محسنی اژه‌ای تشریح کرد وضعیت پرونده‌های بقایی، بنیتا، فریدون و مداحان بازداشت شده

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای مطرح شده توسط بقایی گفت: مسائلی که توسط این فرد مطرح شده صحیح نیست و هر مقداری که قانون اجازه بدهد از جمله دست خط ایشان به ویژه موضوع انتقال از سوئیت به بند عمومی، توسط دادستان تهران اطلاع‌رسانی می‌شود. ان‌شاءالله پرونده هم رسیدگی شود، مسائل مالی هم مشخص می‌شود.
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در یکصد و پانزدهمین نشست خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اظهارات حمید بقایی پس از آزادی از زندان و حرف‌های مطرح شده توسط وی علیه قوه قضائیه و شخص سخنگوی دستگاه قضا و این‌که او مانند زمان وزارت اطلاعات دروغ می‌گوید، اظهار کرد: آن‌چه را که لازم است در خصوص این پرونده دادستان تهران توضیح می‌دهد. وی افزود: اگر لازم باشد، دادستان اقدام می‌کند و من فقط به دوستان قضایی خود توصیه دارم، زبان نامهربان برخی افراد باعث نشود، از مرز عدالت خارج شویم. همواره توصیه کردیم و می‌کنیم که اگر افرادی خلاف قانون عمل کنند، به ضرر خودشان است و طبیعتا تحت تعقیب قرار می‌گیرد و فرقی نمی‌کند چه جریان یا فردی باشد. در این خصوص نیز دادستان تهران با تشخیصی که خواهد داشت، در چارچوب قانون وارد می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که در روزهای اخیر بعد از آزادی بقایی ما شاهد هجمه‌هایی به قوه قضائیه و شخص شما بودیم اما در کنار این مسائل شاهد انتشار نامه‌های سرگشاده از ناحیه برخی افراد مثل وکیل بقایی بودیم. این مسائل چطور تعقیب می‌شود؟ گفت: این‌که افرادی که متهم به فساد مالی می‌شوند بخواهند با غوغا سالاری مسیر پرونده را تغییر دهند، هیچ بعید نیست. این‌ هم که بخواهند احیانا فشار بیاورند، بعید نیست. قوه قضائیه ان شاء الله بر اساس قانون، هر اقدامی که لازم باشد نه بیشتر، انجام می‌دهد. این‌ها تصور می‌کنند موقعیتی در جامعه دارند و می‌خواهند با برخی حرف‌ها و کارها، تست بزنند. کما اینکه مدتی قبل در انتخابات یک تستی کردند؛ لذا نباید خیلی به آن‌ها بها داد.
مسائل مطرح شده درباره پرونده متهمان قتل بنیتا هم صحت ندارد.
محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته می‌شود ربایندگان کودک هشت ماهه با فیش حقوقی آزاد شده بودند گفت: اولاً به خانواده عزیز این کودک هشت ماهه‌ای که این جانیان به نحوی جان او را گرفتند، تسلیت می‌گویم. همچنین توصیه شده که پرونده با سرعت و توام با دقت بررسی شود و هر چه سریعتر این جانیان به مجازات مقرر در قانون برسند. سخنگوی قوه قضائیه افزود: این پرونده به جهاتی برای رسیدگی به تهران احاله شد. یک جهت این بود که خانواده این کودک هشت ماهه در تهران مستقر هستند. ضمن اینکه شروع این جنایت و ربودن ماشین با آن کیفیت از تهران شروع شد بنابراین پرونده به تهران احاله شد و رسیدگی در تهران انجام


می شود. وی بابیان این‌که «مسائلی که درباره پرونده متهمان مطرح شده، صحت ندارد» گفت: گفته شده بود که یکی از متهمان 130 سابقه سرقت دارد و با یک کفالت آزاد شده و زمان آزادی این جرم را مرتکب شده که صحت ندارد. همچنین گفته شد که با یک فیش حقوقی آزاد شده که خلاف است و مطلقا صحت ندارد. آقای اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران گزارش داده که 130 فقره سرقت این متهم صحت ندارد. یک پرونده سرقت داشته که دستگیر شده است. در اثنای تحقیقات مشخص شده 12 فقره سرقت داخل ماشین انجام داده و 14 ماه بازداشت بوده است. بیش از این مقدار بازپرس یا دادسرا نمی‌تواند متهم را نگه دارد. بعد از 14 ماه بازداشت با قرار وثیقه 160 میلیون تومانی آزاد شده است؛ بنابراین با قرار کفالت آزاد نشده و 130 فقره سرقت هم نداشته است و در تحقیقات مشخص شده 12 فقره سرقت داخل ماشین داشته است که در این ارتباط نیز مجموعا به 55 ماه حبس و رد مال محکوم شده است که البته طبق قانون آیین دادرسی جدید اگر کسی دارای محکومیت مختلف باشد، به اشد آن محکوم و حکمش اجرا می‌شود و 3 سال از این 55 ماه قابل اجرا بوده است.
محسنی‌اژه‌ای درباره متهم دوم این پرونده نیز گفت: نفر دوم نیز با 4 گرم شیشه دستگیر شده بود. تا زمانی که محکوم شده بود و محکومیت پایان نیافته بود، آزاد نشده و در دادگاه به دو سال حبس، جزای نقدی و 50 ضربه شلاق محکوم شده و اردیبهشت 95 محکومیتش تمام شده و پس از پایان محکومیت از زندان آزاد شده است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که قتل بنیتا شبه‌عمد است یا عمد گفت: در این‌که چه چیزی ثابت می‌شود قاضی و بازپرس باید اظهارنظر کنند. در مورد تفاضل دیه نیز ماده 428 قانون مجازات اسلامی، تعیین تکلیف کرده است. در این ماده آمده که در مواردی که جنایت نظم و امنیت عمومی را برهم زند یا احساسات عمومی را جریحه‌دار کند مثل این مورد یا برخی موارد مشابه مثل قتل آتنا و مصلحت در اجرای قصاص باشد و خواهان تمکن تفاضل دیه را نداشته باشد، با درخواست دادستان و تایید رئیس قوه قضائیه ، مقدار مذکور از محل بیت المال پرداخت می‌شود.
پرونده حسین فریدون در مرحله تحقیقات است
به گزارش ایسنا، سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون گفت: پرونده مسیر خودش را طی می‌کند و مانند سایر پرونده‌ها در مرحله تحقیقات است. تحقیقات به صدور قرار رسید. زمانی می‌توان قرار صادر کرد که توجه اتهام با قراین و شواهد و دلایل وجود داشته باشد. به این مرحله که رسید قرار صادر شد. قرار را که تامین کردند، از زندان آزاد شد و رسیدگی ادامه دارد و پرونده مفتوح است و پس از تکمیل، نهایتا بازپرس اظهارنظر می‌کند.
پرونده مداحان در دادگاه روحانیت مطرح است
محسنی‌اژه‌ای ، در پاسخ به سوالی درباره صحت دستگیری دو مداح معروف کشور و این‌که چند روز بعد این افراد در یک مراسم ختم دیده شدند، گفت: پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مطرح است و اطلاعی ندارم اما می‌دانم چند نفر دستگیر شدند. می‌دانم دو نفر بازداشت شده بودند و یک نفر با قرار آزاد شده بود. از جرئیات هیچ خبری ندارم چون پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مطرح است. محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اعلام شده دادگاه پزشک تبریزی در اواخر تیرماه برگزار شده، درباره نتیجه دادگاه و آخرین وضعیت این پرونده توضیحات لازم را ارایه دهید؟ اظهار کرد : هنوز دادگاه حکم صادر نکرده و در یک مورد استعلام کرده که باید پزشکان و دستگاه ذی‌ربط جواب بدهند. یک جلسه برگزار شده اما جلسه یا جلسات بعدی دادگاه هنوز برگزار نشده و حکمی صادر نشده است.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج: امنیت حج بر عهده عربستان است «ابتکار» رویکرد جدید ناطق نوری را بررسی کرد معمای شیخ نور محسنی اژه‌ای تشریح کرد وضعیت پرونده‌های بقایی، بنیتا، فریدون و مداحان بازداشت شده محمد صادق جنان صفت جواب اقتصاد مهلک است وجوب صراحت و زیانبارگی کتمان در امور واقعی تکلیف شهرداری تهران تاحدود زیادی روشن شد نجفی در یک قدمی بهشت تغییر اساسنامه وزارت‌ خارجه چه کمکی به گسترش روابط اقتصادی می کند؟ باز شدن زبان اقتصاد جشنواره های موسیقی چقدر به اهالی دنیای نت و آواز کمک می کند؟ فستیوال های بی خاصیت رئیس جمهوری آمریکا در واکنشی تند چین را متهم به مماشات در قبال پیونگ یانگ کرد از حرف تا عمل ترامپ برای مقابله با کره شمالی درباره مسعود ده‌نمکی و فیلم‌هایش که این‌روزها به حاشیه رفته است باتوم، قلم، دوربین، حرکت رئیس‌ جمهوری در پایان نشست مشترک سران سه قوه: انتخابات تمام شده و فصل همدلی و همکاری است حضور زنان در کابینه از نگاهی دیگر با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شد بهره برداری از طرح دانش بنیان تولید فیلتر تصفیه آب در استان البرز