اسلامی حضور یافت. درکنار او صاحبه عربی همسر و مریم روحانی دختر حسن روحانی نیز در ردیف نخست نشسته بودند. گفته می‌شود برخی دیگر از اعضا خانواده روحانی نیز در این مراسم حضور داشتند. به جز سید حسن خمینی یادگار امام(ره) عروس و دختران امام خمینی (ره) هم که در روز تنفیذ حاضر بودند در آیین تحلیف هم بر کرسی‌ها‌ی بهارستان نشستند.
36نماینده نیامدند
از آنجا که آیین تحلیف به رسم همیشه در مجلس شورای اسلامی برپا می‌شود، نمایندگان مردم در بهارستان میزبان این مراسم به شمار می‌روند اما همچون گذشته برخی از وکلای ملت حاضر به حضور در مهم ترین جلسه برگزار شده در مجلس نشدند. به طوری که تنها 254 نماینده از مجموع 290 نفر حضور یافتند که البته این اتفاق مزاح علی لاریجانی رئیس مجلس را نیز به همراه داشت و پیرامون این موضوع، در پایان مراسم گفت که از نمایندگان محترم بابت حضورشان تشکر می‌کنیم. امروز نمایندگان رکورد زدند و تنها 36 نفر غایب داشتیم!
**غایبان تحلیف
سید ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف اصلی‌ترین رقبای حسن روحانی در انتخابات 96 که در نهایت بازی را به روحانی واگذار کردند در مراسم تحلیف رقیب‌شان حضور نداشتند. سردار عزیز جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در زمره غایبان این مراسم به شمار می‌رفت که البته در خصوص غیبت او سردار کوثری جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله تهران گفت: «سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در همایش فرماندهان بسیج استان‌ها در مشهد به عنوان سخنران حضور داشتند و برنامه‌ریزی لازم نیز برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور صورت گرفته بود اما به دلیل تاخیر هواپیما به مراسم تحلیف نرسیدند.» البته روسای سابق هیچ یک در مراسم تحلیف روحانی حضور نداشتند.
**ورزشکاران و هنرمندان تحلیف
علاوه بر کنشگران سپهر سیاسی ایران، اهالی رسانه و مهمانان خارجی، چهره‌ها‌یی هر چند اندک از آسمان ورزش و هنر نیز در میان جمع دیده می‌شدند. داریوش ارجمند و علیرضا افتخاری که زمانی در مراسم‌ها‌ی محمود احمدی نژاد هم حاضر می‌شدند مهمانان هنرمند مراسم تحلیف بودند و کریم باقری، علی دائی، علی پروین و بهداد سلیمی هم ورزشکاران روزگذشته بودند. لازم به ذکر است که سلیمی در نخستین مراسم تحلیف حسن روحانی نیز شرکت کرده بود.
**سلفی با موگرینی
فدریکا موگرینی بی‌شک مهم‌ترین مهمان خارجی مراسم تحلیف بود. اهمیت او نه تنها برای مردم ایران که حتی برای نمایندگان آن‌ها‌ در بهارستان نیز نمایان بود چرا که بسیاری از آنها پیش و پس از آغاز مراسم با موگرینی عکس یادگاری می‌گرفتند و یا سلفی می‌انداختند.
**ساکن صندلی 305
حسین فریدون که به تازگی با قید وثیقه آزاد شده و از بستر بیماری نیز رهانیده گشته بود، روز گذشته بر روی صندلی شماره 305 مجلس شورای اسلامی نشسته بود. صندلی‌ای که متعلق به نمایندگان نیست و او دیروز مهمانش بود.
**فیلمبرداری به سبک خاص!
آنچه که در مراسم روز گذشته توسط آنانی که به شکل مستقیم از طریق صدا وسیما به تماشای تحلیف نشسته بودند، خنده دار به نظر می‌آمد و موجب تفریح تماشاچیان شده بود، گرفتن کلوزآپ‌ها‌ی فراوان از محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی و همین طور قرار دادن تصاویر نمای بسته آن‌ها‌ در یک قاب بود! گویی که تصویربردار صدا و سیما در حال فیلم برداری از یک مراسم عروسی است!
**بی معرفتی در تحلیف
علیرغم آنکه حسن روحانی در ایام انتخابات اسامی چهره‌ها‌ی شاخص جریان اصلاحات را بی‌پروا به کار می‌برد اما نه در مراسم روز پنجشنبه و نه در تحلیف دیروز نامی از هیچ کدام از آنها بر زبان نیاورد. او حتی از به کار بردن اسم آیت الله‌ها‌شمی نیز خودداری کرد که در اینباره محمد‌ها‌شمی برادر آیت‌الله اظهارداشت: «باید بگویم به قول معروف در جریان دو مراسم تنفیذ و تحلیف، ما بی‌معرفتی دیدیم و در هر دو مراسم یادی از آیت الله‌ها‌شمی نشد، ‌ایشان یکی از استوانه‌های نظام بود. انتظار بود یادی از آیت‌الله‌ها‌شمی
هم می‌شد.»
تشویق روحانی
حسن روحانی در مراسم تحلیفش دوبار مورد تشویق حاضران در مجلس قرار گرفت یک‌بار زمانی که اظهار داشت:« از سوی مردم و مسئولین کشور به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود، ولی در مقابل تداوم بدعهدی‌های آمریکا نیز ساکت نخواهد نشست. ملت ایران ثابت کرده است که احترام را با احترام و تحریم و تحقیر را با اقدام متناسب و استقامت و مقابله به مثل پاسخ خواهد داد.» و بار دیگر زمانی که عنوان کرد:« آنان که قصد پاره کردن برجام را دارند، بدانند که با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد و جهان این بدعهدی آنان را فراموش نخواهد کرد. آنان که خود را جزو بازندگان برجام می‌دانند، می‌توانند در صف بهره‌مندی از این عرصه برد – برد قرار گیرند و به اشتباهات خود پایان دهند.»
**«اسم فامیل» با اسامی کشورها
یکی از نکاتی که دستمایه شوخی و مزاح کاربران شبکه‌ها‌ی اجتماعی شده بود در ارتباط با سخنان علی لاریجانی رئیس مجلس بود که در ابتدای جلسه دیروز اسامی تمامی دعوت شدگان در مراسم تحلیف را یک به یک بیان کرد. در همین راستا کاربری در توییتر خود چنین نوشت:« اسم کشورهایی رو که اومدن مراسم، یادداشت کنین! تو «اسم فامیل» به کار میاد.» و البته کاربرانی هم از حضور آنها تشکر کردند و قدر مهمان را
به جای آوردند.