قطعی آب و برق به معضل ریزگرد،آلودگی هوا و رطوبت در خوزستان اضافه شد؛

فاطمه بیک‌پور- بار دیگر وضعیت جوی خوزستان بحرانی شد. از بامداد جمعه آب و برق شهرهای اهواز، شادگان، آبادان و خرمشهر قطع شده و این بار هر کسی دلیلی در خصوص قطعی آب و برق اعلام می‌کند. از صبح دیروز اعلام شد به دلیل مه شدید و غلیظ، آب و برق و اینترنت اهواز و آبادان و خرمشهر قطع بوده و ادارات و مدارس نیز تعطیل شد اما تعدادی دیگر می‌گویند قطعی آب و برق که از 8 بهمن‌ماه تا به حال ادامه داشته، به دلیل ریزگردهای شدید است. یکی از شهروندان اهوازی که خود فعال محیط‌زیست نیز هست، در گفت‌وگو با «جهان صنعت» عنوان کرد: از 8 بهمن‌ماه که گرد و خاک شدیدی در سطح شهر ایجاد و شهر تعطیل شد، تا 23 بهمن‌ماه به صورت متناوب آب و برق در مناطق مختلف اهواز به مدت حداقل دو تا چهار ساعت قطع می‌شد. وی تاکید می‌کند: خود من هفته پیش سه بار قطعی برق داشتم. این بار از پنجشنبه 21 بهمن‌ماه قطعی آب و برق آغاز شد. زمانی که باران ملایمی روز پنجشنبه آمد، حدود 9 ساعت خاموشی و بی‌آبی داشتیم و سپس برق وصل شد. وی در مورد ارتباط قطعی آب و برق در اهواز می‌گوید: «به دلیل اینکه فشار آب در اهواز بسیار پایین است، وقتی برق قطع می‌شود، آب هم قطع می‌شود. در واقع خانه‌ها به صورت ضروری همچون کنتور آب و فیوز برق، باید پمپ آب داشته باشند چون این آب به هیچ خانواده‌ای نمی‌رسد و باید پمپ باشد تا بتوانند به حد نیاز آب در دسترس داشته باشند. همچنین باید خاطرنشان کرد آب اهوازقابل شرب نیست و مردم در اهواز و آبادان و خرمشهر یا دستگاه تصفیه آب دارند یا آب تصفیه‌شده را از سوپرمارکت‌ها و خودروهایی که به صورت لیتری آب را به فروش می‌رسانند، خریداری می‌کنند تا مایحتاج روزانه خود را تامین کنند. نکته عجیب این است که هنوز با وجود این همه وعده و حرف در خصوص وضعیت تصفیه‌خانه‌های اهواز و تبلیغات جهت مناسب شدن آب شرب، هنوز این آب برای چای دم کردن هم مناسب نیست و همچنان مردم پول می‌دهند آب سالم می‌خرند. در واقع هم پول آب غیرشرب را می‌دهند و هم پول آب سالم.
گردوغبار شدید با مه غلیظ و رطوبت، علت قطعی طولانی‌مدت برق اعلام شده
این شهروند که خود نیز وکیل است در ادامه تصریح می‌کند: وضعیت قطعی آب و برق بار دیگر از ساعت 2 بامداد جمعه 22 بهمن ماه آغاز شد و این بار حداقل به مدت 13 ساعت ادامه یافت و از ساعت 15 روز شنبه کم‌کم برق مناطق اهواز و آبادان تا چند ساعت بعد متصل شد.
این شهروند در پاسخ به اینکه دلیل این میزان قطعی آب و برق و تعطیلی شهر چه چیز عنوان شده، می‌گوید: هر کس دلیلی عنوان می‌کند. برخی مسوولان می‌گویند به دلیل گرد و غبار زیادی که روی تاسیسات نشسته و با باران کوتاه بعدی تبدیل به گل شده، دستگاه‌ها را از کار انداخته و همین باعث شده آب و برق قطع شود. برخی‌ هم می‌گویند وجود مه شدید در سطح شهر از صبح دیروز باعث قطعی آب و برق و تعطیلی ادارات و مدارس شده است. وی تاکید می‌کند: من از دیروز که برای رفتن به سر کار به بیرون از منزل رفتم و متوجه شدم ادارات تعطیل است، مهی در شهر ندیدم اما متوجه شدم کل اهواز برق ندارد. هنوز هم به درستی علت اصلی را نمی دانیم. در همین زمینه چیت‌چیان، وزیر نیرو تاکید کرده: رطوبت به تنهایی مشکل‌ساز نبوده همان‌طور که برخی از شهرهای کشور زیر بارش سنگین باران در برخی روزها قرار می‌گیرند، گرد و غبار نیز به تنهایی مشکل‌ساز نیست اما ترکیب این دو با هم باعث گل‌آلود شدن و رسوخ املاح مختلف به سیستم‌های برق می‌شود. همچنین مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان در خصوص علت قطع برق عنوان کرده: زمان وقوع این رویداد، رطوبت نسبی هوا در شهرستان اهواز ۹۷ درصد و افق دید ۵۰ متر گزارش شده و مه شدید در منطقه به‌صورت گسترده بر مناطق ماهشهر، آبادان و اهواز حکمفرما بوده که سبب ایجاد این قطعی‌های مکرر شده است. غضنفری با اشاره به تاثیر نوع ریزگردها برای وقوع این حادثه اعلام کرده: در بیشتر اوقات ریزگردهایی که شامل نمک و گوگرد با میزان چسبندگی بالاست، در زمان بروز رطوبت باعث اتصال کوتاه در مدار و قطع شبکه‌های برق می‌شود.


این شهروند در ادامه به «جهان صنعت» می‌گوید: زمانی که میزان گرد و غبار از 8 بهمن ماه بیشتر بود، حتی بهمن 93 که کل شهر سه روز تعطیل شد و مردم خانه‌نشین شدند، آب و برق و اینترنت قطع نشد. تمام خانه‌ها پر از خاک بود اما یک روز هم قطعی آب و برق نداشتیم. نمی‌دانیم این بار چه شده که این همه مدت است ما هم گردو خاک داریم، هم هوای تنفس نداریم و هم آب و برق و اینترنت نداریم. این فعال محیط‌زیست می‌گوید: وقتی اعلام می‌شود قرار است در اهواز و آبادان و خرمشهر، باران ببارد، می‌دانیم که قرار است خاک ببارد! چون با وجود وضعیت هورالعظیم، بارانی نیست. در واقع عمده ریزگردها در اهواز، از تالاب هورالعظیم پدید می‌آید.
از هورالعظیم تالابی نمانده، آبگیری نشده بلکه پسماند نیشکر است
این فعال محیط‌زیست در ادامه تاکید می‌کند: «هفته گذشته که معصومه ابتکار رییس سازمان محیط‌زیست برای بازدید به خوزستان سفر کرد، همراه او به هورالعظیم رفتم و به ایشان تالاب را نشان دادم و گفتم این آبگیر نیست و توضیح دادم پسماند نیشکر و فاضلاب است که وارد هورالعظیم شده نه آب. این فعال محیط‌زیست تصریح می‌کند: عنوان می‌شود که سه‌چهارم هورالعظیم آبگیری و این تالاب زنده شده، در حالی که نه تنها سه چهارم آبگیری نشده بلکه این پسماند نیشکر است و فقط تا حدودی می‌تواند جلوی بلند شدن ریزگرد در هوای خوزستان را بگیرد و در واقع تالاب زنده نشده و زندگی جریان ندارد. شما حتی یک پرنده نمی‌توانید در هورالعظیم پیدا کنید. وی یادآور می‌شود: به ابتکار به صورت کامل گزارش دادم اما تصور می‌کند گزارش‌های غلط در خصوص هورالعظیم به وی می‌دهند. در این میان این پرسش پیش می‌آید که چطور دولت تفاوت بین پسماند نیشکر و فاضلاب با آبگیری سالم در هورالعظیم را نمی‌داند و اعلام می‌کند هورالعظیم آبگیری شده و بخش مهمی از منبع داخلی تولید ریزگرد، مهار شده است.
وزیر نیرو بابت قطعی آب و برق عذرخواهی کرد
از سویی دیگر به گزارش خبرآنلاین، وزیر نیرو پس از قطعی آب و برق در خوزستان عنوان کرد: از مردم تشکر می‌کنم و به دلیل مشکلاتی که تحمل‌ کرده‌اند عذرخواهی می‌کنم.
وی از راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های آب اهواز خبر داد و گفت: در حال حاضر تصفیه‌خانه‌های شماره یک و 2 اهواز راه‌اندازی، آب 90 درصد از مشترکین خوزستانی وصل و مشکلات شبکه سراسری حل شده است.
به گفته‌ وزیر نیرو شرایط خاص محیطی حاکم بر استان خوزستان سبب شد گردو غبار همراه با رطوبت باعث خروج پنج نیروگاه این استان از مدار سراسری و قطع برق در مناطق وسیعی از استان شود. به‌گفته وی، برای پیشگیری از اتفاقات مشابه در خوزستان، ۱۰۰ میلیارد تومان در خصوص تکمیل زنجیره خطوط، عایق‌بندی پست‌ها و خرید ۱۵ مقر برای شست‌وشو در نظر
گرفته شده است.
همچنین آرش کردی، مدیرعامل توانیر نیز در حالی اعلام کرد تلاش برای کنترل و کاهش مشکلات قطع برق و آب در استان خوزستان از ساعت 4:45 بامداد شنبه شروع و در مدت زمان کمتر از شش ساعت این بحران مدیریت حل و برق تعداد زیادی از مشترکین این استان وصل شد که شهروندان اهوازی و برخی خبرگزاری‌ها اعلام کردند به مدت 13 ساعت در اهواز و آبادان و خرمشهر آب و برق نداشتند و از حدود ساعت سه بعدازظهر شنبه برق کم کم وصل شد.
قطع برق تولید نفت را در اهواز کاهش داد
همچنین مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب عنوان کرد: قطعی شبکه برق در خوزستان، موجب شد بخشی از تاسیسات فراورشی این شرکت در منطقه اهواز از مدار عملیات خارج شود و تولید این شرکت حدود ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.
به گفته بیژن عالی‌پور، بخشی از این کاهش به منظور ایجاد ظرفیت برای دریافت نفت خام میادین غرب کارون به میزان ۳۰۰ هزار بشکه بوده است.
با این اوصاف یک روز دیگر خوزستان تعطیل و پس از ساعت‌ها برق و آب مناطق مختلف استان وصل شد که این مشکل راهکار دائمی ندارد و هر بار ساعت‌ها زمان می‌برد تا مسوولان امر در خوزستان حاضر شوند و مشکل را حل کنند؛ امری که با وجود مهمانی همیشگی ریزگردها و گرد و غبار در خوزستان و مشکلات عمیق جسمی و روحی و زیست‌محیطی که این معضل برای مردم ایجاد کرده چه از سوی عراق و چه از سوی خشکسالی‌های داخلی، به این سادگی حل‌شدنی نخواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
عبور هواپیماهای روسیه از ایران نیازمند تصمیمات مشترک است صدا‌و‌سیما تریبونی برای حمله به اصلاح‌طلبان بازگشت به روابط پیش از تحریم ارتقای ارزش سهام با درآمد مباح تعهد آمریکا به تامین امنیت ژاپن امروز با حضور خودروسازان ایرانی و نمایندگان برندهای معتبر جهانی افتتاح می‌شود‌؛ سنتی‌ترین جدال فوتبالی ایران در دربی 84؛ نتیجه پرونده جهانگیری برای نعمت‌زاده چه شد سرزمین همیشه طلایی بدهی ۱۶۵ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق‌های بازنشستگی؛ قطعی آب و برق به معضل ریزگرد،آلودگی هوا و رطوبت در خوزستان اضافه شد؛ ناهماهنگی دولتی‌ها انتقاد رییس کنفدراسیون صادرات از بی‌ثباتی بازار ارز؛ شوراها تمرینی برای تحزب‌گرایی تخصصی در ایران بازی با اعتبار نظام بانکی کشور نتیجه پرونده جهانگیری برای نعمت‌زاده چه شد شوراها تمرینی برای تحزب‌گرایی تخصصی در ایران بازی با اعتبار نظام بانکی کشور دو زاری دربی افتاد‌!؟ طناز طباطبایی؛ کاندیدای بهترین بازیگر مرد‌!