مراسم سوگند رئیس جمهور با بیشترین تدابیر امنیتی برگزار می‌شود تحلیف بی‌سابقه

متن سوگندنامه رئیس جمهوری در مراسم تحلیف
در متن سوگند نامه رئیس‌جمهوری آمده است: «من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام، به کارگیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشوراز هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم‏.»
همدلی| مراسم تحلیف رئیس جمهور حسن روحانی روز 14 مرداد در حالی برگزار می شود که برخی از نمایندگان مجلس آن را با اصطلاح «بی‌سابقه‌ترین» توصیف کرده‌اند. و علت آن نیز حضور کمی وکیفی مقامات خارجی در این مراسم است. پیش از این از خانم فدریکا موگرینی؛ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان «مهمان ویژه» این مراسم یاد شده بود. از همین روست که مراجع امنیتی کشور، شهر تهران را تعطیل اعلام کرده و گفته اند که سطح حفاظت از مجلس – محل برگزاری این مراسم - را از «حساس» به «حیاتی» تغییر داده‌اند.
طبق اظهارات معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور، مسئولیت کلی برقراری امنیت این مراسم بر عهده قرارگاه ثارالله است. به دلیل سطح بالای این مراسم و تعداد زیاد هیات‌های دیپلمات شرکت‌کننده و حساسیت موضوع، عصر روز گذشته شورای امنیت کشور هم در این رابطه جلسه‌‌ای فوق‌العاده ترتیب داد.


علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس نیز با اشاره به حضور بی‌سابقه مقامات خارجی در مراسم تحلیف حسن روحانی در این دوره گفت که از مقامات عالیرتبه تاکنون؛ حضور 7 رئیس جمهور و ۱۸رئیس مجلس در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور قطعی شده است. بنابراین به دلیل شرایط خاص این مراسم؛ حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات امنیتی تدارک دیده شده برای روز تحلیف اظهار کرد: تمام پیش‌بینی‌های امنیتی، انتظامی و ترافیکی انجام شده و در کمیسیون حفاظت در وزارت کشور هم تقسیم کار انجام شده است.
او در این باره تاکید کرد که سطح حفاظت منطقه مجلس را در ایام تحلیف از «حساس» به«حیاتی» ارتقا داده‌ایم. ذوالفقاری با اشاره به اینکه جلسات متعددی برای تامین امنیت مراسم روز تحلیف برگزار شده است، اظهار کرد: وظایف سپاه، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و پدافند هوایی مشخص شده است.
ذوالفقاری همچنین با اشاره به اقدام تروریستی داعش در تهران، خاطرنشان کرد: اقدامات بسیار گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف توسط نیروی انتظامی، سپاه و وزارت اطلاعات انجام شده است و عناصری که با این گروه‌ها در ارتباط بودند مورد هدف قرار گرفتند و افرادی هم که از روی ناآگاهی قصد همکاری با این گروه را داشتند توجیه شدند. افرادی هم که اقدام تشکیلاتی کرده بودند دستگیر شدند و چندین تیم هم در غرب کشور مورد هدف قرار گرفتند.
تهران شنبه تعطیل شد
در راستای افزایش امنیت مهمانان خارجی و حساسیت شرایط تحلیف در روز 14 مرداد و سهولت در تردد روز تحلیف، دبیر هیات دولت روز گذشته طی خبری اعلام کرد که کلیه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی در روز شنبه چهاردهم مرداد 1396 در شهر تهران تعطیل است.
«محسن حاجی میرزایی» دبیر هیات دولت تصریح کرد: با توجه به شرکت گسترده هیات‌های خارجی در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و به منظور برگزاری مناسب و شایسته مراسم مذکور و ایجاد تسهیلات لازم در رفت و آمد هیات‌های خارجی و رفاه حال شهروندان تهرانی، کلیه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی (غیر از اورژانس و نهادهای امدادی) در روز شنبه چهاردهم مرداد 1396 در شهر تهران تعطیل هستند.
موگرینی مهمان ویژه مراسم تحلیف
گفتنی است؛ موگرینی مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا نیز یکی از مهمانان ویژه مراسم تحلیف روحانی است که قصد دارد برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی به عنوان رئیس دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران، به تهران سفر کند.
«کاترین ری»، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود از سفر موگرینی به تهران برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی به عنوان رئیس دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران، به تهران خبر داد. خبرگزاری رسمی کویت نیز با انتشار خبر سفر موگرینی به تهران برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی، نوشت که مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا قرار است به عنوان رئیس کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مراسم تحلیف روحانی شرکت کند.
به گزارش خبرگزاری کویت، دفتر فدریکا موگرینی روز (شنبه)، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد موگرینی در این سفر گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای را با مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران درخصوص توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و همچنین، مسائل منطقه‌ای خواهد داشت. نخست‌وزیر قطر نیز یکی دیگر از میهمان روحانی در مراسم تحلیف است که علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دیدار با او پیام کتبی دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی از مقامات قطر برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری را به او تقدیم کرد. بروجردی همچنین پس از دیدار با مقامات عمانی عصر روز یکشنبه، 8مرداد وارد دوحه پایتخت قطر شد و پیام دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی را جهت شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران به نخست وزیر قطر ابلاغ کرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین در این دیدار از طریق نخست‌وزیر این کشور، از امیر قطر برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری دعوت کرد. شیخ عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی نخست‌وزیر قطر نیز در این دیدار ضمن تشکر از سفر هیات پارلمانی ایران تاکید کرد: هیات بلندپایه قطر در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران شرکت خواهد کرد.
بی‌سابقه‌ترین مراسم تحلیف
علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر حساسیت بالای این مراسم در کانال تلگرام خود نوشت:«پس از توافقنامه برجام اگرچه مراسم بین‌المللی مختلفی در تهران برگزارشده و مقامات و هیات‌های مهمان به‌لحاظ عضویت در مجامع و سازمان‌های مربوط، برای حضور ذینفع بوده اند اما مراسم تحلیف رئیس جمهوری دوره دوازدهم در نوع خود اولین نشست رسمی داخلی است که با استقبال بی‌سابقه و گسترده کشورهای جهان برای حضور مقامات برجسته و هیات‌های آنها برگزار می‌شود. تاکنون حضور هیات‌های بیش از صد کشور در سطوح مختلف در این نشست قطعی و هماهنگ شده است.
رحیمی از حضور خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی و نماینده عالی اتحادیه اروپا در این مراسم خبر داده و نوشته است:«این حضور بیانگر عزم آن اتحادیه در حفظ و تقویت مناسبات برجامی و فرابرجرمامی فی‌مابین ایران و اتحادیه اروپا است. کشورهای ۵+۱ با هیات‌هایی از روسیه در سطح معاون رئیس جمهور، فرانسه و آلمان در سطح وزیر مشاور در امور خارجه، انگلستان معاون وزیر خارجه و چین در سطح معاون نخست‌وزیر در این مراسم حضور خواهند داشت.
او همچنین نوشته است: از سازمان‌های مهم بین‌المللی حضور دبیران کل گروه D-8 (سازمان همکاری‌های اقتصادی) و آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) و سازمان‌های بین‌المجالس اسلامی و آسیایی (APA) قطعی شده است. به منظور اطمینان خاطر از روند امور میزبانی، روزگذشته (دوشنبه) دکتر ظریف به همراه معاونین از محل اجلاس و تشریفات بازدید کردند.
رحیمی آورده است: ستاد تشریفات این مراسم مهم در وزارت امور خارجه با حضور مدیران کل تشریفات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است و تمامی سفارتخانه‌های ایران برای انجام هماهنگی‌های دیپلماتیک و کنسولی باظرفیت کامل فعال شده‌اند. تمهیدات ویژه امنیتی و حفاظتی در عالی‌ترین سطوح و لایه‌ها پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.
این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه مطلب خود نوشته است: به رغم برگزاری اجلاس‌های متعدد مهم و ویژه بین‌المللی در ایران، این نشست به لحاظ حضور کمی و کیفی مقامات خارجی بی‌سابقه‌ترین مراسم تحلیف در تاریخ ایران به‌شمار می‌آید. با توجه به فضاسازی سیاسی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و تشدید آن در ماه‌های اخیر برگزاری مراسم تحلیف رییس‌جمهوری با حضور مقامات عالیرتبه بیش از صد کشور پیام مهمی از تهران برای جهان درپی خواهد داشت. امنیت و عزت و پیشرفت ایران و دموکراسی و تعامل سازنده بین‌المللی مهم‌ترین پیام ایران به جهان در پرتو این مراسم خواهد بود.»
میهمانان مراسم تحلیف رئیس جمهور
پس از مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور از سوی مقام معظم رهبری در روز پنجشنبه، مراسم تحلیف ریاست جمهوری با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضاییه و سایر مقامات کشوری و لشکری در مجلس شورای اسلامی عصر روز شنبه۱۴ مرداد برگزار می‌شود و طی آن رئیس جمهور منتخب بر اساس اصل۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد.
بر اساس این گزارش؛ بیش از ۸۰ هیات خارجی در مراسم تنفید و تحلیف به همراه مقامات ارشد کشور حضور خواهند داشت. همچنین حدود ۲۵۰خبرنگار داخلی و خارجی نیز مراسم را به‌صورت زنده پوشش خبری خواهند داد. مراسم‌های تنفیذ و تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و فضای مجازی پخش خواهند شد.