باز هم در خراسان رضوی لغو کنسرت، شهرام ناظری را به بیمارستان کشاند

همدلی| روز جمعه ماجرای لغو کنسرت در خراسان رضوی یک بار دیگر خبرساز شد، به گونه‌ای که شهرام ناظری هنرمند سرشناس موسیقی سنتی ایران بر اثر فشارهای وارده حاصل ازالتهابات لغو کنسرت، به بیمارستان منتقل شد.
عصر روز جمعه 6 مرداد 96 قرار بود که شهرام ناظری و فرزندش حافظ ناظری در شهر قوچان کنسرت موسیقی خود را با عنوان «آوای پارسی» برگزار کنند که ساعتی پیش از آغاز از سوی دادستان این شهر لغو شد و محل برگزاری کنسرت را نیز پلمپ کردند.اگرچه ماجرای دستور دادستان‌های شهرستان‌های استان خراسان رضوی برای لغو کنسرت‌های هنرمندان موسیقی ایران امر تازه‌ای نیست، اما علتی که دادستان قوچان برای این کار خود اعلام کرد جالب توجه است. دادستان قوچان، «نامناسب بودن مکان برگزاری» را از دلایل لغو کنسرت لغو اعلام کرد.
آن گونه که خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی گزارش داد، دادستان قوچان در این باره گفت: با وجود تذکرات مکرر در چند روز گذشته مبنی بر انتخاب محل نامناسب برای برگزاری کنسرت استاد شهرام ناظری، عوامل اجرایی به این تذکرات توجهی نکردند و به طور رسمی محل در نظر گرفته شده برای اجرای این برنامه پلمپ شد.
دادستان قوچان: سالن ورزشی در شان هنرمندان نبود


رمضانعلی آذری افزود: سالن ورزشی کارگران در منطقه یعقوب‌آباد قوچان، برای برپایی کنسرت انتخاب مناسب و شایسته‌ای نبود و شان هنرمندان و مردم شریف قوچان در این انتخاب نادیده گرفته شده بود.
این در حالی است که شهرام ناظری خواننده پیشکسوت موسیقی سنتی ایران، پس از آن‌که ساعت‌ها در کنارِ مردم، پشت درِ بسته سالن کنسرت در قوچان به انتظار نشست، در آخرین ساعت شامگاه جمعه، به علت فشار و خستگی، به بیمارستان منتقل و بستری شد.
درهای سالن محل برگزاری این کنسرت از بعد‌ از ‌ظهر روز جمعه قبل از ورود مردم و گروه موسیقی به آن، پلمپ و بسته شد و پس از آن که شهرام ناظری در بیمارستان بستری شد، پلمپ درِ سالن توسط مقامات شکسته شد و مخاطبان وارد آن شدند.
حافظ ناظری:چرا با حیثیت مردم بازی می‌کنید
دقایقی بعد، حافظ ناظری که کنار پدرش در بیمارستان بود، از درمانگاه به محل کنسرت آمد و با ابراز تاسف از مخاطبان پوزش خواست و توضیحاتی را ارائه کرد.
پس از فک پلمپِ سالن، در حالی که برخی از مقامات محلی قوچان خبر داده بودند کنسرت در حال برگزاری است، حافظ ناظری رو به مردم حاضر در سالن گفت: «نمی‌دانم چگونه چنین خبری را پخش می‌کنند که کنسرت با موفقیت در حال برگزاری است؟ در حالی که من کنار پدرم در درمانگاه بودم و او زیر سرم بود، این خبر را شنیدم. برای همین به سالن برگشتم تا توضیحاتی را بدهم. هرچند نمی‌دانم واقعا در برابر چنین اتفاقی چه باید گفت.»به گزارش پایگاه خبری دیده‌بان ایران او با اشاره به این‌که مقامات، ناایمن بودن سالن را دلیل پلمپ آن اعلام کرده‌اند، ادامه داد: «چرا با حیثیت و اعتبار مردم بازی می‌کنیم، کجای این سالن با ستون‌هایی به این بزرگی و محکمی، روی سر مردم می‌ریزد.»
حافظ ناظری همچنین با انتشار ویدیویی در شبکه‌های مجازی از مردم عذرخواهی کرد. وی در این فیلم که روز گذشته منتشر شد، گفت: متاسفانه در کمال ناباوری کنسرت کنسل شد و الان ساعت 11 شب است و ما از ساعت4 بعدازظهر به همراه تمامی اعضای گروه به احترام مردم ایستادیم. به ارشاد رفتیم و با مسئولان صحبت کردیم. ولی درنهایت هیچ کسی قدم جلو نگذاشت. به نظرم این فاجعه نه برای ما بلکه برای مردم عزیز استان خراسان که 90درصدشان ساعت‌ها رانندگی کرده بودند و به اینجا آمده بودند و ساعت‌ها معطل شدند، به وجود آمد. چیزی به جز شرمندگی و اندوه ندارم که با شما در میان بگذارم. به امید روزی که واقعا نور و روشنایی در وجود بعضی از انسان‌ها بیشتر به وجود بیاید.»پیگیری‌ها نشان می‌دهد که تا ساعات اولیه روز شنبه شهرام ناظری همچنان زیر سرم قرار داشت و پزشک معالج اجازه ترخیص او را صادر نکرده بود. اما صبح روز گذشته این خواننده موسیقی سنتی از بیمارستان مرخص شد.
لغو کنسرت‌های دیگر
این تنها مورد لغو کنسرت در روزهای اخیر نیست، طی روزهای گذشته موج جدیدی از لغو کنسرت‌هایی که مجوزهای قانونی لازم برای برگزاری داشته‌اند، به راه افتاده که شامل اجراهای حامد همایون در یزد و فریدون آسرایی در کرج نیز می‌شود.
به گزارش ایلنا کنسرت حامد همایون قرار بود 5 و 6 مرداد در یزد برگزار شود منتهی فقط یک روز پیش از برگزاری برنامه؛ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ضمن لغو این اجرا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به دنبال تهدیدهای پیدا و پنهان و فشار گروه‌های خاص و به منظور حفظ آرامش و امنیت، اجرای برنامه به زمان دیگری موکول شده است.
در کرج هم قرار بود فریدون آسرایی؛ اجرایی را 13مرداد همزمان با جشن میلاد امام رضا (ع) در سالن شهیدان فلاح‌نژاد این شهر برگزار کند؛ مجوز این اجرا توسط اداره ارشاد کرج صادر شده بود، اما به گفته مدیر برنامه‌های فریدون آسرایی روز 4 مرداد مسئولان ارشاد کرج با برگزارکنندگان این کنسرت تماس گرفتند و عنوان کردند که صلاح نیست این اجرا برگزار شود.
این در حالی است که مراجع ذیربط تاکنون و تا لحظه تنظیم این گزارش واکنش قابل توجهی از خود نشان نداده‌اند. مسئولان دفتر موسیقی وزارت ارشاد در مقابل لغو کنسرت‌هایی که مجوز‌های قانونی وزارت ارشاد و ادارات زیرمجموعه‌اش را دریافت کرده بودند، واکنشی نشان نداده‌اند. به نوشته ایلنا خانه موسیقی نیز که نهاد صنفی اهالی موسیقی محسوب می‌شود در برابر این اتفاقات هنوز موضع رسمی خود را اعلام نکرد،‌ اگرچه سایت خانه موسیقی خبر داد که در پی لغو کنسرت‌های متعدد در بخش‌های مختلف موسیقی و در شهرهای یزد و قوچان و...و اعمال فشارهای غیرقانونی، هیات مدیره خانه موسیقی به منظور بررسی وقایع اخیر و در واکنش به این مسائل قرار است جلسه‌ای اضطراری تشکیل دهد که تا زمان تنظیم خبر، از این جلسه خبری مخابره نشد.
سایر اخبار این روزنامه
به بهانه زادروز مسعود کیمیایی، کارگردان قیصر فیلم‌ساز صاحب حرف و اعتراض در گفت‌وگوی «همدلی» با سجاد افشاریان در باره شخصیت رسول فیلم سینمایی «مفت‌آباد» مطرح شد: انتقاد شدید میرسلیم از نامزد اصلی اصول‌گرایان روحانی با شجریان آمد، رئیسی با تتلو! باز هم در خراسان رضوی لغو کنسرت، شهرام ناظری را به بیمارستان کشاند فدریکا موگرینی هفته آینده به تهران می‌آید مهمان ویژه مراسم تحلیف همدلی وضعیت کابینه دوم روحانی را بررسی می‌کند کابینه دوازدهم در‌هاله ابهام تهدید کریمی قدوسی به افشای مذاکرات محرمانه نماینده دلواپس در تدارک جنجال تازه هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده فساد نفتی؛ در ماجرای بابک زنجانی سر مسئولان نظام کلاه رفت ولی‌الله شجاع‌پوریان لزوم پایان دشمن‌تراشی در سیاست داخلی آموزش و پرورش؛ وزارتخانه وزیرکش باز هم در خراسان رضوی لغو کنسرت، شهرام ناظری را به بیمارستان کشاند وضعیت حقوق بشر در کردستان عراق هر روز بدتر می شود