خروج از بحرین و یمن 2 شرط عمار حکیم برای سفر به ریاض


سرویس خارجی-«سید عمار حکیم» اعلام کرده، تا زمانی که عربستان به جنگ علیه یمن ادامه دهد و نیروهایش را در بحرین نگه دارد، او به دیدار مقامات عربستان نمی‌رود.
حکیم این را هم گفته که «من چندی پیش با سفر به عربستان مخالفت کردم و تنها در صورتی این سفر را انجام می‌دهم که عربستان نیروهایش را از بحرین خارج کند و به کشتار ملت یمن پایان دهد. بنابراین الآن در مورد سفر به این کشور، فکر نمی‌کنم.»
پیش از این روزنامه سعودی «الحیات» اعلام کرده بود که سید عمار حکیم در آینده نزدیک به ریاض سفر خواهد کرد.
اخیراً «مقتدا صدر» رهبرجریان «صدر»، به ریاض سفر و با مقامات عربستان، از جمله «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد. این اقدام نامعقول مقتدا صدر، با واکنش منفی برخی مقامات و گروه‌های سیاسی عراقی مواجه شد.


در حالی که ملت عراق چند هفته‌ای است داعش را در موصل سرکوب کرده و به خاطر این پیروزی بزرگ، شادمان هستند، مقتدا صدر گویا قصد دارد مثل گذشته اعتراضات خیابانی راه بیندازد و با این اقدام خود، اوضاع سیاسی عراق را بار دیگر آشفته کند. به گزارش فارس، مقتدا صدر پس از بازگشت از ریاض با صدور بیانیه‌ای، سیاستمداران عراقی را «فاسد» خوانده و از مردم این کشور نیز خواسته در اعتراض به قانون انتخابات، در بغداد و دیگر شهرها و استان‌های عراق به طور گسترده تظاهرات کنند. درخواستی که با استقبال سعودی‌ها مواجه شده است.
در پی این درخواست،‌دیروز در برخی مناطق عراق تظاهرات برگزار شد. مقتدا صدر گفته قانون انتخابات به نفع پارلمان و دولت است نه مردم! تاکنون صدر چند بار اعلام کرده که از سیاست کناره‌گیری می‌کند، اما در هر بار، قول خود را نقض کرده است. کارشناسان می‌گویند، رژیم سعودی که از جانب داعش و برخی جریان‌های سیاسی نزدیک به خود در عراق نا امید شده است، احتمالاً از این پس روی مقتدا صدر سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
خشم رژیم سعودی از اهل سنت عراق
روزنامه سعودی «العرب» چاپ لندن اما به طور بی‌سابقه‌ای، یک جریان سیاسی اهل سنت عراق را مورد حمله و انتقاد قرار داده است.
این روزنامه نوشته «اتحاد نیروهای سنی عراق مرده است.»
این روزنامه که تلاش می‌کند سنی‌ها را مقابل شیعیان قرار دهد و البته، این سیاست عربستان در عراق و سایر کشورها نیز هست، ائتلاف احزاب سنی عراق را در مقایسه با شیعیان،‌ ناکارآمد خوانده است.
روزنامه العرب سپس تلاش کرده، وضعیت سیاهی از شرایط فعلی سنی‌ها در عراق ترسیم کند.
عربستان در حالی تلاش می‌کند، بر شرایط عراق تأثیر بگذارد که مردم عراق آل‌سعود را بزرگترین حامی تروریسم در کشور خود می‌دانند.