حکم قصاص ۷محیط‌بان در دولت یازدهم لغو شد

شهروند|  «از‌ سال ۹۲ حکم قصاص هشت محیط‌بان در کشور صادر شده بود که در دوره دولت یازدهم با پیگیری‌های انجام‌شده حکم اعدام 7نفر از محیط‌بانان لغو شد.»
این سخن «معصومه ابتکار»، رئیس سازمان محیط‌زیست درباره محیط‌بانان ایرانی، یک روز بعد از روز جهانی محیط‌بان است. او که دیروز به مراسم تجلیل از محیط‌بانان نمونه کشور رفته بود، دراین‌باره گفت که این پیگیری‌ها به همت معاونت حقوقی و پارلمانی سازمان و همکاری قوه‌قضائیه و خانواده‌ها انجام شد و این 7نفر آزاد شدند.
او ادامه داد: «در این دوره سه‌نفر از محیط‌بانان هم در ماه مبارک رمضان‌ سال گذشته در شیراز و بندرعباس شهید شدند که واقعه دردناکی بود. در این راستا مسببین حادثه فورا دستگیر شدند و اخیرا حکم قصاص برای یک‌نفر از این سه نفر صادر شده است.» ابتکار درباره اضافه‌شدن جنگل‌بانان به لایحه حمایت از محیط‌بانان هم حرف‌هایی داشت: «در دولت یازدهم موضوع سه‌هزار امتیاز سختی کار محیط‌بانان به تصویب رسید و این اتفاق بزرگی بود و بسیاری از استان‌ها این امکان را یافتند، حق ویژه کارشناسی برای مشاغل تخصصی برای محیط‌بانانی که فرماندهی و مسئولیت دارند را بپردازند. ما نیاز داریم در زمینه معیشت محیط‌بانان کار کنیم، ارسال لایحه حمایت از محیط‌بانان از گام‌های موثری بود که در این دوره برداشته شد. البته این لایحه در کمیسیون‌های مجلس درحال بررسی است و چون لایحه خوبی بود، قرار شد جنگل‌بانان نیز به آن اضافه شوند. در این زمینه تلاش می‌کنیم لایحه تصویب شود.»
ابتکار گفت: «خوشبختانه با حضور مردم و کمپین‌ها در سطح عمومی جامعه اتفاقات خوبی نسبت به محیط‌بانان اتفاق افتاده است که جای مباهات دارد.»


او با گرامیداشت یاد و خاطره محیط‌بانان شهید گفت: «افرادی که تا پای جان از عرصه‌ها و حریم طبیعت که خلقت خداست، صیانت می‌کنند، شهید هستند، این افراد با انجام وظیفه خود کاری خدایی انجام می‌دهند.»
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: «درطول چند ‌سال گذشته تاکنون طبق آمار، ۲۰۰نفر در جهان در حفاظت از محیط‌زیست کشته شدند و این نشان می‌دهد حفاظت از محیط‌زیست عرصه پرچالشی است. محیط‌بان همواره این روحیه را با خود دارد و در مقابل تعدی و تجاوز به طبیعت نمی‌تواند آرامش داشته باشد و بی‌قرار می‌شود.»
ابتکار گفت: «امروز همزمان با این برنامه در تهران هم از جنگل‌بانان تجلیل می‌شود، بی‌شک حیات‌وحش و مناطق حفاظت‌شده حقوق عامه مردم از بهره‌مندی از محیط‌زیست سالم است و رسالت مهمی در این عرصه برعهده جنگل‌بانان و محیط‌بانان قرار دارد. در این جلسه مباحث فقهی خوبی مطرح شد و جهت‌گیرایی‌های ارزنده‌ای در مراکز حوزوی و فقهی در قم پیرامون موضوع وجود دارد و این همان فرهنگ و شیوه زندگی اسلامی ایرانی است. شیوه‌ای که در آن باید دوستدار محیط‌زیست باشیم.»
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: «هرچند در کشور با این شیوه زندگی فاصله زیاد داریم و در شکارهای غیرمجاز و تعرض به محیط‌های زیست و حیات‌وحش و مناطق حفاظت‌شده توسط بخش عمومی یا آلودگی‌های زیست‌محیطی شاهد آمار بالایی هستیم.»
او گفت: «محیط‌زیست بسیار آسیب‌پذیر است و خط مقدم مقابله با این آسیب‌ها محیط‌بانان هستند، امروز محیط‌بانی و دفاع از طبیعت یک مرام جهانی است، شهروندان می‌دانند که حفاظت از محیط‌زیست از یک اندیشه محلی شروع می‌شود اما درنهایت یک مسأله جهانی به شمار می‌رود.»