مراسم تحلیف رئیس جمهوری دولت دوازدهم با حضور مهمانان داخلی و خارجی در مجلس برگزار شد

ایستاده با سوگند
روحانی: ما دولتی مصلح هستیم که صلح را برجنگ ترجیح می دهیم
گروه سیاسی: پس از برگزاری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری حسن روحانی، توسط رهبر انقلاب در روز پنجشنبه، مجلس شورای اسلامی روز شنبه 14 مرداد، شاهد بی سابقه ترین مراسم تحلیف تاریخ ایران بود. در این مراسم بیش از 131 خبرنگار خارجی از 29 کشور جهان اخبار تحلیف ریاست جمهوری ایران را پوشش دادند. این خبرنگاران مقیم متعلق به 64 رسانه از کشورهای اتریش، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، امارات، آمریکا، انگلستان، ایتالیا، آذربایجان، آلمان، ترکیه، چین، روسیه، ژاپن، سوریه، سوئیس، عراق، فرانسه، فلسطین، قطر، کره شمالی، کویت و لبنان در قالب 34 گروه تلویزیونی، 17 خبرگزاری، یک شبکه رادیویی، 5 نشریه، یک سایت خبری و 6 موسسه بین المللی عکس با حضور در مجلس شورای اسلامی به پوشش بین المللی این رویداد مهم پرداختند.
گفتنی است پیش از برگزاری مراسم تحلیف، مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس با اشاره به حضور بی سابقه مسئولان بلند پایه خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهوری ایران، گفت که حضور ۱۰۵ هیات خارجی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری باعث خنثی شدن تلاش ترامپ برای به انزوا کشیدن ایران است. او همچنین اعلام کرد که 19رئیس مجلس، 8 رئیس جمهوری، 8 معاون رئیس جمهوری و نخست وزیر، 34 فرستاده ویژه، نزدیک به 14 رئیس گروه دوستی و 3 رئیس کمیسیون مجالس در مراسم تحلیف رئیس جمهوری شرکت کردند که حضور این افراد باعث می‌شود ارتباط ایران با کشورهای حاضر در مراسم بهتر شود. این نماینده اصلاح طلب مجلس یادآور شد: در مراسم تنفیذ هم مقام معظم رهبری تاکید کردند ارتباطات با دنیا قوی‌تر شود، این حضور یعنی ایجاد ارتباط، صمیمیت بیشتر بین جمهوری اسلامی و کشورهای دیگر و حضور 105 هیات خارجی در تهران برای مراسم تحلیف طبیعتا باعث افزایش و تقویت ارتباطات خارجی می شود و جایگاه جمهوری اسلامی را در مقابل کشورهای آمریکا بالا می برد و تلاش ترامپ و هم‌پیمانانش که می خواهند ایران منزوی شود را تا حد زیادی خنثی می کند. این عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به حضور فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف اظهار کرد: این حضور نشان می دهد که اروپا در حد بالایی با ایران همراه است و تعهد اروپایی ها در مقابل برجام را تقویت می کند.


ساعت ۱۴:۳۰؛ باز شدن درهای مجلس به روی خبرنگاران
درهای مجلس شورای اسلامی برای برگزاری مراسم تحلیف به روی خبرنگاران داخلی و خارجی ساعت 14:30 باز شد و داخل صحن پارلمان، پرچم تمامی کشورهای شرکت کننده در مراسم تحلیف تعبیه شده و در کنار صندلی‌های سبز مجلس صندلی‌هایی برای مهمانان در نظر گرفته شده بود.
ساعت ۱۶؛ورود مهمانان به مجلس
یک ساعت مانده به شروع مراسم تحلیف حسن روحانی، مسئولان داخلی کشور و هیات‌های خارجی وارد مجلس شده که در بدو ورود از سوی علی لاریجانی رئیس‌مجلس، اعضای هیات رئیسه مجلس و مسئولان وزارت خارجه مورد استقبال قرار گرفتند و در جایگاهی که برای آنها در نظر گرفته شده بود، مستقر شدند. اعضای هیات دولت یازدهم، آملی لاریجانی؛رئیس قوه قضائیه، عمار حکیم؛ رئیس ائتلاف ملی عراق، موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محمد فرهادی وزیرعلوم، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر نهاد رهبر معظم انقلاب، مصطفی چمران، محمد سعیدی‌کیا، محسن رفیق دوست، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن قشقاوی معاون وزیر خارجه، جاگاریان سفیر روسیه در ایران، عباس عراقچی، داریوش ارجمند، علیرضا افتخاری، حجت‌الاسلام علی یونسی، امیر سرلشگر صالحی فرمانده کل ارتش، سردار باقری؛ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، زهرا مصطفوی فرزند امام راحل، سردار وحید حقانی، سردار باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح، سید مصطفی آقا میرسلیم، محسن هاشمی و عفت مرعشی(همسر مرحوم
آیت الله هاشمی رفسنجانی)، سید علی اصغر حجازی از اعضای بلند پایه بیت رهبری، شهیندخت ملاوردی معاون امور زنان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم تحلیف حضور داشتند. همچنین امیر عبداللهیان، محمد شریعتمداری، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، حجت‌الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید، محمود حجتی وزیر کشاورزی، جمشید انصاری، حسین هاشمی استاندار تهران و حجت‌الاسلام ناطق نوری از دیگر حاضران این مراسم بودند.
همچنین می توان از میان غایبان مراسم تحلیف، به سردار جعفری، محمود احمدی نژاد و رئیس دولت اصلاحات اشاره کرد. علاوه بر این از حاشیه های دیگر این مراسم می توان به گرفتن عکس یادگاری مهمانان داخلی و خارجی و نمایندگان حاضر در صحن پارلمان اشاره کرد و آنچه در این دقایق بیش از همه به چشم می خورد، تمایل اکثر مهمانان خارجی برای گرفتن عکس یادگاری با ظریف وزیر امورخارجه بود و حتی رئیس مجلس کره جنوبی با ظریف سلفی گرفت. حسن روحانی نیز دقایقی مانده به شروع مراسم به همراه محمد نهاوندیان وارد مجلس شد و در بدو ورود به مجلس مورد استقبال علی لاریجانی قرار گرفت.
ساعت ۱۷: آغاز مراسم تحلیف
جلسه علنی مجلس راس ساعت 17 با حضور ۲۵۴ نفر از نمایندگان و مقامات کشوری و لشکری و چهره های برجسته نظام و مهمانان خارجی و 250 خبرنگار داخلی و خارجی با نواخته شدن سرود ملی ایران توسط ارکستر سمفونیک و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، به ریاست علی لاریجانی آغاز به کار کرد و امیرحسین قاضی زاده، عضو هیات رئیسه مجلس،
دستور کار جلسه علنی را قرائت کرد.
لاریجانی: امید است دولت جدید با رویکردی موشکافانه در توسعه همه‌جانبه موفق باشد
علی لاریجانی به عنوان میزبان این مراسم رسمی، ضمن تبریک میلاد علی بن موسی الرضا و خوش آمد گویی به مهمانان خارجی و روسای جمهور و مجلس و سایر نمایندگان کشورهای خارجی و سازمان های بین المللی و منطقه‌ای گفت: مقدم آقای روحانی و روسای قوه قضائیه و مجلس خبرگان و دفتر نهاد رهبری و اعضای شورای نگهبان و یادگار حضرت امام و بیت معزز امام و رئیس ستاد کل و فرماندهان قرارگاه خاتم و ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و هنرمندان و نخبگان و خانواده شهدا و ورزشکارها و سیاست مداران و مسئولان کشوری و لشکری و مدیران رسانه‌ها را گرامی می‌داریم. رئیس مجلس تصریح کرد: امید است با رویکرد موشکافانه و دقیق و آگاهی درست از مسائل کشور دولت جدید در توسعه همه جانبه کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موفق باشد. او افزود : امروز(شنبه) سالگرد انقلاب مشروطه در بیش از ۱۱۰ سال قبل است. در این مدت ملت ایران با همه دشمنی ملت‌های بزرگ نظام مشروطه نتوانست به معنای واقعی پیاده شود اما ملت ایران از پای ننشست تا با انقلاب اسلامی به بار نشست.
لاریجانی خاطر نشان کرد: دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیش از ۷۰ درصد مشارکت نمایانگر مردم سالاری در نظام ایران است. از ابتدای انقلاب ملت در ۳۶ انتخابات شرکت کردند که اولین آن انتخاب نظام جمهوری اسلامی بود که در آن ۹۶ درصد رای به جمهوری اسلامی دادند و بعد انتخابات تایید قانون اساسی و پس از ده سال شرکت در انتخابات بازنگری در قانون اساسی و دوازده انتخابات ریاست جمهوری و ده انتخابات نمایندگان ملت در مجلس و پنج انتخابات مجلس خبرگان و پنج انتخابات شورای شهر نشان دهنده عمق مردم سالاری است. رئیس قوه‌مقننه با اشاره به مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: شرکت ۷۳ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری تعلق خاطر جدی ملت به نظام اسلامی و دخالت در سرنوشت خویش را نشان می‌دهد که از دوراندیشی رهبر فقید انقلاب حکایت دارد که از استبداد در کشور جلوگیری و زمینه گردش نخبگان را فراهم کردند. او افزود: اینک در مرحله آغاز دولت دوم آقای روحانی قرار داریم که هم تجارب چهار سال گذشته و هم شرایط مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش مضاعفی را برای حل مشکلات ایجاب می‌کند. هم‌اینک ایران در وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی در شرایط بهتری قرار دارد و تلاش‌های نظام جمهوری اسلامی برای ایجاد رفاه و ثبات، شرایط بهتری را برای منطقه نوید می‌دهد و رهنمودهای داهیانه رهبری در رویارویی اقتصادی و همچنین همکاری سه قوه زمینه‌های مساعد برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را فراهم کرده است. لاریجانی اضافه کرد: مجلس در چارجوب وظایف خود هم مساعدت لازم را به دولت می‌کند و هم نظارت خواهد کرد تا اقدامات دولت در چارچوب قانون به ویژه قانون برنامه ششم توسعه سامان یابد.
حسن روحانی سوگند یاد کرد که امینی پارسا باشد
پس از آن حسن روحانی، رئیس جمهوری منتخب پشت تریبون قرار گرفت و در حضور رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ در راستای اجرای اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرد و سوگندنامه‏ را امضا کرد.
او پس از ادای سوگند، از مشروطیت به عنوان قیامی یاد کرد که دو مفهوم قانون و حاکمیت ملی را برای ملت ایران به ارمغان آورد. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: امروز(شنبه) دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود. از زمان انقلاب تاکنون عالی‌ترین مقام اجرایی کشور با رای تک تک مردم انتخاب می‌شود. مردم ایران با خلق حماسه اردیبهشت و حضور در انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر با ما سخن گفته و نظرات خود را اعلام کردند. روحانی ادامه داد: رای مردم در 29 اردیبهشت یک حادثه نبود، بلکه حاصل یک بلوغ اجتماعی بود. منتخب ملت باید به درستی بداند از میان چه خواسته ها و آرایی برآمده است. امروز من به عنوان رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران مکلف به انجام همه امور مردم ایران هستم. انجام این تکلیف بدون همکاری همه آحاد ملت ممکن نخواهد بود. روحانی در ادامه بیان کرد: این دولت می‌خواهد دولت معتدلی باشد که نه با هر پرخاشی بترسد وتسلیم شود و نه با هر هیجانی برآشفته شود و بجنگد. وی افزود: ما دولتی مصلح هستیم که در سیاست داخلی و در سیاست خارجی صلح را برجنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می دهیم ما همیشه آماده دفاع از ملت خود هستیم اما دفاع را فقط با سلاح ممکن نمی دانیم. ماپشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم اما بزرگترین سلاح ما رای ملت ما است. ملتی که بیش از 41 میلیون رای در صندوق دارد هرگز در بن بست قرار نمی گیرد. رئیس‌جمهوری کشورمان خاطر نشان کرد: این رای نه تنها پشتوانه دولت و مجلس، بلکه پشتوانه ارتش و سپاه ما نیز است. در کشور ما حاکمیت دوگانه ای وجود ندارد. روحانی تصریح کرد: صلح ما به سلاح ما متکی است و سلاح ما به صلح ما تکیه دارد. برجام نیز نمونه‌ وفاق ملی در ایران است. بی شک بدون پشتوانه و حمایت مقام معظم رهبری و هماهنگی مجلس و نیروهای مسلح با دولت منتخب مردم برجام به فرجام نمی‌رسید و ادامه نمی یافت، اما جهان می داند که هرگونه نقض قرارداد در این معاهده بین‌المللی با واکنش یکپارچه ملت و دولت ایران مواجه خواهد شد. رئیس‌جمهوری در ادامه به بیان برنامه‌های دولت دوازدهم در عرصه سیاست‌های داخلی پرداخت و گفت: در عرصه سیاست داخلی دولت یازدهم اقدام به تهیه سند حقوق شهروندی کرد و آن را به دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ کرد و دولت دوازدهم نیز ادامه این را در دستور کار قرار داد.
روحانی: ترامپ بداند با پاره کردن برجام طومار عمر سیاسی خود را پاره می‌کند
روحانی تصریح کرد: آن‌ها که قصد پاره کردن برجام را دارند بدانند که با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره می‌کنند و جهان بدعهدی آن‌ها را فراموش نمی کند. آن‌ها که خود را جزو بازندگان برجام می دانند می‌توانند به اشتباهات خود پایان دهند. امروز روز رونمایی مادر بمب‌ها نیست. امروز روز رونمایی از مادر همکاری‌ها است. مذاکرات ایران برج بلند دموکراسی است که ۱۱۱ پله دارد. از ۱۱۱ سال پیش تا کنون مردم ایران برای دموکراسی قدم برداشتند. رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به حضور هیات‌های عالی‌رتبه از کشورهای مختلف جهان در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری ایران با بیان اینکه این دومین بار است که مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری در حضور مهمانان گرانقدر خارجی برگزار می‌شود، ضمن قدردانی از حضور مهمانان خارجی تاکید کرد: خط‌‌ مشی دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان تعامل گسترده و متوازن با جهان است که در سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ نیز مورد تصریح مجدد قرار گرفت.
آملی لاریجانی: مردم با حضور خود در انتخابات جمهوریت نظام را به رخ عالمیان کشاندند
بعد از سخنرانی حسن روحانی، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضاییه نیز در مراسم تحلیف به سخنرانی پرداخت و ضمن تشکر از حضور ۴۰ میلیونی مردم در انتخابات ریاست جمهوری گفت که مردم با این حضور جمهوریت نظام را به رخ عالمیان کشاندند. او ضمن خوشامد گویی به مهمانان این مراسم اظهار کرد: لازم می‌دانم از حضور پرشکوه مردم که با شرکت ۴۰ میلیونی خود در انتخابات ریاست جمهوری، جمهوریت نظام را به رخ عالمیان کشاندند و به جهان نشان دادند که بعد از ۴۰ سال به آرمان‌های نظام اسلامی پایبند هستند، تشکر کنم. او افزود: امروز انقلاب نظام جمهوری اسلامی ایران علی رغم توطئه‌های دشمنان با حضور مردم به سیاست‌های مقتدرانه خود ادامه دهد. براساس اصل ششم قانون اساسی مسئولان با اتکا به آرای مردم بر مسند امور قرار می‌گیرند و براساس بند ۸ اصل سوم قانون اساسی دولت مکلف است تمام امکانات را برای جلب مشارکت مردم در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... به کار گیرد. آملی لاریجانی با اشاره به تحلیف رئیس جمهوری در مجلس اظهار کرد: با تحلیف در این مجلس با شکوه، دوره جدیدی در حیات سیاسی کشور آغاز می‌شود. او با تاکید بر اهمیت متن سوگند رئیس‌جمهوری گفت: متن سوگندی که رئیس‌جمهوری در مراسم تحلیف یاد می‌کند بسیار قابل توجه است و از جمله اموری که به وسیله این سوگند به آن تاکید می‌شود پاسداری از مذهب رسمی کشور و همچنین پاسداری از نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی است.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه پاسداری از نظام جمهوری اسلامی لوازمی دارد، ادامه داد: اصول قانون اساسی اصولی مهم، مترقی و جامع‌الاطراف است که با مداقه مجلس خبرگان تقنین و با رای ۹۸ درصدی مردم به تایید قاطبه ملت رسیده است. بنیادی‌ترین مبنای قانون اساسی نیز نگاه توحیدی است که در سراسر این میثاق ملی حضور دارد و در اصل دوم به آن تصریح شده است که جمهوری اسلامی نظامی است که بر پایه ایمان به خدای یکتا، لااله‌الالله و لزوم تسلیم در برابر امر او. لازم به ذکر است که یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای نخستین بار تصمیم گرفته شد از مقامات کشورهای خارجی برای شرکت در مراسم تحلیف دعوت شود و این دومین دوره است که در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری، مقام‌های بین‌المللی نیز حضور دارند. در این مراسم علاوه بر مقام‌های بین‌المللی مسئولان و شخصیت‌های داخلی نیز در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری حضور چشم‌گیری داشتند.
اظهارات روسای قوا در نشست خبری پس از مراسم تحلیف
پس از پایان مراسم رسمی تحلیف، روسای قوای مجریه، قضائیه و مقننه در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کرده و به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های‌شان پرداختند.
روحانی: رهبری با تنفیذشان راه را برای فعالیت دولت دوازدهم هموار کردند
حسن روحانی در نشست خبری پس از مراسم تحلیف از مردم و مقام معظم رهبری تشکر کرد. او افزود: از آغاز از ملت بزرگ و غیور ایران به خاطر حضورشان و خلق حماسه بزرگ انتخابات ۲۹ اردیبهشت تشکر می‌کنم. از مقام معظم رهبری به خاطر مراسم تنفیذ و حمایت‌شان از دولت یازدهم سپاسگزارم. ایشان با تنفیذشان راه را برای فعالیت دولت دوازدهم هموار کردند. رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد: بین گروه‌های سیاسی و اقوام روابط خوبی حاکم باشد و مردم با نشاط‌ ‌تر به آینده امیدوارتر باشند. تلاش دولت دوازدهم در کنار کشورهای منطقه برای ثبات بیشتر در منطقه انجام خواهد شد. او گفت: متاسفانه شاهد ضربه‌های کاری از تروریست‌ها بوده‌ایم و امیدوارم شاهد ثبات بیشتر طی چهار سال آینده باشیم. امیدوارم بتوانیم روابط‌مان را با همه کشورها و دولت‌ها در سراسر جهان بر مبنای منافع مشترک توسعه دهیم.
علی لاریجانی: حضور کشورهای مختلف در مراسم تحلیف احترام به ملت ایران بود
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خبری اظهار کرد: جلسه رسمی مجلس برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار شد، حضور بسیار چشم گیر کشورهای مختلف جهان در سطوح بالا در این جلسه بسیار معنادار بود. از آمریکای لاتین، آسیا، منطقه، کشورهای اسلامی و همه قدرت های مهم در این اجلاس شرکت کردند. رئیس قوه مقننه افزود: اولین پیام، احترام به ملت ایران است که با رای بسیار بالای خود انتخابات ریاست جمهوری را رقم زدند و دنیا با این حضور نشان داد که به ملت ایران احترام گذاشته است. او خاطرنشان کرد: پیام دوم احترام به نظام مردم سالاری دینی است که پشتوانه ای برای نظام ما خواهد بود که ملل مختلف نمایندگان خود را برای این جلسه رسمی اعزام کردند. لاریجانی همچنین بیان کرد: این حضور پشتوانه خوبی برای دولت آتی است که علاقمندی کشورها برای همکاری با دولت آتی را با این کار خود نشان دادند.
آملی لاریجانی: رئیس جمهور دولت جدید را هر چه زودتر معرفی کند
آیت الله آملی لاریجانی نیز در این نشست خبری، گفت: امروز(شنبه) بعد از انجام مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهوری، فضای سیاسی کشور وارد مرحله جدیدی شده‌است و امیدواریم یک فضای جدیدی برای همت مضاعف، حل مشکلات معیشتی مردم و برطرف کردن مشکل بیکاری، اشتغال و مسائل اقتصادی باشد. او افزود: امیدواریم دو قوه دیگر کمال همکاری را با دولت داشته باشند. رئیس‌جمهوری، دولت جدید را هرچه زودتر معرفی کند تا زودتر مستقر شوند و کار خود را آغاز کنند. در کنار تمام مسائل مهمترین مسئله معیشت مردم و موضوع بیکاری است که امیدواریم با تلاش مضاعف و کمک همه مردم تمام استعدادها و توانایی‌های کشور به کار گرفته شود و با اتکا به این سرمایه ها مشکلات رفع شود. رئیس قوه‌ قضائیه با تاکید بر اینکه مسائل فرهنگی موضوع بسیار مهمی است، گفت: همانطور که در سوگند رئیس‌جمهوری مطرح شد، مسئله ترویج اخلاق و مسائل دینی جزو مسئولیت‌های کل حاکمیت و دولت است. امیدواریم دولت جدید بیش از پیش به مسائل فرهنگی و ترویج آن اهتمام ورزد. قوه‌قضائیه هم در این مسئله به اندازه سهم خود همکاری می‌کند. ما در مسئله حل مشکلات اقتصادی که موضوع بسیار مهمی است همکاری لازم را خواهیم داشت. باید همت‌ها مضاعف شود که حق تعالی در حل مشکلات کمک خواهد کرد.