آخرین خبرها از تغییرات و جا‌بجایی‌ها در کابینه جدید

محمد نهاوندیان رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور پیش از ظهر دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره مسئولیتش در دولت آینده گفت: شما که تاکنون صبر کردید چند روز دیگر هم صبر کنید.
وی افزود: مطمئنم بعد از معرفی کابینه ترکیبی‌ که از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و کابینه دولت دوازدهم تشکیل خواهد شد یک مجموعه هماهنگ و کارآمد است.
نهاوندیان در پاسخ به سؤالی درباره فشار به رئیس‌جمهور در چینش کابینه گفت: کسانی که روحانی را می‌شناسند، می‌دانند فشار روی ایشان تاثیری ندارد. البته شاهد یکسری گمانه‌زنی‌ها بودیم که طبع کار رسانه‌ای و فضای سیاسی است اما رئیس‌جمهور بنابر وظیفه‌ای که مردم بر دوش او نهادند کار خود را انجام داد و با همه مشورت کرد.
وی در همین زمینه افزود: در این فصل بیشترین میزان مشورت را با شخصیت‌های سیاسی کشور جناح‌ها، گروه‌ها و افراد خبره در حوزه‌های مختلف فنی و تخصصی داشتیم. وقت بسیار زیادی برای این رایزنی‌ها گذاشته شد و در نهایت رئیس‌جمهور با همان احساس مسئولیت در قبال رای مردم تصمیم گرفتند.


نهاوندیان درباره اینکه پیش‌بینی شده است حدود 50 درصد کابینه تغییر می‌کند، گفت: همین تخمینی که زده شد و گفته شده حدود 50 درصد تغییر می‌کند به واقعیت نزدیک است.
آنان که می‌مانند و آنان که می‌روند!
مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت بعدی حضور دارید یا خیر؟ گفت: خیر در دولت بعدی نیستم.
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری نیز با بیان اینکه در دولت دوازدهم نیستم، گفت: جایگزین من یکی از قضات سابقه‌دار دستگاه قضایی است.
همچنین ظریف وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در کابینه دوازدهم حضور دارد یا خیر گفت: خدا می‌داند!
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: صحبت‌هایی درباره حضور من در دولت بعدی انجام شده است، ولی تصمیم نهایی با رئیس‌جمهور است.
ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی نیز پیش از ظهر دیروز در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره حضور در کابینه دوازدهم، گفت که در سمت ریاست کل بانک مرکزی باقی خواهد ماند.
وی گفت: حکم من برای ریاست بانک مرکزی 5 ساله است.
شهین‌دخت مولاوردی معاون زنان و امور خانواده رئیس‌جمهور نیز در جمع خبرنگاران گفت: سه معاون زن در کابینه آینده حضور دارند و برای افزایش حضور زنان باید مصوبه شورای عالی اداری اجرایی شود.
جمشید انصاری رئیس‌ سازمان امور اداری و استخدامی نیز در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: در دولت آینده در همین مسئولیت خواهم بود.
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز با اشاره به اینکه در همین سمت در دولت دوازدهم می‌مانم، اظهار کرد: پیش‌بینی من این است که شرایط مناسبی در مجلس برای وزرای پیشنهادی دولت پیش می‌آید.
حضورم در کابینه آینده
 50 درصد است
الهام امین‌زاده دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی نیز در گفت‌و‌گو با فارس درباره حضورش در کابینه دوازدهم اظهار داشت: حضور من در کابینه دوازدهم 50 درصد است که البته تا آخر هفته به صورت نهایی مشخص خواهد شد.
امین‌زاده گفت: با توجه به این که تجربه بنده بیشتر در حوزه‌های حقوقی است، معاونت حقوقی یا حقوق شهروندی برای ما در چنین فضاهایی مهیاتر است.
وی خاطرنشان کرد: بحث حضور من در یکی از بخش‌های داخلی وزارت دادگستری یا بین‌المللی مطرح بود، که البته فکر می‌کنم آقای رئیس‌جمهور قول آن را به یکی از آقایان داده است.
وی گفت: آقای رئیس‌جمهور بسیار اصرار داشت که حقوق شهروندی گسترش پیدا کند، آن هم با حضور یک چهره غیرسیاسی و به همین خاطر مایل هستند که بنده این مسئولیت را ادامه بدهم.
چرا باید برای ده روز استعفا دهم؟!
همچنین به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در پاسخ به پرسشی درباره صحت خبر استعفایش از سمت معاونت اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: تعبیر استعفا که به‌کار برده شد، به هیچ وجه درست نبود. به طور طبیعی ۱۲ مرداد برای همه اعضای دولت پایان دوره است، در این صورت کسی که ۴ سال کار کرده است، چرا باید برای ۱۰ روز استعفا بدهد؟
وی در ادامه افزود: معلوم است که این موضوع از اصل درست نیست و برخی از پیش خود چیزهایی را مطرح می‌کنند.
کسی در چینش کابینه
 نقش نداشته است
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: هیچ کس در چینش کابینه نقش نداشته است.
به گزارش تسنیم، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت : چهارشنبه آخرین جلسه دولت یازدهم بود. این جلسه در شرایطی که فضای صمیمی و دوستانه‌ای بین اعضایی که در دولت می‌مانند و آنهایی که دولت را ترک می‌کنند و یا در دولت در محل دیگری هستند، وجود داشت، برگزار شد.
وزیر ارتباطات درباره نحوه چینش کابینه و برخی حواشی موجود در این زمینه گفت: رئیس‌جمهور نیز با هر سه فراکسیون بیشتر از یک ساعت‌ و نیم و دو ساعت صحبت کردند و تمام نظرات را گرفتند. با شخصیت‌های مختلف صحبت کردند و هرکسی می‌خواست اسم بدهد و نظر داشت نظرش را گرفتند اما در نهایت تصمیم گرفتند.
وی در همین زمینه گفت: اینکه عده‌ای می‌گویند فلانی یا فلانی در انتخاب کابینه نقش داشته‌اند، « بد» است. آن هم درباره رئیس‌جمهوری که این همه برای چینش کابینه وقت گذاشته است. شخص رئیس‌جمهور با مشورت‌هایی که کرده در نهایت تصمیم گرفته، فضاسازی‌ها یا راه‌اندازی کمپین‌ها به نفع یا ضرر کسی درست نیست.
واعظی گفت: باید اجازه داد رئیس‌جمهور در فضای آرام و منطقی کار خود را دنبال کند، نه بنده و نه شخص دیگری در چینش کابینه نقش نداشته‌ است.
وزیر ارتباطات درباره قطعی شدن مسئولیتش در جایگاه رئیس‌دفتری رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم گفت: قرار شد رئیس‌جمهور همه مسئولیت‌هایی را که در کابینه می‌دهند، اعلام کنند.