پس از ارج و آزمایش نوبت به تعطیلی کارخانه روغن جهان رسید؛

«جهان‌صنعت»- سریال ناتمام تعطیلی واحدها و برندهای ملی ادامه‌دار است. تعطیلی ارج و آزمایش کافی نبود تا شاهد تعطیلی قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کارخانه تولید روغن در ایران یعنی کارخانه روغن نباتی جهان باشیم.
این مرثیه را به که باید گفت وچگونه باید نوشت
سریال ناتمام کارخانه روغن نباتی جهان این بار به دلیل توقیف اموال کارخانه توسط تعدادی از کارگران اخراجی کابوس بیکاری را به واقعیت تبدیل کرد.
جهان کی تاسیس شد


کارخانه روغن نباتی جهان توسط برادران احمد غضنفر و اکبر غضنفر تاسیس شد. این کارخانه سال ۱۳۳۴ در تهران به ثبت رسید و در سال ۱۳۳۶ شروع به تولید کرد. کارخانه روغن نباتی جهان در سال اول تاسیس روزانه پنج تن روغن نباتی تولید می‌کرد و در سال ۱۳۵۶ روزی ۲۰۰ تن تولید روغن نباتی داشت. این کارخانه در اواخر سال ۱۳۶۴ توسط بنیاد شهید مستضعفان مصادره شد.
ساختمان روغن نباتی جهان مربوط به دوره پهلوی اول است و در تهران، خیابان وحدت اسلامی، تقاطع خیابان پانزده خرداد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۱۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
پس از تعدیل نیروی سال قبل تقریبا ۱۳۵ نفر در کارخانه مشغول بودند که در نتیجه استعفای چند نفر دیگر در نهایت ۱۲۵ نفر در کارخانه مشغول به فعالیت بودند که پس از تعطیلی در حال حاضر فقط پنج یا شش نفر به عنوان نگهبان آن هم برای نگهداری از اموال مشغول فعالیت هستند. به گفته یک منبع آگاه حدود ۱۶۰ تن از روغن کارخانه توسط کارگران توقیف شده است.
جهان از کجا به کجا رسید
این کارخانه که روزی با ۶۰۰ کارگر چرخ تولید روغن نباتی را به گردش درمی‌آورد با تعطیلی و تعدیل نیروی مکرر به کمتر از ۱۵۰ کارگر رسیده بود و با ظرفیتی محدود به تولید می‌پرداخت.
تعدادی از کارگران روغن نباتی جهان که در آذرماه سال گذشته از کارخانه اخراج شده بودند برای گرفتن حق و حقوق خود از سنوات گرفته تا حق بیمه راه مراجع قضایی را در پیش گرفتند و با اخذ حکم توقیف اموال، دست به خارج کردن مقادیری روغن از این کارخانه زدند.
مسوولان این کارخانه نیز با تعطیل کردن کارخانه باز هم کابوس بیکاری کارگران را به واقعیت تبدیل کردند تا اندک نیرو‌های باقی‌مانده نیز خانه‌نشین شوند.
جهان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید روغن در ایران است. این تعطیلی در راستای تعطیلی شرکت داروگر است چراکه به‌گفته یک عضو سابق انجمن شویندگان تولی‌پرس، تولیدداور، کیوان و روغن جهان زیرمجموعه شرکت داروگر هستند.
توقیف اموال توسط ۲۶ کارگر سابق این کارخانه!
ناصر فغفوری، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز دلیل تعطیلی این کارخانه را توقیف اموال توسط ۲۶ کارگر سابق این کارخانه عنوان کرد و گفت: البته این کارخانه به طور معمول بعد از یک دوره کاری نزدیک به یک هفته تعطیل می‌شد اما این بار به دلیل مشکل به وجود آمده تعطیلی آن به بیش از ۱۰ روز به درازا کشید.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را برای بازگشایی کارخانه روغن جهان انجام می‌دهیم، تصریح کرد: مواد اولیه در این کارخانه موجود است و تلاش می‌کنیم به چرخه تولید بازگردد.
وی با بیان اینکه ضعف‌های مدیریتی نیز در تعطیلی‌های این کارخانه دخیل است، ابراز کرد: در وزارتخانه نیز موضوع این کارخانه بررسی شده و در استان زنجان برای آغاز به کار دوباره آن جلسه‌ای تشکیل می‌شود.
فروردین‌ماه امسال بود که دبیر انجمن روغن نباتی با تشریح دلایل تعطیلی کارخانه روغن جهان گفت: در حال حاضر صنعت دارای برنامه میان‌مدت یا بلندمدت نیست و همین مساله باعث شده مشکلاتی در بخش تولید ایجاد شود.
داریوش محمودی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرده بود: کارخانه روغن جهان یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های کشور است که با مشکلاتی مانند عدم به‌روزرسانی تکنولوژی تولید، کمبود نقدینگی و تامین سرمایه مورد نیاز روبه‌رو شده است.
وی گفت:‌ در سال 94 حدود 35 هزار تن روغن نباتی در کارخانه جهان به تولید رسید که این رقم در سال 95 به 12 هزار تن رسید و به طور متوسط تولید این کارخانه ماهانه هزار تن بوده است که تفاوت زیادی با تعطیلی ندارد.
دبیر انجمن روغن نباتی با بیان اینکه کارخانه جهان گزارشی در مورد تولید سال‌جاری خود به انجمن روغن ارائه نکرده است، گفت: باید از کارخانه‌های قدیمی حمایت شود تا بتوانیم علاوه بر تامین نیاز داخل به صادرات نیز بپردازیم.
محمودی توضیح داد: در حال حاضر سه میلیون تن ظرفیت نصب شده تولید روغن نباتی در کشور داریم اما فقط 5/1 میلیون تن تولید می‌شود که به اندازه نیاز کشور است.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی امکان عرضه 700هزار تن روغن نباتی در بازار عراق برای ما وجود دارد اما بازار این کشور در دست شرکت‌های ترکیه‌ای است.
محمودی ادامه داد: در ترکیه دو برند مهم تولید روغن وجود دارد در حالی که در ایران 30 کارخانه داریم که صادرات آنها نیازمند ساماندهی است.