جامعه بین الملل با ایران منافع مشترک دارد

گروه سیاسی- فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای شرکت در مراسم تحلیف دوازدهمین رییس‌جمهور ایران به تهران آمد‌‌. بعد از توافق هسته‌ای، این چهارمین بار است که موگرینی به تهران سفر کرده‌‌. آخرین سفر او به تهران در اسفندماه ۱۳۹۵ صورت گرفت و او برخلاف دو سفر قبلی خود با محوریت گفت‌وگو در مورد مسایل منطقه به خصوص موضوع سوریه به تهران سفر کرده بود‌‌. این بار حضور موگرینی در کشورمان می‌تواند در تناقض آشکار با خواست آمریکا برای منزوی کردن ایران باشد‌‌. حضور موگرینی در مراسم تحلیف روحانی به نوعی به رخ کشیدن اعتبار و جایگاه ایران در سطح بین‌المللی و مجامع جهانی است‌‌‌‌. امروز در فضای پسابرجام نه‌تنها فضای بین‌المللی به سوی ایران متحول شده است بلکه جایگاه ایران نیز در مهم‌ترین مراکز قدرت و تصمیم‌سازی بین‌المللی تثبیت شده به‌گونه‌ای که با وجود همه فضاسازی‌های خصمانه آمریکایی‌ها، اتحادیه اروپا به عنوان شریک برتر آمریکا در 1+5 در عالی‌ترین سطح دیپلماتیک حضور داشته است‌.
این مقام ارشد اتحادیه اروپا در جریان سفر یک روزه خود به ایران طبق برنامه با حسن روحانی رییس‌جمهور، محمدجوادظریف وزیر امور خارجه و همچنین کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی کشور، دیدار و رایزنی کرد‌‌. با توجه به تحولات اخیر و تصویب قانون تحریم‌های آمریکا علیه ایران، روسیه و کره‌شمالی از سوی دونالد ترامپ، محور اصلی مذاکرات موگرینی و مقامات کشورمان موضوع برجام و آینده این توافق بین‌المللی بوده است‌‌.
رییس‌‌جمهور در دیدار مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی برای توسعه مناسبات با اتحادیه اروپا قایل نیست، ابراز امیدواری کرد که در دولت دوازدهم شاهد استحکام برجام، افزایش مناسبات با اتحادیه اروپا و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی میان دو طرف باشیم‌.
روحانی گفت‌: ایران و اتحادیه اروپا طی چهار سال گذشته گام‌های مثبت و مهمی را در راستای توسعه روابط و همکاری‌ها برداشته‌اند که این مناسبات در شرایطی که نقاط مختلف جهان به‌ویژه منطقه خاورمیانه با نگرانی‌ها، تنش‌ها و مشکلات فراوان و پیچیده‌ای مواجه است، بسیار حائز اهمیت خواهد بود‌‌. رییس‌جمهور برجام و توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 را کلیدی مهم در راستای ثبات منطقه و توسعه مناسبات ایران با سایر کشورهای جهان برشمرد و افزود‌: اتحادیه اروپا به خوبی در به ثمر رسیدن برجام نقش‌آفرینی کرد و امروز نیز همه طرف‌ها برای حراست از این توافق که با زحمت فراوان به دست آمده، وظیفه سنگینی برعهده دارند‌‌. روحانی اظهار امیدواری کرد با تلاش و همکاری ایران و اتحادیه اروپا، گام‌های مهمی در راستای ثبات و امنیت بین‌المللی برداشته شود‌.


رییس‌جمهور حضور نمایندگانی از اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف را به معنای اراده مستحکم ایران و اروپا برای توسعه مناسبات همه‌جانبه برشمرد و خاطرنشان کرد‌: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به اجرای برجام متعهد و پایبند است و تا زمانی که طرف مقابل آن را نقض نکند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد‌‌. روحانی با اشاره به اینکه ایران در اجرای برجام به‌طور کامل به تعهدات خود عمل کرده اما برخی طرف‌ها به تعهدات خود پایبند نیستند، گفت‌: بخش مهمی از اجرای برجام مربوط به گشایش در روابط اقتصادی، بانکی و فعالیت‌های تجاری است که باید هرچه سریع‌تر و به‌طور کامل عملیاتی شود‌.
روحانی نحوه عمل آمریکا نسبت به تعهداتش در برجام را موجب نگرانی همه طرف‌ها دانست و گفت‌: نقض مکرر تعهدات از سوی دولت آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، تاثیر منفی در افکار عمومی ملت ایران داشته و می‌تواند در مسیر اجرای برجام مخرب باشد که البته مجلس شورای اسلامی مطمئنا قانونی را در راستای مقابله به مثل با اقدام جدید آمریکا تصویب خواهد کرد‌.
فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به اینکه توافق برجام دستاوردهای بسیار بزرگ و خوبی را برای ایران و اتحادیه اروپا به همراه داشته است، بر ضرورت توسعه همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف تجاری، اقتصادی و گفت‌وگوهای سیاسی میان ایران و اتحادیه اروپا تاکید کرد‌‌. موگرینی خاطرنشان کرد‌: حضور هیاتی از اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رییس‌جمهور ایران یک تصمیم مهم سیاسی بوده و نشان‌دهنده اراده کشورهای اروپایی برای گسترش روابط با ایران و حراست از برجام است‌.
موگرینی با بیان اینکه اتحادیه اروپا به دنبال برنامه‌ای جامع برای تضمین اجرای کامل برجام است، گفت‌: برجام برای اروپا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با امضای برجام بیش از ۸۰ درصد فعالیت‌های تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا به‌طور موفقیت‌آمیز به انجام رسیده است‌‌. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر حمایت همه‌جانبه از اجرای برجام و تصدیق پایبندی ایران نسبت به تعهدات خود افزود‌: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بار ششم در گزارش خود تاکید کرده که جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمامی تعهدات خود در برجام پایبندی کامل داشته است‌‌.
آمریکا نمی‌خواهد ایران از منافع برجام استفاده کند
پیش از ظهر دیروز موگرینی با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه دیدار و گفت‌وگو کرد‌‌. در این دیدار مسایل مربوط به اجرای برجام، روابط دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا و اوضاع در منطقه مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت‌.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به مشکلاتی که آمریکا در راه اجرای برجام ایجاد کرده است، اظهار داشت‌: دولت جدید آمریکا به دنبال آن است تا نگذارد جمهوری اسلامی ایران از منافع برجام استفاده کند و این نقض متن برجام به‌شمار می‌رود‌‌. آقای ترامپ تلاش می‌کند به هزینه ایران برجام را از بین ببرد و اروپا لازم است در این خصوص هوشیار باشد‌‌. ظریف همچنین با اشاره به آزمایش‌های موشکی کشورمان و نیز پرتاب ماهواره علمی سیمرغ و عدم مغایرت این اقدامات با قطعنامه ٢٢٣١، از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی که مشترکا با آمریکا صادر شد انتقاد کرده و آن را حرکتی در مسیر اشتباه توصیف کرد‌.
موگرینی هم ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و شرکت در مراسم تحلیف دکتر روحانی گفت‌: جامعه بین‌الملل، منافع مشترک با ایران درخصوص اجرای برجام دارد‌‌. اتحادیه اروپا قاطعانه از برجام حمایت می‌کند و این موضع مشترک تمامی کشورهای اروپایی است‌‌. مواضع اتحادیه اروپا در این زمینه روشن است و ما تلاش داریم تا آمریکا را هم در برجام کنار خود داشته باشیم‌‌. وی تاکید کرد همه ما نیازمند اقدامات خردمندانه و متناسب هستیم‌.