آمریکا در تیررس پیونگ‌یانگ

کره‌شمالی جمعه گذشته دوباره یک موشک بالستیک آزمایش کرد که گفته می‌شود از نوع قاره‌پیما‌ست. این چهاردهمین آزمایش موشکی کره‌شمالی از زمان انتخابات سال گذشته آمریکاست. این اقدام غیرمنتظره کره‌شمالی اواخر جمعه‌شب گذشته، یک روز پس از سالروز خاتمه جنگ کره صورت گرفته است.
موشکی که بعد از ظهر جمعه گذشته شلیک شد، نسخه بهبود یافته موشک قاره‌پیمای «هواسونگ- ۱۴» بود. این موشک ۴۷ دقیقه پرواز داشته، تا ارتفاع سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر اوج گرفته و پس از طی مسافت ۹۹۸ کیلومتر در آب‌های اقیانوس آرام سقوط کرده است. ظاهرا این موشک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای نیز بوده است.
در اولین واکنش به آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی، رییس‌جمهور‌ ایالات متحده این اقدام پیونگ‌یانگ را غیرمسوولانه و خطرناک نامید و گفت: این آزمایش‌ها باعث انزوای بیشتر کره‌شمالی و محرومیت مردم این کشور خواهد شد. همزمان کره‌جنوبی و آمریکا یک مانور مشترک با استفاده از موشک‌های بالستیک برگزار کردند.
به گزارش آسوشیتدپرس، در بیانیه‌ای که کاخ سفید به نقل از ترامپ منتشر کرد، آمده است: کره‌شمالی با تهدید دنیا با آزمایش‌های بیشتر منزوی می‌شود، اقتصاد این کشور بیشتر تضعیف می‌شود و مردم آن دچار محرومیت خواهند شد. رییس‌جمهور‌ آمریکا افزود: ایالات متحده تمامی اقدامات لازم را برای حفاظت از کشور و متحدان آمریکا در منطقه انجام می‌دهد.


مانور مشترک آمریکا و کره‌جنوبی
تنها چند ساعت بعد از آزمایش موشکی کره‌شمالی،‌ ارتش‌های آمریکا و کره‌جنوبی یک آزمایش موشکی با استفاده از موشک‌های بالستیک‌ برگزار کردند. هنوز مشخص نیست این آزمایش موشکی در واکنش به اقدام جمعه گذشته کره‌شمالی است یا از قبل برنامه‌ریزی شده بود. خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی بامداد دیروز نوشت: مانور مشترک آمریکا و کره‌جنوبی به فاصله کوتاهی بعد از خبر گفت‌وگوی مقام‌های نظامی آمریکا و کره‌جنوبی درباره بررسی پاسخ نظامی به اقدام موشکی کره‌شمالی‌ صورت گرفت.
ماجرای پاسخ نظامی چیست
در حالی برخی منابع مانور دیروز آمریکا و کره‌جنوبی را پاسخ نظامی به پیونگ‌یانگ می‌دانند که ایالات متحده از مدت‌ها پیش مخالفت شدید خود را با دور جدید آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی ابراز کرده بود.
به گزارش رویترز، پس از آزمایش موشکی تازه کره‌شمالی، مقامات وزارت دفاع آمریکا و کره‌جنوبی در حال بررسی گزینه‌هایی برای پاسخ نظامی به این تست موشک بالستیک هستند. رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا و رهبر مرکز فرماندهی پاسیفیک آمریکا طی تماسی تلفنی با ژنرال لی سون جین، رییس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی، بر تعهد جدی آمریکا به اتحاد میان دو کشور تاکید کردند و به بررسی گزینه‌های موجود برای واکنش نظامی به پرتاب موشک اخیر از سوی کره‌شمالی پرداختند.
کاپیتان جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، جمعه گذشته گفت پرتاب این موشک احتمالا از یک مرکز تولید تسلیحات نظامی واقع در شمال کره‌شمالی صورت گرفته است و افزود این موشک تهدیدی برای آمریکای شمالی محسوب نمی‌شود. کره‌شمالی در شش ماه اخیر بر آزمایش‌های موشکی خود افزوده است؛ اقدامی که با واکنش تند ایالات متحده روبه‌رو شد. ترامپ، وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده هشدار داده‌اند که آمریکا در مقابل آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی و تهدید دیگر کشورها ساکت نمی‌ماند.
یک مقام کره‌جنوبی و همچنین وزارت دفاع آمریکا پرتاب این موشک را تایید کرده‌اند و در حال بررسی بیشتر جزییات آن هستند. به گفته نخست‌وزیر ژاپن این موشک در آب‌های منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن فرود آمده است. آبه در واکنش به پرتاب این موشک گفت: پرتاب موشک‌های بالستیک و قاره‌پیما از سوی کره‌شمالی نشانگر این است که امنیت ملی ما با خطری واقعی و جدی روبه‌رو است.
رهبر کره‌جنوبی هم در واکنش به تست موشک اخیر خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت ملی سازمان ملل شد. دبیر کابینه دولت توکیو می‌گوید موشک پرتاب شده از سوی کره‌شمالی به مدت ۴۵ دقیقه در پرواز بوده و یک رسانه ژاپنی نیز به نقل از مقام این کشور گفت موشک تا ارتفاعی بیش از سه هزار کیلومتر بالا رفته است.
کره‌شمالی پیش‌تر هم در آستانه روز استقلال آمریکا دست به آزمایش موشکی زد که مدعی است یک موشک بالستیک قاره‌پیما بوده است. مایکل المان، کارشناس موشکی مرکز بین‌المللی مطالعات استراتژیک ضمن اشاره به محدودیت داده‌های کنونی درباره این تست گفت موشک به کار رفته در آزمایش جمعه گذشته احتمالا مشابه موشک بالستیک پیشین باشد اما با قدرتی بیشتر.
از طرفی رهبر کره‌شمالی آزمایش موشک قاره‌پیمای جدید کشور را موفقیت‌آمیز خواند و اعلام کرد تمام خاک آمریکا در تیررس موشک‌های این کشور قرار دارد. ساعاتی پس از آزمایش موشک بالستیک در کره‌شمالی، رهبر این کشور این آزمایش موشکی را موفقیت‌آمیز خواند و ادعا کرد تمام خاک آمریکا در تیررس موشک‌های این کشور قرار دارد.
براساس گزارش خبرگزاری دولتی کره‌شمالی، کیم جونگ اون، رهبر این کشور، رضایت بالای خود را از موفقیت کامل آزمایش موشک قاره‌پیمای جدید اعلام کرده است. آزمایش موشکی جدید قابلیت کره‌شمالی را به نمایش گذاشت و نشان داد که این کشور در هر مکان و زمانی قادر به راه‌اندازی و شلیک موشک است. خبرگزاری دولتی کره‌شمالی افزود: رهبر کشور اعلام کرده اکنون تمام خاک ایالات متحده در تیررس ما قرار دارد.
دبیرکل سازمان ملل متحد نیز آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی را محکوم کرد و گفت: این اقدام کره‌شمالی نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است.
دبیرکل سازمان ملل از کره‌شمالی خواست به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد و برای یافتن راه‌حلی برای مسایل شبه‌جزیره کره با جامعه جهانی همکاری کند.
اتحادیه اروپا نیز آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی را تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی خواند و آن را محکوم کرد. اتحادیه اروپا همچنین این اقدام پیونگ‌یانگ را نقض تعهدات این کشور و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانست و از کره‌شمالی خواست از هر گونه اقدام تحریک‌آمیز دست بردارد.