كانديدا نيستم و كانديدا ندارم

گروه سياسي
اوضاع در اردوگاه اصولگرايي هر روز پيچيده‌تر از روزهاي قبل مي‌شود. گره‌هاي پيش روي آنان براي رسيدن به وحدتي كه چند سالي است آرزوي آنان شده هر روز بيشتر مي‌شود. يك سوي ميدان اصولگرايان سنتي هستند كه چاره را در تغيير تابلو ديده‌اند و با تشكيلات «جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي» به ميدان آمده‌اند. اين سوي ميدان حاميان محمود احمدي‌نژاد هستند كه در پي عدم اجازه به حضور خود او به دنبال كانديداتوري هستند. كمي آنطرف‌تر هم اصولگرايان معتدلي هستند كه سكوت‌شان يك پيام دارد: « حمايت از حسن روحاني در انتخابات پيش رو». هر چه كه هست روزها مي‌گذرد و هر روز گره‌هاي جديد در مسير اصولگرايان سر بر مي‌آورد. در ميان همه اين گره‌ها اما تحركات محمود احمدي‌نژاد شرايط عجيب‌تري را براي اصولگرايان فراهم آورده است. همان زخمي كه اصولگرايان را به چندين قسمت تقسيم كرد حالا شرايط را در روزهايي كه كمتر از سه ماه تا انتخابات رياست‌جمهوري مانده است براي اصولگرايان عجيب‌تر هم مي‌كند. ديروز محمود احمدي‌نژاد براي دومين بار در ماه‌هاي اخير (پس از ارايه توضيحاتش درباره سوالي كه از رهبري براي كانديداتوري در انتخابات پرسيده بود) دوباره دست به قلم شد تا شايعه‌اي را رد بكند كه از دل حاميان خودش بيرون آمده بود. ديروز محمود احمدي‌نژاد با صدور اطلاعيه‌اي، ضمن رد برخي شايعات درباره حمايت وي از يك كانديداي خاص اعلام كرد: اينجانب عضو هيچ جناح، حزب و گروهي نيستم و از هيچ فرد يا جناح، حزب و گروهي حمايت نكرده و نخواهم كرد. به گزارش ايسنا، در اطلاعيه محمود احمدي‌نژاد رييس دولت سابق آمده است: «در رد برخي شايعات مبني بر حمايت اينجانب از كانديداي خاص در انتخابات سال آينده، و پيرو نامه مورخ 6/7/95 اينجانب به حضور مقام معظم رهبري، متواضعانه به استحضار مي‌رساند؛
۱- اينجانب عضو هيچ جناح و حزب و گروهي نيستم و خود را تنها قطره‌اي از اقيانوس زلال ملت ايران و خادم آنان مي‌شمارم و اين امر را يك افتخار ابدي مي‌دانم.
۲- از هيچ فرد يا جناح و حزب و گروهي حمايت نكرده و نخواهم كرد. اين موضع قطعي و غيرقابل تغيير اينجانب است.
۳- ممكن است برخي افراد يا جريانات و جناح‌ها به خاطر منافع گروهي، اخبار و شايعاتي تحت عنوان حمايت از شخص خاصي به نقل از اينجانب منتشر نمايد. صريحا اعلام مي‌نمايم كه اين نوع شايعات و اخبار حتي اگر از زبان نزديكان اينجانب باشد، خلاف واقع است و قويا تكذيب مي‌شود.


با آرزوي طول عمر مقام معظم رهبري، از خداوند منان دوام سعادت، عزت و موفقيت ملت ايران را تحت عنايات خاص امام عصر(عج) مسالت دارم.
احمدي‌نژاد حمايت از چه فردي را تكذيب كرد؟
هرچند كه بند اول اطلاعيه محمود احمدي‌نژاد در تكذيب عضويتش در گروه‌ها و احزاب سياسي بار ديگر كتمان وي از اردوگاه اصولگرايي را نشان مي‌دهد اما شايد پاسخ به اين سوال ضروري‌تر باشد كه او حمايت از چه فردي را تكذيب كرده است؟ در روزهاي اخير زمزمه‌هاي كانديداتوري مردان مختلفي از اصولگرا و حتي زنان به گوش مي‌رسد. در اين ميان تنها افرادي كه كانديداتوري براي اين انتخابات را تكذيب نكرده‌اند و احتمال كانديدا شدن‌شان بيشتر است سعيد جليلي و محمد باقر قاليباف هستند. با اين حال احتمال تلاش اين دو نفر براي گرفتن حمايت از فردي مثل محمود احمدي‌نژاد كمي عجيب و دور از ذهن به نظر مي‌رسد. جست‌وجويي كوتاه نشان مي‌دهد كه سايت‌ها و خبرگزاري‌هاي اصولگرا در هفته اخير از احتمال حمايت احمدي‌نژاد از يكي از حاميان هميشگي‌اش خبر داده بود. نگاهي كوتاه به اخبار منتشر شده هفته‌هاي اخير از او و سخنراني‌ها و سفرهاي متعدد نشان مي‌دهد كه احتمال كانديداتوري دور از ذهن نيست. با اين همه تكذيب‌هايي كه در اطلاعيه محمود احمدي‌نژاد آمده دو فرضيه جديد را مطرح مي‌سازد. يا اصلا احمدي‌نژاد برنامه‌اي براي چنين حمايت و كمكي نداشته است يا آنكه برنامه كمي زودتر از موعد روشن شده است. سه ماه پيش رو، روزهاي مهمي را در دل خود دارد. روزهايي كه شايد روشن كند كه آينده سياسي احمدي‌نژاد چه مي‌شود و شايد هم كمي كلان‌تر آينده كاري جريان اصولگرايي را روشن كند.