افزایش درز اطلاعات در دوران ترامپ

دادستان کل آمریکا با بیان اینکه درز اطلاعات محرمانه سه‌ برابر بیشتر از دوران اوباما شده است، گفت اخیرا چهار نفر به افشای اطلاعات محرمانه متهم شده‌اند‌.
به نوشته نیویورک‌تایمز، جف سشنز جمعه گذشته تاکید کرد بخش مهمی از کارها به شناسایی و برخورد با عاملان درز اطلاعات اختصاص دارد که دولت ترامپ را فرا گرفته است‌. او متعهد شد وزارت دادگستری آمریکا در برخورد با اتهامات مجرمانه علیه کسانی که به افشای اطلاعات محرمانه دست می‌زنند، تردید نخواهد کرد‌.
او همچنین گفت اف‌بی‌آی یگان ضداطلاعاتی جدید متخصص در این امور تشکیل داده است‌. دادستان کل آمریکا گفت: با رییس‌جمهور کاملا موافقم و با شدیدترین لحن ممکن افشای اطلاعاتی که توانایی دولت در حفاظت از کشور را تضعیف می‌کند، محکوم می‌کنم‌. موضع‌گیری سشنز ۱۰ روز پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا او را به ضعف در پیگیری این پرونده‌ها متهم کرد‌.
او در ادامه همچنین گفت بازنگری در برخی قوانین وزارت دادگستری را که به صدور احضاریه برای رسانه‌های خبری و تحقیقات درز اطلاعات مربوط می‌شود، آغاز کرده است‌. سشنز تاکید کرد: به نقش مهمی که رسانه‌ها ایفا می‌کنند، احترام می‌گذاریم و در آینده هم به همین صورت خواهد بود اما این روند نامحدود نیست‌. اگر آنها مصونیت داشته باشند، جان افراد زیادی را به خطر می‌اندازند‌.


جف سشنز در ادامه گفت چهار نفر به افشای اطلاعات محرمانه متهم شده‌اند‌. این افراد متهم هستند که اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را غیرقانونی فاش کرده‌اند یا تماس‌های خود با ماموران اطلاعاتی خارجی را مخفی نگه داشته‌اند‌.
درز اطلاعات محرمانه از سال گذشته و در گرماگرم مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا شدت گرفت و تاکنون ادامه داشته است‌. متهم شدن این چهار فرد اولین اقدام سشنز برای جلوگیری از لو رفتن اطلاعات محرمانه‌ای است که یکی پس از دیگری افشا می‌شوند‌. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا هم به دلیل درز همین اطلاعات از سشنز انتقاد کرده بود‌.
در آخرین مورد از درز اطلاعات محرمانه، روزنامه واشنگتن‌پست متن مکالمه تلفنی ترامپ و رییس‌جمهور مکزیک را به دست آورده بود که در آن ترامپ از رهبر مکزیک تقاضا می‌کند علنا اعلام نکند مکزیک برای کشیدن دیوار بین مرز آمریکا و مکزیک پولی نخواهد پرداخت‌.
سشنز در گفت‌وگوی خبری خود گفت اگر مقام‌های دولتی نتوانند آزادانه و با اطمینان خاطر با رهبران کشورهای دیگر صحبت کنند، دولت نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد‌. او گفت در ماه‌های اخیر میزان افشاگری‌های بدون مجوز به رسانه‌ها یا دشمنان خارجی افزایش شگرفی داشته و مواردی که به وزارت دادگستری ارجاع شده تا درباره درز غیرقانونی اطلاعات محرمانه تحقیق کند، افزایش انفجاری داشته است‌.
از طرفی بازرس ویژه آمریکا در رسیدگی به پرونده تبانی کمپین ترامپ با روسیه در انتخابات 2016، از کاخ سفید خواسته اسناد مرتبط با مشاور امنیت ملی سابق این کشور را ارائه کند‌.
روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: اگرچه این یک درخواست رسمی نیست اما درخواست برای ارائه مدارک و اسناد از سوی کاخ سفید درباره مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا برای نخستین بار است که از سوی تیم تحقیقاتی رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به تبانی کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا با روسیه صورت گرفته است‌.
گفتنی است بازرسان از شاهدان این سوال را پرسیده‌اند که آیا فلین به صورت مخفیانه از دولت ترکیه در ماه‌های آخر کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ پول دریافت کرده است یا خیر‌.
فلین متهم است در بازه زمانی سپتامبر و نوامبر 2016 مبلغ 530 هزار دلار از طریق گروه لابی‌گر فلین از کمپانی آلپتکین مستقر در هلند دریافت کرده تا یک فیلم مستند درباره فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه مستقر در آمریکا تولید کند‌. تی کاب، مشاور ویژه ترامپ گفت: برای این مساله و حل آن با بازرس ویژه رسیدگی به این پرونده همکاری می‌کنیم‌.
ترامپ هرگونه تبانی میان کمپین و مقام‌های روس را رد کرده است‌. پس از آنکه فلین ماهیت مکالمات تلفنی میان ترامپ و سفیر روسیه در واشنگتن در دسامبر 2016 را فاش کرد، از سمتش برکنار شد‌.
خروج رسمی آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس
آمریکا رسما خروج خود از پیمان اقلیمی پاریس را به سازمان ملل متحد اعلام کرده است‌. این کشور همزمان از مذاکره در مورد یک توافق اقلیمی دیگر که ضامن منافع ایالات متحده باشد، استقبال کرده است‌.
تا خروج نهایی آمریکا از پیمان زیست‌محیطی پاریس دست کم سه سال طول خواهد کشید‌. با وجود این آمریکا تا آن زمان در جلسات مذاکرات آب‌وهوایی مرتبط با این پیمان شرکت خواهد کرد‌.
در بیانیه کتبی‌ای که ایالات متحده در این مورد تسلیم سازمان ملل متحد کرده، آمده است که با این حال در صورتی که طی مذاکراتی شرایطی منصفانه‌تر برای آمریکا در نظر گرفته شود، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور این کشور آماده بازگشت به پیمان است‌.
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این کشور حامی یک سیاست زیست‌محیطی است که در عین کاهش انتشار گازهای زیانبار به رشد اقتصادی نیز کمک و امنیت تامین انرژی را تضمین کند‌.
در اوایل ماه ژوئن ترامپ با این استدلال که پیمان پاریس به آمریکا از نظر اقتصادی لطمه خواهد زد و فرصت‌های شغلی را کاهش خواهد داد خروج آمریکا از آن را اعلام کرده و با این اظهارات انتقادها از گوشه و کنار جهان را متوجه خود ساخته بود‌. او در مبارزات انتخاباتی خود نیز تغییرات آب و هوایی را ابداع چینی‌ها خوانده بود؛ با این هدف که تنها به اقتصاد آمریکا ضربه بزنند‌.
با این همه امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه در ماه گذشته بعد از گفت‌وگو با ترامپ ابراز خوشبینی کرده و گفته بود که ترامپ راه بازگشت به این پیمان را باز گذاشته است‌. دونالد ترامپ در دیدار خود از پاریس در ماه ژوئیه به صورت مبهم گفته بود، امکان بازگشت به این پیمان وجود دارد‌.
پیمان زیست‌محیطی پاریس این هدف را سرلوحه خود دارد که گرمایش کره زمین را تا دو درجه سانتیگراد کمتر از عصر پیش از صنعتی شدن محدود کند‌. با این همه بسیاری از محققان این هدف را به‌سختی قابل تحقق می‌دانند‌.