افتخار نیست روی گنج نفت راه برویم و پایمان برهنه باشد

شهروند|  شمالی ها از گاز وارداتی ترکمنستان بی نیاز شدند. بیژن زنگنه وزیر نفت که برای بهره‌برداری از خط انتقال گاز دامغان- نکا راهی ساری شده بود، گفت: برای من سرشکستگی بود که بیشترین ذخایر گاز را در کشور داشته باشیم اما برخی استان هایمان مشکل تامین گاز داشته باشند. زنگنه که قول بهره برداری از این خط انتقال گاز را سال گذشته به مازنی ها داده بود، گفت: در زمانی که گاز استان‌ها شرایط خوبی نداشت بنده شب‌ها خوابم نمی‌برد و عذاب وجدان داشتم و حالا با راه‌اندازی این خط نگرانی برای امنیت گاز استان‌های شمالی رفع شد.
او همچنین افزود: کل درآمدی که شرکت توتال در مقابل هزینه‌هایی که در فاز ۱۱ به دست می‌آورد فقط ۶ میلیارد دلار است در حالی که با این رقم عده‌ای می‌گویند که اسلام به خطر افتاد. باید به اینان گفت که با این سرمایه گذاری اسلام به خطر نمی‌افتد بلکه امنیت تامین انرژی برای ما می‌آورد و عدم امنیت منجر به این می‌شود که جرم و فساد در کشور بیشتر شده و روز به روز سرخورده شویم و عزتمان پایین بیاید.
زنگنه تاکید کرد: برای ما افتخار نیست به روی ذخایر عظیم نفت و گاز راه برویم و پایمان برهنه باشد. باید از ثروت‌هایی که داریم استفاده کنیم و آن‌ها را بالفعل کنیم و هنر این است که شرافتمندانه ثروت‌ها را برای بهبود زندگی دراز مدت مردم نسل فعلی و آینده درست مصرف کنیم و اجازه ندهیم که ثروت کشور هدر برود.
وزیر نفت همچنین گفت: قول می‌دهیم که تمامی روستا‌ها و شهرهای کشور گازرسانی شوند. ما تاکنون ثروت عظیمی در کشور داشتیم که تماما هدر می‌رفت و از زمان هوخشتره تا این دولت فقط به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود اما طی این سه سال ۹ هزار روستا گازرسانی شدند و تا دو سال آینده نیز ۵ هزار روستا از نعمت گاز برخوردار خواهند شد که تعداد روستاهای دارای گاز به عدد ۲۸ هزار خواهد رسید و این تعداد روستای گازرسانی شده (۱۴ هزار روستا) بدون اینکه یک ریال از دولت دریافت کنیم گازرسانی شده است.


او یادآور شد: در حال حاضر ۹۸ درصد شهر‌ها و ۹۰ درصد روستا‌ها و سرجمع ۹۵ درصد کشور گازرسانی شده و ۵ درصد باقیمانده نیز امکان ارسال گاز ندارند.
وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه عدم اجرای هر دو فاز پارس جنوبی ۵ میلیارد دلار عدم النفع برای کشور داشته است، تاکید کرد: به دلیل مدیریت نادرستی که داشتیم و نتوانستیم از فاز‌ها بهره‌‌برداری کنیم ۱۰۰ میلیارد دلار گازوئیل و مازوت سوزانده شد در حالی که تمامی این ثروت از جیب مردم هزینه شده و این باعث افتخار نیست بلکه مایه شرمندگی کشور است.
وزیر نفت در ادامه با اشاره به پیگیری تغییر تعرفه گاز براساس اقلیم سردو گرم در سطح کشور گفت: در زمینه اکتشاف و بهره برداری از نفت در خزر با توجه به اینکه اکنون تحریم‌هایی نداریم، پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد اما مهم این است که شرکت توسعه دهنده و سرمایه‌گذار خواستار همکاری در این پروژه باشد اما ما نیز به دنبال مذاکره با شرکت‌های توسعه‌دهنده هستیم.