با حضور رئیس پارلمان کره جنوبی؛ توافق نامه 1.6 میلیارد یورویی ایران و کره جنوبی در بخش پالایش نفت امضا شد

با امضای توافق نامه ای، شرکت SK کره جنوبی از طریق فاینانس اگزیم بانک کره، 1.6 میلیارد یورو در پروژه بهینه سازی پالایشگاه تبریز سرمایه‌گذاری می‌کند.
این توافق نامه که به منظور بهینه سازی پالایشگاه تبریز بود با حضور رئیس پارلمان کره جنوبی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، استاندار تبریز و مسئولان 3 شرکت پالایش نفت تبریز، طراحی و ساختمان نفت ایران و مهندسی و ساختمان SK کره جنوبی، بین این 3 شرکت به امضا رسید.
هدف از امضای این توافق نامه که قرار است به امضای قرارداد برسد، تبدیل نفت کوره تولیدی پالایشگاه تبریز به فرآورده‌های با ارزش بالاتر مطابق استاندارد یورو 5 است.
با امضای این توافق نامه، مقرر شد تا این تامین سرمایه از محل بانک‌های کره جنوبی و به صورت فاینانس باشد. قراردادی که مقرر شده در آینده‌ای نزدیک بین این 3 شرکت به امضا برسد، 48 ماهه بوده و به موجب آن نفت کوره از 20 درصد ظرفیت فعلی پالایشگاه تبریز به کمتر از 2 درصد خواهد رسید. همچنین به موجب این قرارداد ارتقای کیفی فرآورده‌های پالایگاه نفت تبریز از جمله بنزین، گازوئیل، تاسیسات گوگردزدایی و دیگر تاسیسات این پالایشگاه وارد فاز اجرایی و عملیاتی می‌شود.


پیش از این با توافق صورت گرفته، قراردادی به منظورعملیات امکان سنجی فنی - اقتصادی با هدف کاهش تولید نفت کوره و ارتقای کیفی فرآورده‌ها با شرکت SKEC کره جنوبی به امضا رسیده بود.
پس از گذشت یکسال با تکمیل مطالعات امکان سنجی فنی - اقتصادی پروژه، توافق نامه این همکاری با اعلام آمادگی اگزیم بانک کره در حمایت از این پروژه به صورت HOA نهایی شد و امروز به امضای طرفین رسید.
مصرف بنزین به 79 میلیون لیتر در روز رسید
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از رسیدن متوسط مصرف بنزین کشور به 79 میلیون لیتر و واردات روزانه 11.5 میلیون لیتری برای تامین نیاز بنزین مصرفی کشور در سال 96 خبر داد.
«عباس کاظمی» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیش از این شرکت‌های متعددی همچون دایلم و هیوندای از کره جنوبی در پروژه‌های پالایشی نفت ایران حضور داشتند اما این برای نخستین بار است که شرکت SK کره قصد سرمایه‌گذاری و حضور در پروژه‌های پالایشی ایران را دارد.
وی افزود: با سرمایه‌گذاری این شرکت و همکاری آن با شرکت‌های ایرانی در پالایشگاه تبریز، میزان نفت کوره در این پالایشگاه به زیر 2 درصد خواهد رسید که موفقیت بزرگی است.
معاون وزیر نفت در پاسخ به سوالی در خصوص میزان مصرف بنزین در کشور اذعان داشت: میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تا امروز که حدود 135 روز از سال می‌گذرد، روزانه 79 میلیون لیتر بوده که در برخی روزها مصرف بنزین بیش از این بوده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ذخایر بنزین هم در خصوص بنزین سوپر و هم در خصوص بنزین معمولی، ذخایر مناسبی است و در مجموع بالای یک میلیارد لیتر بنزین ذخیره شده در کشور داریم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص میزان واردات برای تامین نیاز مصرفی کشور گفت: در 135 روز ابتدایی سال به طور متوسط روزانه کمتر از 12 میلیون لیتر و در حدود 11.5 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است.
وی افزود: امسال واحد بنزین سازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز به مدار بهره‌برداری وارد شده و بنزین تولیدی این واحد در بخش مصرف توزیع شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر روزانه 7 میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید می‌شود که امیدواریم در شهریور ماه این رقم به 11 میلیون لیتر در روز برسد.
وی ادامه داد: مجموعا از ابتدای به مدار بهره‌برداری وارد شدن واحد بنزین سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا امروز 300 میلیون لیتر بنزین تولیدی این پالیاشگاه در کشور توزیع شده است.
معاون وزیر نفت در خصوص قراردادهای پیش رو در صنعت پالایش نفت کشور گفت: قرارداد تجاری پالایشگاه اصفهان و پالایش تبریز امضا شده و در خصوص قراردادهای پالایشگاه تهران و بندرعباس هم پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات دیده می‌شود و با فاینانس کننده‌ها در حال مذاکره هستند؛ واجب است این قراردادها امضا شود تا سال 1404 مازوت تولیدی پالایشگاهها به کمتر از 10 درصد برسد.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رئیس پارلمان کره جنوبی؛ توافق نامه 1.6 میلیارد یورویی ایران و کره جنوبی در بخش پالایش نفت امضا شد با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و سرمایه و دانش فنی فولاد مبارکه اولین و بزرگترین گندله سازی شرق کشور در سنگان به بهره‌برداری رسید دکتر روحانی در آئین تحلیف در مجلس شورای اسلامی: این دولت می‌خواهد معتدل باشد دکتر پزشکیان خبر داد اعضای کابینه دولت دوازدهم احتمالا سه شنبه به مجلس معرفی می‌شوند حجت الاسلام علی اصغر مروارید از مبارزین برجسته انقلاب درگذشت چه کسانی با حشدالشعبی مخالفند؟ عزم جزم متخصصان آب کشور برای حذف کامل آبرسانی تانکری سی‌ان‌ان: آمریکا سرمایه‌گذاران خارجی را از ورود به ایران می‌ترساند روحانی لایحه موافقتنامه همکاری متقابل ایران و فنلاند در امور گمرکی را به مجلس ارسال کرد العبادی: حشد شعبی منحل نمی‌شود دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همزمان با سفر موگرینی به ایران اعلام کرد اتحادیه اروپا به برجام به طور مستحکم پایبند می‌ماند جنگنده‌های آمریکایی بیمارستان رقه را با بمبهای فسفری بمباران کردند دکتر روحانی در آئین تحلیف در مجلس شورای اسلامی: این دولت می‌خواهد معتدل باشد دکتر روحانی در آئین تحلیف در مجلس شورای اسلامی: این دولت می‌خواهد معتدل باشد دکتر روحانی در آئین تحلیف در مجلس شورای اسلامی: این دولت می‌خواهد معتدل باشد دکتر روحانی در آئین تحلیف در مجلس شورای اسلامی: این دولت می‌خواهد معتدل باشد دکتر روحانی در آئین تحلیف در مجلس شورای اسلامی: این دولت می‌خواهد معتدل باشد