دکتر روحانی در آئین تحلیف در مجلس شورای اسلامی: این دولت می‌خواهد معتدل باشد

بخش خبری: مراسم تحلیف حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی برای دوره دوازدهم ریاست جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز با حضور مقامات و شخصیت‌های کشوری ولشگری،سفرای خارجی مقیم تهران و بیش از یکصد و پنج هیات بلند پایه خارجی و بین‌المللی از کشورهای مختلف جهان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
دکتر حسن روحانی در این مراسم در راستای اجرای اصل 121 قانون اساسی پس از سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه،در پیش گاه قرآن کریم برای پاسداری از اسلام و قانون اساسی سوگند یاد و سوگندنامه‏ را امضا کرد.
متن سوگندنامه رئیس‌جمهور به شرح زیر است:
بسم‏‌الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏


من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‏‌جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏‌کنم‏ که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای‏ مسئولیت‌هایی‏ که‏ برعهده‏ گرفته‏‌ام‏ به‏ کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هرگونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم‏ و از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی‏ کشور از هیچ‏ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏ السلام‏ قدرتی‏ را که‏ ملت‏ به‏ عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‏.
رئیس جمهوری پس از ادای سوگند، متن آن را در حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان امضا کرد. متن سوگند به آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان تحویل شد.
* دکتر روحانی:برخاسته از رای اکثریت و مکلف به استیفای حقوق همه ملت هستم
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از قرائت سوگند نامه و امضای آن در جمع مهمانان داخلی و خارجی در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ملت ایران برای برپا داشتن اصول آزادی، حکومت قانون، حاکمیت ملی و اعتقادات خود فداکاری‌های فراوانی کرد، گفت: نهضت مشروطیت ایران به عنوان نخستین قیام ملی مردم خاورمیانه پیروز شد و دو مفهوم بنیادین حکومت قانون و حاکمیت ملی را برای ملت و دولت به ارمغان آورد.
دکتر روحانی خطاب به حضار اظهار داشت: امروز 14 مرداد است؛ 111 سال پیش در چنین روزی، ایران تازه‌ای از میان آشفتگی‌های فراوان سر برآورد و حماسه نو آفرید. نهضت مشروطیت ایران به عنوان نخستین قیام ملی مردم خاورمیانه پیروز شد.
دکتر روحانی ادامه داد: مشروطیت ایران دو مفهوم بنیادین حکومت قانون و حاکمیت ملی را برای ملت و دولت ما به ارمغان آورد و در واقع نخستین قیام ملی مردم آسیا برای آزادی خواهی در این قاره کهن بود.
رئیس جمهور افزود: از آن روزگار تا به امروز دقیقا 111 سال می‌گذرد. در این فاصله برنامه انقلاب مشروطیت برای محدود کردن اقتدار پادشاهان ایرانی با فراز و نشیب فراوان روبه رو شد و در نهایت متاسفانه به انحراف کشیده شد.
دکتر روحانی اظهارداشت: قریب به 40 سال از استقرار اسلامیت و جمهوریت در میهن ما می‌گذرد و امروز دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود و از آن زمان تا کنون عالی‌ترین مقام اجرایی کشور با رای مستقیم تک تک شهروندان انتخاب می‌شود.
وی خطاب سخنان خود را در ابتدا«ملت بزرگ و شریف ایران» قرار داد و سپس گفت: میهمانان ارجمند، روسای محترم جمهوری، نخست وزیران، معاونین رئیس جمهوری، روسای مجالس، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای دوست و سازمان‌های بین المللی، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعضای محترم شورای نگهبان، روسای محترم قوای مقننه و قضائیه، رئیس و اعضای محترم دفتر مقام معظم رهبری، یادگار امام و اعضای محترم بیت امام راحل، فرماندهان نیروهای مسلح و همه مسوولان محترم کشوری و لشگری، خانم‌ها، آقایان.در آغاز سخن یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و همه شهدای عزیز و جانبازان و آزادگان سرافراز را گرامی می‌دارم و در برابر عظمت آنان سر تعظیم فرود می‌آورم که عزت و شرف امروز ما مرهون رشادت‌های آن عزیزان است.
وی اضافه کرد: ایام ولات حضرت ثامن الائمه مولا علی ابن موسی الرضا را تبریک می‌گویم و از خداوند بزرگ می‌خواهم که با توجهات حضرت ولی عصر و به برکت این ایام خجسته، دولت و ملت ما را مشمول برکات واسعه خود قرار دهد.
دکتر روحانی در آیین تحلیف دومین دور ریاست جمهوری خود گفت: گرچه مسئولیت من برخاسته از آرای اکثریت مردم است اما امروز من به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران مکلف به استیفای حقوق و مصالح همه مردم هستم و انجام این تکلیف بدون همراهی و همکاری همه ارکان نظام و حضور و مشارکت آحاد ملت میسر نخواهد بود.
رئیس جمهور افزود: مردم آگاه و هوشیار ایران با خلق حماسه اردیبهشت مشارکت کم نظیر خود درانتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر با ما به روشنی سخن گفتند و نظرات خود را با صراحت اعلام کردند.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: آنان با زبان رای خود گفتند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند با رای اعتماد مجدد و معنادار خود رویکرد و راهی را انتخاب کردند که چهار سال در معرض آزمون و نقد و ارزیابی همگان قرار داشت. از این پس ما باید پاسخگوی شور و شعور مردمی باشیم که باز به کشور،به نظام و به دولت اعتبار و حیثیت مجدد بخشیدند.
رئیس جمهور اضافه کرد: رای مردم در 29 اردیبهشت یک حادثه نبود بلکه یک بلوغ اجتماعی بود می‌توان و باید در آن دامنه تغییرات و دایره خواسته‌های جامعه ایران را دید و دستگاه اجرایی را به رنگ آن نیازها و خواسته‌ها درآورد.
دکتر روحانی یادآور شد: منتخب ملت باید به درستی بداند از میانه چه خواسته‌ها و آرایی برآمده و چه عهدی با مردم دارد که باید تا پایان به برنامه و وعده‌های خود وفادار بماند.
رئیس جمهور گفت: این دولت می‌خواهد دولتی معتدل باشد که نه با هر پرخاشی بترسد وتسلیم شود و نه با هر هیجانی برآشفته شود وبجنگد ما دولتی مصلح هستیم چه در سیاست داخلی چه سیاست خارجی که صلح را بر جنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می‌دهیم.
دکتر روحانی با تاکیدبر اینکه ما همیشه آماده دفاع از ملت خود هستیم اما دفاع را فقط با سلاح ممکن نمی‌دانیم افزود:ما پشتیبان نیروهای مسلح خودهستیم اما بزرگترین سلاح ما رای ملت ماست.
وی تصریح کرد: ملتی که بیش از چهل و یک میلیون رای در صندوق دارد هرگز در بن بست قرار نمی‌گیرد
منتخب مردم در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: این رای نه تنها پشتوانه دولت و مجلس که پشتوانه ارتش و سپاه ما نیز هست در کشور ما حاکمیت دوگانه‌ای وجود ندارد صلح ما به سلاح ما متکی است و سلاح ما بر صلح ما تکیه دارد.
دکتر روحانی برجام را نمونه‌ای وفاق ملی در ایران ذکر کرد و گفت:بی شک بدون پشتوانه و رای ملت، حمایت مقام معظم رهبری و هماهنگی مجلس و نیروهای مسلح با دولت منتخب مردم برجام به فرجامی نمی‌رسید و ادامه نمی‌یافت اما جهان بداند هر گونه نقض تعهدات در این معاهده بین‌المللی با واکنش یکپارچه ملت و دولت مواجه خواهد شد.
دکتر روحانی تصریح کرد:باید بپذیریم که نیازمند درک مشترک و توافق ملی بر سر مسائل ملی،مصالح ملی و فرصتهای ملی هستیم و روی آوردن به تفاهم ملی وهمکاری ملی ضرورتی تاریخی است.
رئیس جمهور ادامه داد: باید بدانیم همه ما در این دریای طوفانی یک کشتی و یک کشتیبان داریم و باید با قطب نمای خاص ملت و سربلندی ایران اسلامی باهم تلاش کنیم.
وی تاکید کرد: مردمسالاری دینی تنها دستاورد نظام جمهوری اسلامی نبوده و این نظام به توفیقات بزرگ دیگری نیز دست یافته است. توفیقاتی همچون استقلال کشور، امنیت بی‌نظیر، اقتدار نیروهای مسلح و توسعه توان دفاعی نفوذ قابل توجه در قلوب مردم منطقه که حاصل پایداری ما در سیاست حمایت از مظلوم و هزینه دادن در راه آن بوده و همچنین ارتقاء موقعیت کشور در نظام بین‌المللی که نتیجه پیروزی از اصول حکمت،عزت و مصلحت در سیاست خارجی بوده است.
دکتر روحانی گفت: اما باید به هوش باشیم که حفظ این دستاوردها واستمرار توفیقات کشور مستلزم برخورداری از یک اقتصاد قوی، پویا و تاثیرگذار در عرصه جهانی و منوط به توسعه علمی و تکنولوژیک در کشور است.
رئیس جمهور یادآور شد: در چهاردهه گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده است. سرمایه گذاری‌های زیادی در زیرساخت‌ها انجام شده است. در بسیاری از مناطق محروم و دور دست بهبودهای قابل توجهی در استانداردهای زندگی مردم ایجاد شده است و فاصله غنی و فقیر به طور معناداری نسبت به ابتدای انقلاب کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: امروز سطح آموزش و بهداشت و درمان در کشور از استانداردهای مناسبی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا برخوردار است.در ادامه دستاوردهای سالهای پس از انقلاب، دولت یازدهم نیز تحولات بزرگی را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست داخلی و سیاست خارجی ایجاد کرده است که از آن جمله بازگشت ثبات اقتصادی به بازارهای مختلف به ویژه بازار ارز، کاهش نرخ تورم به تورم تک رقمی، رشد اقتصادی از رشد منفی به رشد کم سابقه دورقمی در سال گذشته و دستیابی به اشتغال سالانه بیش از 600 هزار شغل در دولت یازدهم است.
رئیس دولت دوازدهم گفت: دستاورد مهم دیگر افزایش تولید بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز و بازپس گیری سهم ایران در بازار جهانی و جهتش بزرگ در تولید گاز و تکمیل زنجیره ارزش افزوده نفت در کشور است.
وی افزود: در حوزه رفاه و تامین اجتماعی نیز گام‌های بزرگی در جهت حمایت از اقشار کم درآمد برداشته شده است و با اجرای طرح بیمه همگانی امروز همه ایرانیان تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر پس از اجرای طرح سلامت سهم پرداختی از سوی مردم در هزینه‌های درمانی کاهش چشمگیری یافته است.
رئیس جمهور گفت: در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تحولات بزرگی در زیرساخت‌ها بوجود آمده است به گونه‌ای که دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت و اطلاعات به هنگام از طریق فضای مجازی بیش از 10 برابر شده است که این دسترسی نقش مهمی در توسعه کسب و کارهای مرتبط نیز ایفا کرده است.
رئیس جمهور در ادامه مراسم تحلیف خود از سوی مردم و مسئولین کشور به صراحت اعلام کرد که ملت ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود ولی در مقابل تداوم بد عهدی‌های آمریکا ساکت نمی‌نشیند.
دکتر روحانی تاکید کرد: گرچه تاکنون گره‌های زیادی از اقتصاد کشور در حوزه تحریمی گشوده شده ولی بدعهدی‌های امریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد حاکمیت این کشور به سیاست غیر قانونی و ناکارآمد تحریم و تهدید غیر قابل اعتماد بودن امریکا به عنوان شریک و حتی طرف مذاکره را برای جهان و حتی متحدین دیرین امریکا به اثبات رسانده است.
وی یادآور شد: حل و فصل موضوع هسته‌ای و خارج شدن پرونده هسته‌ای از فصل منشور ملل متحد و لغو قطعنا مه‌های شورای امنیت و همچنین لغو تحریم‌های ظالمانه در حوزه هسته‌ای یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت یازدهم بوده است.
رئیس جمهور افزود: مایلم با استفاده از این فرصت از حضور میهمان خارجی در این مراسم قدردانی و تاکید کنم خط و مشی این دولت همچنان تعامل گسترده ومتوازن با جهان است که در سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ نیز مورد تصریح مجدد قرار گرفت.
رئیس جمهور ادامه داد: تعامل سازنده با کشورهای جهان، تعمیق پیوندها با کشورها همسایه و منطقه و افزایش سقف همکاری با کشورهای دوست نه فقط یک انتخاب آگاهانه است بلکه ضرورتی است که صلح و امنیت بین‌المللی در گرو تحقق آن است.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: عبور از تهدیدات خطرناک و تهدیدات پیچیده دوران گذار کنونی جز با افزایش تماس‌ها و مراودات در نهادینه کردن گفت وگو بین دولتها و ملتها امکان پذیر نیست.
وی تصریح کرد: با این رویکرد در چهار سال گذشته اقدامات مهم وقابل توجهی در حوزه سیاست خارجی کشور صورت گرفته است حل و فصل موضوع هسته‌ای و خارج شدن پرونده هسته‌ای از فصل منشور ملل متحد و لغو قطعنا مه‌های شورای امنیت و همچنین لغو تحریم‌های ظالمانه در حوزه هسته‌ای یکی از بزر گترین دستاوردهای دولت یازدهم بوده است.
رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: گرچه تاکنون گره‌های زیادی از اقتصاد کشور در حوزه تحریمی گشوده شده ولی بد عهدی‌های آمریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد حاکمیت این کشور به سیاست غیر قانونی و ناکارآمد تحریم و تهدید غیر قابل اعتماد بودن امریکا به عنوان شریک و حتی طرف مذاکره را برای جهان و حتی متحدین دیرین این کشور به اثبات رسانده است.
دکتر روحانی گفت: از سوی مردم و مسئولین کشور به صراحت اعلام می‌کنم ملت ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود ولی در مقابل تداوم بد عهدی‌های امریکا ساکت نخواهد نشست.
وی تصریح کرد: ملت ایران ثابت کرده است که احترام را با احترام و تحریم وتهدید را با اقدام متناسب و استقامت و مقابله به مثل پاسخ خواهد دارد.
این بخش سخنان دکتر روحانی که با تشویق حاضران همراه شد.
رئیس جمهور در ادامه گفت: ما با نو آمدگان جهان سیاست کاری نداریم اما به کهنه سواران اعلام می‌کنیم که می‌توان تجربه برجام را به یک الگو در روابط و حقوق بین‌المللی تبدیل کرد و می‌توان از این استثنا قاعده‌ای ساخت.
دکتر روحانی تاکید کرد: آنان که قصد پاره کردن برجام را دارند بدانند که با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد و جهان این بدعهدی را فراموش نخواهد کرد و آنان که خود را جزء بازندگان برجام می‌دانند می‌توانند در صف بهره مندی از این عرصه برد- برد قرار گیرند و به اشتباهات خود پایان دهند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح عملکرد دولت یازدهم گفت: در عرصه داخلی دولت یازدهم اقدام به تهیه "سند حقوق شهروندی" کرد و آن را به دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ کرد که دولت دوازدهم نیز ادامه همین راه را در دستور کار خود قرار دارد.
دکتر روحانی افزود: با وجود تمام دستاوردهای با ارزش چهار دهه گذشته کشور ما همچنان با مشکلات بزرگی مانند بیکاری جوانان، بحران آب و وضعیت آلودگی هوا و... دسته و پنجه نرم می‌کند.
وی با بیان این که برنامه محوری دولت دوازدهم مبتنی بر همان شعارهای انتخابات «آزدای، امنیت، آرامش و پیشرفت» است، خاطرنشان کرد: البته انجام اصلاحات اقتصادی نیازمند فراهم آوردن برخی مقدمات بوده است که از ابتدای دولت یازدهم یک مسیر هشت ساله برای انجام اصلاحات اقتصادی طراحی کردیم.
دکتر روحانی تصریح کرد: در چهار ساله دولت یازدهم دستیابی به ثبات اقتصادی در داخل کشور و ایجاد تعامل پایدار و بلند مدت با کشورهای دیگر را به عنوان پیش نیاز انجام اصلاحات هدف‌گذاری کردیم.
وی یادآور شد: دولت همچنین دست خود را برای همکاری در اجرای این برنامه مهم به سوی تمام ارکان کشور و همه اقشار مردم وجریان‌های سیاسی و اجتماعی کشور دراز می‌کند.
رئیس دولت دوازدهم گفت: امروز مردم شریف و صبور کشور از همه ما انتظار دارند که نشان دهیم به رغم اختلاف نظرها می‌توانیم حول تشخیص مسائل اصلی کشور و راه حل برای آن‌ها همفکری کنیم و با سازکارهای موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران و با هدایت رهبر معظم انقلاب یک اتفاق نظر برای سیاستگذاری و اقدام دست یابیم و نشان دهیم که مسائل فرعی و جنجال‌های سیاسی ما را از مسائل کشور باز نمی‌دارد.
دکتر روحانی ادامه داد: ما در طول دهه‌های گذشته با همراهی یکدیگر از مراحل سخت‌تری مانند موج ترور، جنگ، تحریم‌ها و فشارهای مستمر دشمنان خارجی عبور کردیم و همواره وحدت کلمه رمز پیروزی ما بوده است.
رئیس جمهور تصریح کرد: ما دست دوستی به سوی همسایگان خود دراز می‌کنیم واعتقاد داریم تنها از طریق گفت و گو و همکاری منطقه‌ای می‌توانیم در جهت آرامش و بالندگی و پیشرفت منطقه قدم برداریم.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: قدرت‌های خارجی که تنها به فکر منافع کوته بینانه خود هستند و با فروش میلیاردها دلار تسلیحات باعث بی‌ثباتی و تشنج بیشتر در منطقه شده اند، تنها بذر اختلاف دو دستگی را می‌افشانند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.
دکتر روحانی با بیان این که ما به دنبال منطقه‌ای قدرتمند، با ثبات پیشرفته و به هم پیوسته ایم، گفت:ما می‌خواهیم صدای اعتدال، منطق و گفت و گو را به صدای غالب در منطقه تبدیل کنیم تا از این منطقه که مهد اسلام رحمانی و ادیان الهی است صدای افراط نفرت و خشونت هرگز به گوش نرسد.
وی اضافه کرد: امیدواریم پس از سال‌ها آزمون و خطا به این درک مشترک رسیده باشیم این معضل جهانی اعتماد به مردم کسب مشروعیت از صندوق رای از یک سو و همکاری فراگیر منطقه‌ای و فرامنطه‌ای از سوی دیگر است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: همانگونه که در چهار سال گذشته همواره گفته‌ایم و کوشیده‌ایم حل بحران‌هایی مثل سوریه و یمن جز با توقف جنگ و خشونت کمک رسانی فراگیر انسانی مبارزه مشترک با افراط و ترور، مذاکره سوری - سوری و همچنین یمنی- یمنی و پذیرش رای و نظر مردم این کشورها توسط همه فعالان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای امکان پذیر نیست.
دکتر روحانی ادامه داد:این دعوت اصلی ما از همه کشورهای منطقه و جهان برای پیوستن به ابتکارات سیاسی برای پایان دادن به کشتار و آوارگی و نابودی زیرساخت‌های این دو کشور است.
وی خطاب به هیات‌های خارجی افزود: ایران مردم سالاربا سرمایه‌های عظیم انسانی و طبیعی و موقعیت ویژه جغرافیایی، آماده همکاری با کشورهای شما در پیشبرد منافع مشترک است. همکاری ما علیه هیچ کشوری نیست و به صلح و امنیت و ثبات در منطقه و جهان کمک خواهد کرد.
رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: این مراسم و حضور معنادار شما رهبران و مسوولین عالی رتبه از سراسر جهان، آغازی دوباره برای گسترش هرچه بیشتر پیوندها در جهت منافع مردمان و ثبات و آرامش در منطقه و جهان باشد.
رئیس جمهور در ادامه خطاب به میهمانان خارجی اقامتی خوش و خاطره انگیزه در کشورعزیزمان ایران آرزو کرد.
* لاریجانی: امروز آغاز راهی جدید برای پویایی در فعالیت‌های اقتصادی کشور است
رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: امروز روزی برای آغاز راهی جدید برای پویایی در فعالیت‌های اقتصادی کشور است و حضور کشورهای مختلف در مراسم تحلیف نشانگر این است که آنان علاقمندند با ایران در ابعاد مختلف همکاری داشته باشند.
آقای لاریجانی پس از پایان سخنان رئیس جمهوری و قرائت سوگند توسط دکتر روحانی افزود: حضور قریب به اتفاق نمایندگان مجلس در مراسم تحلیف دال بر اهمیت این جلسه و اهتمامی است که نمایندگان برای سوگند و پایبندی رئیس‌ جمهور دارند.
وی با تشکر از میهمانان داخلی و خارجی شرکت‌کننده در مراسم تحلیف اظهارداشت: امروز روزی است که آغاز راهی جدید برای پویایی در فعالیت‌های اقتصادی کشور است و حضور کشورهای مختلف در مراسم تحلیف نشانگر این است که علاقمندند با ایران در ابعاد مختلف همکاری داشته باشند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همانطور که رئیس ‌جمهوری بیان کرد ما در سال‌‌های آینده به این همکاری افتخار می‌‌کنیم و آن را موجب ایجاد صلح در منطقه و جهان می‌‌دانیم.
لاریجانی اظهارامیدواری کرد که دولت آینده از توانمندی لازم برای به دوش کشیدن این راه برخوردار باشد و آمادگی این کار را داشته باشد.
وی همچنین برای حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی آرزوی توفیق کرد و از او خواست در اسرع وقت دولت آینده را معرفی کند تا کابینه جدید با نفس جدید کارها را به پیش ببرد.
رئیس مجلس همچنین در ابتدای مراسم تحلیف گفت: انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور چشمگیر بیش از 42 میلیون نفر از ملت ایران و با حدود 73 درصد واجدین شرکت در انتخابات نمایانگر آن است که در نظام جمهوری اسلامی ایران مردم سالاری اصل بی‌بدیل در حکمرانی است.
لاریجانی با قدردانی از حضور مهمانان داخلی و خارجی در این مراسم با بیان این که امروز سالروز قیام مردم ایران برای استقرار نظام مشروطه در بیش از 110 سال قبل است، افزود: در این مدت ملت ایران با همه دشمنی‌هایی که قدرت‌های بزرگ اعمال کردند و نظام مشروطه نتوانست به معنای واقعی پیاده شود اما از پای ننشست تا با برپایی انقلاب اسلامی به هدف خود نایل آمد.
وی تصریح کرد: دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور چشمگیر ملت ایران بیش از 42 میلیون نفر با حدود 73 درصد واجدین شرکت در انتخابات نمایانگر آن است که در نظام جمهوری اسلامی ایران مردم سالاری اصل بی‌بدیل در حکمرانی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآورشد: ملت ایران از ابتدای پیروزی انقلاب ملت ایران در 36 انتخابات شرکت کردند که اولین انتخابات مربوط به انتخاب نظام جمهوری اسلامی بود که در آن 98 درصد رای به نظام جمهوری اسلامی دادند و پس از آن انتخابات مجلس موسسان یا خبرگان اول و بعد انتخابات مربوط به تایید قانون اساسی و پس از 10 سال حضور ملت در انتخابات بازنگری قانون اساسی در پای صندوق‌های رای بود.
لاریجانی خاطرنشان کرد:برگزاری 12 انتخابات ریاست جمهوری، 10 انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنج انتخابات مجلس خبرگان رهبری و پنج انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نشانگر عمق نظام مردم سالاری دینی در ایران است.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر شرکت بیش از 72 درصدی مردم در انتخابات اخیر تعلق خاطر جدی ملت به نظام اسلامی و دخالت در سرنوشت خویش را نشان می‌دهد که از دور اندیشی پیشوای بزرگ ملت ایران حضرت امام خمینی(ره) حکایت دارد که با این تدبیر از استبداد در کشور جلوگیری و راه را برای چرخش نیروها فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: در فضای آشفته منطقه خوشبختانه ایران از امنیت بسیار خوبی برخوردار است و تلاش‌های ارزشمند ملت در مبارزه با تروریسم، امنیت بهتری را برای منطقه در سال‌های آتی نوید می‌دهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینک در مرحله آغاز دولت دوم آقای روحانی قرار داریم که هم تجارب چهار سال گذشته و هم شرایط مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش مضاعفی را برای حل مشکلات ایجاب می‌کند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: هم‌ اینک ایران در وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی در شرایط بهتری قرار دارد و تلاش‌های نظام جمهوری اسلامی برای ایجاد رفاه و ثبات نوید شرایط بهتری را برای منطقه نوید می‌دهد و رهنمودهای داهیانه رهبر معظم انقلاب در رویارویی اقتصادی و همچنین همکاری سه قوه زمینه‌‌های مساعد برای سرمایه‌‌گذاری داخلی و خارجی را فراهم کرده است.
وی همچنین گفت: مجلس شورای اسلامی از هرگونه اهتمام دولت در این جهت و رفع موانع تولید و توسعه سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی و توسعه صادرات حمایت خواهد کرد و امیدوار است دولت آینده در مواجهه با چالش‌های اصلی کشور با نگاه واقع بینامه به حل آن‌ها بپردازد و رویکرد توسعه‌ای در همه بخش‌ها حتی در سیاست خارجی تبلور عینی یابد.
وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در چهارچوب وظایف قانونی خود هم در این امور مساعدت لازم را می‌کند و هم نظارت می‌کند که اقدامات دولت در چارچوب قوانین به خصوص قانون برنامه ششم سامان یابد.
رئیس مجلس شورای اسلامی برای رئیس جمهوری و هیات وزیران آتی دولت آرزوی توفیق بیشتر کرد.
* رئیس قوه قضاییه: مشارکت بیش از 40 میلیونی مردم در انتخابات، جمهوریت نظام را به رخ جهانیان کشاند
رئیس قوه قضاییه هم در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دولت دوازدهم گفت: مشارکت بیش از 40 میلیونی مردم ایران در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جمهوریت نظام را به رخ جهانیان کشاند.
صادق آملی لاریجانی افزود: امروز انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران علیرغم دشمنی‌ها با حضور مردم در صحنه به حیات مقتدرانه خود ادامه می‌دهند و براساس اصل ششم قانون اساسی، مستقیم و غیر مستقیم با اتکا به آرای عمومی، مسئولان در منصب قدرت قرار می‌گیرند.
وی اظهارداشت: نظام جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر آموزه‌های دینی، با وجود تهدیدات فراوان از سوی استکبار جهانی، توانسته مظهر آزادی و مردم سالاری دینی در جهان باشد.
وی افزود:بنیادی‌ترین اصل نظام جمهوری اسلامی که در قانون اساسی نیز به آن تاکید شده، نگاه توحیدی است، اساس این نظام ایمان به خدا و تسلیم در برابر امر خداست.
آملی لاریجانی گفت: نظام توحیدی می‌گوید عزت را فقط باید در اطاعت از خدا جست و هدف از حکومت، رشد انسان در مسیر خداست.
وی گفت: امروز انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به رغم توطئه‌های دشمنان با حضور مردم در صحنه به حیات مقتدرانه خود ادامه می‌دهد.
آملی لاریجانی افزود: به عنوان رئیس قوه قصاییه با افتخار اعلام می‌کنم جمهوری اسلامی ایران امروز با اتکای به آموزه‌های بلند دینی و تمدن غنی خود از جمله کشورهای بزرگ جهان است که به رغم تهدیدات استکبار جهانی، الگوی استقلال، آزادی و مردمسالاری دینی در منطقه و جهان است.
رئیس قوه قضاییه گفت: مردم سالاری دینی بر آرای مردم و ارزش‌های اخلاقی استوار است. فلسفه سیاسی مردمسالاری دینی از جهات هستی شناسانه و ارزشی با دموکراسی غربی متفاوت است و اساس آن بر نگاه توحیدی استوار است.
وی گفت: در این مراسم ضمن تبریک و تهنیت به رئیس جمهوری محترم و آرزوی توفیق برای ایشان، عرض می‌کنم مسلم بدانید که هر قدمی که در طریق توحیدی بر می‌دارید، همه آحاد ملت و مسئولان و دلسوزان نظام حامی و همکار شما خواهند بود و من نیز به عنوان رئیس قوه قضاییه از هر خدمتی که در این مسیر، میسر باشد دریغ نمی‌کنم.
رئیس قوه قضاییه افزود: امروز نظام اسلامی نیازمند مجاهدت‌ها و تلاش‌های خالصانه آحاد ملت و مسئولان متعهد کشور است، خداوند در این طریق دشوار یار و مددکارتان باشد.
* امضا و رونمایی تمبر یادبود تحلیف دوازدهم و عکس یادگاری مهمانان
بعد از مراسم تحلیف دکتر حسن روحانی دوازدهمین رئیس‌جمهور ایران تمبر یادبود تحلیف دوزادهم رونمایی و سپس امضا شد.
همچنین مهمانان حاضر در این مراسم با قوای سه گانه عکس یادگاری گرفتند.
*برگزاری نشست خبری روسای سه قوه
سران قوای مجریه،مقننه و قضاییه پس از مراسم تحلیف در نشستی خبری هم شرکت کردند.
رئیس جمهور ابندا در این نشست گفت: امیدواریم در دولت دوازدهم بتوانیم وعده‌هایی را که به مردم بخصوص در زمینه معیشت و رشد اقتصادی دادیم، اجرایی و عملیاتی کنیم.
دکتر روحانی افزود: بار دیگر از ملت ایران و غیور به خاطر حضور و خلق حماسه بزرگشان در انتخابات 29 اردیهبشت تشکر می‌کنم.
وی ادامه داد: همچنین از مقام معظم رهبری به دلیل حمایت‌هایی که در طول چهار سال گذشته از دولت یازدهم داشته‌اند و به خاطر مراسم روز تنفیذ که راه را برای فعالیت دولت دوازدهم هموار کردند، سپاسگزاری می‌کنم.
دکتر روحانی با بیان اینکه خوشحالم که در طول چهارسال گذشته به بخش بزرگی از وعده‌هایی که به ملتمان در آغاز دوره در سال 92 داده بودیم توانستیم عمل کنیم، گفت: موفقیت خوبی را در روابط خارجی، سیاست خارجی، خارج کردن کشور از تحریم‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت بدست آوردیم.
رئیس جمهور افزود: ما قبل از چهارسال گذشته در تحریم شورای امنیت و سازمان ملل بودیم. امروز تحریم شورای امنیتی نداریم گرچه تحریم‌هایی وجود دارد و باید با آن مقابله کنیم.
وی یادآور شد: ارتباط ما با کشورهای جهان امروز ارتباط بهتری است و زمینه برای رشد و فعالیت اقتصادی مردم آماده‌تر شده است و شاهد یک ثبات اقتصادی بودیم.
دکتر روحانی اضافه کرد: در مسایل اجتماعی شاهد بیمه همگانی، کاهش مخارج درمانی بیماران و همچنین درطول این چهارسال گذشته خودکفایی‌هایی در زمینه‌های مختلف در بخش کشاورزی و نفت و گاز بدست آوردیم.
رئیس جمهور گفت: امروز در گازوییل، بنزین و گندم واردکننده نیستیم و در محصولات دیگر کشاورزی قدم‌های خوبی برداشتیم و در حمل و نقل و ارتباط، استان‌های مختلف نسبت به هم و حتی کشورهای مجاوز امروز شرایط بهتری داریم.
وی افزود: امیدواریم در دولت دوازدهم بتوانیم وعده‌هایی که به مردم دادیم آن وعده‌ها را به خصوص در زمینه معیشت و رشد اقتصادی اجرایی و عملیاتی کنیم. مهمترین مساله ما مساله تولید و اشتغال جوان‌ها است و همچنین بتوانیم در پایان چهارسال شاهد پایان یافتن فقر مطلق در جامعه باشیم و نابرابری‌ها را کاهش دهیم.
دکتر روحانی ادامه داد: در زمینه سیاست داخلی شاهد اجرای سند حقوق شهروندی در جامعه باشیم و مردم ما بیشتر اجرای حقوقی که در قانون اساسی برای آنها مقرر شده است را احساس کنند و بدانند که شرایط بهتری در زندگی خواهند داشت.
رئیس جمهور گفت: همچنین شاهد انسجام و وحدت بیشتری در جامعه بین گروه‌های سیاسی و اقوام ایرانی باشیم و در سراسر کشورمان شاهد عدالت باشیم و مردم همواره با نشاط‌تر و امیدوارتر نسبت به آینده باشند.
وی یادآور شد: منطقه ما منطقه‌ای بی‌ثبات و ناامنی است و تلاش دولت دوازدهم در کنار کشورهای منطقه برای ایجاد ثبات بیشتر در منطقه خواهد بود. امروز شاهد ضربه‌های کاری نسبت به تروریست‌ها و شاهد کم شدن بی‌ثباتی‌ها در منطقه بودیم.
دکتر روحانی گفت: امیدواریم در چهارسال آینده شاهد ثبات بیشتر در منطقه و روابط مستحکم‌تر با همسایگان و پایان یافتن برخی اختلافات و جنگ‌ها و مسایلی که در منطقه است باشیم و بتوانیم روابطمان را با همه کشورهای دوست در سراسر جهان بر مبنای منافع مشترک توسعه دهیم و در نهایت مردم بتوانند با نشاط و با معنویت بیشتر و وحدت و برادری بیشتر در مسیر سربلندی کشور عزیزشان گام بردارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر اینکه عزم دولت و رئیس‌جمهور برای توسعه و آبادانی کشور جدی است، گفت:‌ حضور کشورهای مختلف و نمایندگان آن‌ها در مراسم تحلیف نشانه احترام آن‌ها به ملت ایران و به نظام مردم سالاری دینی است.
علی لاریجانی اظهار داشت: جلسه رسمی مجلس برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار شد، حضور بسیار چشم گیر کشورهای مختلف جهان در سطوح بالا در این جلسه بسیار معنادار بود. از آمریکای لاتین، آسیا، منطقه، کشورهای اسلامی و همه قدرت‌های مهم در این اجلاس شرکت کردند.
رئیس قوه مقننه افزود: اولین پیام، احترام به ملت ایران است که با رای بسیار بالای خود انتخابات ریاست جمهوری را رقم زدند و دنیا با این حضور نشان داد که به ملت ایران احترام گذاشته است.
وی خاطرنشان کرد: پیام دوم احترام به نظام مردم سالاری دینی است که پشتوانه‌ای برای نظام ما خواهد بود که ملل مختلف نمایندگان خود را برای این جلسه رسمی اعزام کردند.
لاریجانی همچنین بیان کرد: این حضور پشتوانه خوبی برای دولت آتی است که علاقمندی کشورها برای همکاری با دولت آتی را با این کار خود نشان دادند.
رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: فرصت خوبی برای کشور و دولت فراهم شده که از ظرفیت ملت برای توسعه و آبادانی استفاده کنند، عزم دولت و رئیس‌جمهور هم در این زمینه جدی است و تمرکز دارند.
رئیس قوه مقننه در پایان خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی وظیفه خود را برای توسعه و آبادانی کشور، تولید بهتر و رفع بیکاری دارد و همه گونه همکاری با دولت جدید خواهد کرد تا چهار سال آینده چهار سال شکوفایی برای آبادانی کشور باشد.
آملی لاریجانی نیز در این نشست خبری گفت: امروز بعد از انجام مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور، فضای سیاسی کشور وارد مرحله جدیدی شده. امیدواریم یک فضای جدیدی برای همت مضاعف، حل مشکلات معیشتی مردم و برطرف کردن مشکل بیکاری، اشتغال و مسائل اقتصادی باشد.
وی افزود: امیدواریم دو قوه دیگر کمال همکاری را با دولت داشته باشند. رئیس‌جمهور، دولت جدید را هرچه زودتر معرفی کند تا زودتر مستقر شوند و کار خود را آغاز کنند. در کنار تمام مسائل مهمترین مسئله معیشت مردم و موضوع بیکاری است که امیدواریم با تلاش مضاعف و کمک همه مردم تمام استعدادها و توانایی‌های کشور به کار گرفته شود و با اتکا به این سرمایه‌ها مشکلات رفع شود.
رئیس قوه‌ قضائیه با تاکید بر اینکه مسائل فرهنگی موضوع بسیار مهمی است، گفت: همانطور که در سوگند رئیس‌جمهور مطرح شد، مسئله ترویج اخلاق و مسائل دینی جزء مسئولیت‌های کل حاکمیت و دولت است. امیدواریم دولت جدید بیش از پیش به مسائل فرهنگی و ترویج آن اهتمام ورزد. قوه‌قضائیه هم در این مسئله به اندازه سهم خود همکاری می‌کند. ما در مسئله حل مشکلات اقتصادی که موضوع بسیار مهمی است همکاری لازم را خواهیم داشت. باید همت‌ها مضاعف شود که حق تعالی در حل مشکلات کمک خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رئیس پارلمان کره جنوبی؛ توافق نامه 1.6 میلیارد یورویی ایران و کره جنوبی در بخش پالایش نفت امضا شد با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و سرمایه و دانش فنی فولاد مبارکه اولین و بزرگترین گندله سازی شرق کشور در سنگان به بهره‌برداری رسید دکتر روحانی در آئین تحلیف در مجلس شورای اسلامی: این دولت می‌خواهد معتدل باشد دکتر پزشکیان خبر داد اعضای کابینه دولت دوازدهم احتمالا سه شنبه به مجلس معرفی می‌شوند حجت الاسلام علی اصغر مروارید از مبارزین برجسته انقلاب درگذشت چه کسانی با حشدالشعبی مخالفند؟ عزم جزم متخصصان آب کشور برای حذف کامل آبرسانی تانکری سی‌ان‌ان: آمریکا سرمایه‌گذاران خارجی را از ورود به ایران می‌ترساند روحانی لایحه موافقتنامه همکاری متقابل ایران و فنلاند در امور گمرکی را به مجلس ارسال کرد العبادی: حشد شعبی منحل نمی‌شود دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همزمان با سفر موگرینی به ایران اعلام کرد اتحادیه اروپا به برجام به طور مستحکم پایبند می‌ماند جنگنده‌های آمریکایی بیمارستان رقه را با بمبهای فسفری بمباران کردند دکتر روحانی در آئین تحلیف در مجلس شورای اسلامی: این دولت می‌خواهد معتدل باشد دکتر روحانی در آئین تحلیف در مجلس شورای اسلامی: این دولت می‌خواهد معتدل باشد دکتر روحانی در آئین تحلیف در مجلس شورای اسلامی: این دولت می‌خواهد معتدل باشد دکتر روحانی در آئین تحلیف در مجلس شورای اسلامی: این دولت می‌خواهد معتدل باشد دکتر روحانی در آئین تحلیف در مجلس شورای اسلامی: این دولت می‌خواهد معتدل باشد