كابينه هزار داماد!

حكايت اخبار كابينه دوازدهم، مانند حكايت قيمت دلار در دولت احمدي نژاد است. هرلحظه خبري جديد و واكنش‌هايي متفاوت از اين دولت به گوش مي‌رسد. اخباري كه از چينش نيروهاي سياسي در كابينه دوازدهم شنيده مي شود بيشتر شوكه كننده است. هر روز خبري جديد و واكنشي متفاوت از سوي برخي شخصيت‌هاي سياسي كشور در مقابل اين اخبار شنيده مي‌شود. اما واقعيت چيدمان كابينه دولت دوازدهم چيست و چه عواملي باعث مي شود كه اين اخبار ضد و نقيض منتشر شود؟
ليست‌هاي منتشر شده در رسانه ها
اولين سوالي كه شايد پيش بيايد اين است كه حقيقت ليست‌هاي منتشر شده در رسانه ها و فضاي مجازي از كابينه دوازدهم چيست و آيا اين ليست ها صحت دارد؟! واقعيت اين است كه هيچ كدام از اين ليست‌ها را نمي‌توان تاييد و تكذيب كرد. رسانه ها از طريق رابطين خود در بدنه دولت آخرين اخبار از وضعيت دولت را رص د مي‌كنند و بر اساس آن فهرست هايي را منتشر مي كنند كه گاهي با تفاوت‌هاي صددرصدي همراه است. شايد دليل اصلي اين روند اختلافات موجود براي به‌كارگيري افراد در دولت دوازدهم و كابينه باشد و هركدام از منابع، اخبار نزديكان به خود را مي شنوند و انتقال مي دهند.
جابه‌جايي زنان به جاي افزايش سهميه


بر اساس اخبار رسيده، روحاني در رزوهاي منتهي به مراسم تنفيذ و تحليف، سخت‌ترين دوران خود را در چينش كابينه پشت سر مي گذارد. هر لحظه بر فشارها براي رسيدن به كابينه مطلوب گروه هاي مختلف بيشتر مي شود. در همين رابطه يك منبع مطلع به «قانون» مي‌گويد از هفته گذشته تا به امروز روحاني تغييراتي كليدي را براي رسيدن به كابينه مطلوب خود در دولت دوازدهم استارت زده است. بر اساس همين اخبار پس از اينكه رفتن شهيندخت مولاوردي از معاونت زنان و خانواده قطعي شد، حسن روحاني با معصومه ابتكار براي انتصابش در معاونت زنان و خانواده صحبت كرده است.
معاونت سازي براي دو گزينه
بر اساس اخبار دريافتي «قانون»، پس از اينكه رفتن سيد رضا صالحي اميري از وزارت ارشاد قطعي شد او در ديدار با روحاني خواسته تا به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برود كه البته روحاني تصميم بر ابقاي زهرا احمدي پور در اين سمت دارد. صالحي اميري همچنين از گزينه هاي مسئول دفتري رييس جمهور نيز بود كه براساس تدابيري رفتن او به نهاد نيز منتفي شده است. براساس آنچه كه از دولت شنيده مي شود روحاني به دنبال طي كردن مراحل قانوني تشكيل دو معاونت جديد ذيل رياست جمهوي است. تبديل دفتر مشاور رييس جمهور در امور حقوق شهروندي به معاونت حقوق شهروندي براي انتصاب شهيدخت مولاوردي در اين جايگاه و خروج معاونت اطلاع رساني از نهاد(دفتر) و تشكيل معاونت اطلاع رساني رياست‌جمهوري براي انتصاب سيد رضا صالحي اميري در اين عنوان است.
نهاونديان؛ وزير يا سفير؟
محمد نهاونديان شخصيت‌ ديگر دولت است كه براساس آنچه كه شنيده مي شود معرفي اش به عنوان گزينه وزارت اقتصاد در دولت دوازدهم قطعي است. اما بر اساس اخبار دريافتي با توجه به پيشينه نهاونديان او تمايل داشته به عنوان نماينده ايران در سازمان ملل معرفي شود تا بتواند در جايگاهي بين المللي به دولت خدمت كند. جايگزين او در نهاد نيز محمود واعظي، دبير كل حزب اعتدال و توسعه و وزير كنوني ارتباطات خواهد بود كه معتقد است فشار سیاسی و کمپین سازی ها در انتخاب همکاران رییس جمهوری بی‌اثر است ودولت دوازدهم تک جناحی نیست و از چهره های توانمند و معتدل همسو با دولت استفاده می شود. البته از واعظي به عنوان گزينه جايگزيني بيژن زنگنه نيز نام برده مي شد كه براساس اخبار دريافتي، وزيرنفت موافقت خود را براي حضور در كابينه دوازدهم اعلام كرده است.
يك ارتشي در وزارت دفاع
تغيير بعدي روحاني در وزارت دفاع خواهد بود و بر اساس شنيده‌ها يك ارتشي سكان وزارت دفاع را بر عهده خواهد گرفت. امير سرتيپ امير حاتمي، جانشين فعلي وزير دفاع قرار است به جاي دهقان به مجلس معرفي شود.
ربيعي رفتني است
براساس آنچه كه از مجلس شوراي اسلامي شنيده مي‌شد، مجلس با معرفي علي ربيعي به عنوان وزير پيشنهادي كار مخالف است و از روحاني خواسته شده تا گزينه اي به غير از ربيعي به مجلس معرفي شود. به همين مناسب شنيده مي شود هفته گذشته روحاني با ربيعي خداحافظي كرده و از او خواسته در جايگاهي ديگر به دولت كمك كند.
نوبخت در سازمان برنامه و بودجه
پس از اخبار ضد و نقيضي نيز كه درباره رياست نجفي بر سازمان برنامه و بودجه شنيده مي‌شد، به نظر مي رسد حضور نوبخت در اين سازمان قطعي شده است. نجفي نيز اين روزها درگير تكميل برنامه‌هاي خود براي تصدي پست شهرداري تهران است.
راهنما به چپ، حركت به راست
كابينه دستخوش تغييراتي جدي است اما اين تغييرات به چه سمتي خواهد رفت؟ به نظر مي رسد اگر تغييرات بر اساس شنيده ها پيش برود، حاميان روحاني در انتخابات اخير را راضي نكند. بر اساس شنيده‌ها خبر استعفاي جهانگيري هرچند از سوي نزديكانش تكذيب شد اما استعفايي كلامي براي هشدار به روحاني در راستاي تغييرات احتمالي كابينه بوده است. روحاني اين روزها بيش از اينكه از مشاوران اصلاح‌طلب خود مشورت بگيرد با طيف راست اعتدال و توسعه نشست و برخاست دارد و همين مساله باعث نارضايتي جدي در ميان حاميان و فعالان سياسي اصلاح‌طلب شده‌است. بايد تا روز معرفي كابينه توسط حسن روحاني به مجلس، صبر كرد و بعد به نقد كابينه پرداخت.
روحاني يادت «باشه»...
بي‌شك كابينه دوازدهم پاشنه آشيل روحاني است. در اين روز، حاميان او از كابينه احتمالي راضي بوده يا او راه خود را از حاميانش جدا خواهد كرد. اميدواريم رييس‌جمهور همانند روزهايي كه در مركزاستراتژيك فعال بود، اين روزها نيز با تفكر و تدبير راهبردي، مسير را ادامه دهد زيرا امثال احمدي‌نژاد براي آينده‌اين كشور دندان‌ها تيز كرده‌اند و مثل هاشمي ديگر در اين سرزمين نداريم تا براي بازپس‌گيري منافع ملت سينه‌سپر كند و از سربازهاي وطن ژنرالي براي ادامه راه جمهور بسازد.