انتقاد تند زنگنه از متوقف کنندگان قرارداد کرسنت

وزیر نفت با تاکید بر این که در پرونده کرسنت هیچ فسادی اثبات نشده است، می گوید: ما 4 سال است که تلاش می‌کنیم این ضرر و زیان را با تدبیر به حداقل برسانیم.
زنگنه در مصاحبه ای که با روزنامه ایران داشته در پاسخ به سوالی در مورد پرونده کرسنت گفت: مصاحبه خاصی درباره کرسنت کرده‌ام که به زودی پخش می‌شود. ما از هیچ فسادی حمایت نمی‌کنیم و در این پرونده هم هیچ فسادی اثبات نشده است که بگویند فلان کس پول را از بهمان کس گرفت. خیلی داستان دارد که اگر بخواهم بازگو کنم، خیلی چیزها روشن می‌شود. یک روزی هم شاید لازم باشد بازگو کنم. دهان ما را بسته‌اند و دهان یک عده دیگر را باز گذاشته‌اند. اما در کرسنت، اصل داستان ضرر و زیانی است که با ضعف و ناتوانی مدیریتی در زمان دو دولت آقای احمدی‌نژاد به کشور وارد کردند.
زنگنه در مورد پایین بودن قیمت گاز در قرارداد گفت: طبق قرارداد، شرکت ملی نفت به‌عنوان طرف ایرانی می‌توانست برود و درخواست تجدید نظر در قرارداد بدهد و از نظر قراردادی محق بود. ما می‌توانستیم در داوری بگوییم قیمت کم است.زنگنه با اشاره به این که صادرنکردن گاز باعث شد که یا در مشعل بسوزد یا امارات برداشت کند خطاب به منتقدان و مسئولان دولت های قبل گفت: چرا نفروختید که همان قیمت اتوماتیک به قرارداد کرسنت اعمال شود؟ دلیل این کارهای عجیب و غریب، این است که پرونده را از دست مسئولش یعنی شرکت نفت گرفتند و بردند به دست چند نفر از افراد امنیتی دادند که آشنا نبودند.وی افزود: کسانی که امروز پرونده کرسنت را محکوم می‌کنند خودشان متهمان اصلی پرونده هستند. آن‌هایی که اتهامات دروغ می‌زنند، باید بدانند که ما سندهای حرف‌هایی را که در شورای امنیت ملی زده‌اند و مکاتباتی را که کرده‌اند، داریم. زنگنه درباره قرارداد کرسنت گفت: ایران به طور رسمی اعلام کرده که آماده صادرات است و تمام فرایندهای فنی و مهندسی این کار نیز طی شده است اگر این شرکت طبق قرارداد برداشت نکند، باید ایران از این به بعد از آن ها مطابق بند take or pay آمده در قرارداد غرامت دریافت کند. برای این که خسارت به ایران اضافه نشود، طبق رأی داوری ایران ماه‌هاست که اعلام آمادگی کرده است، در این راستا جلسات مختلف گذاشته‌اند و بازرسی فنی کرده‌اند.
زنگنه درمورد تمایل کرسنت برای اجرای قرارداد یا پرداخت غرامت توضیح داد: چیزهایی که می‌گویند، فقط عددهای رسانه‌ای است و بزرگنمایی برخی داخلی‌هاست، حتی یک سنت، جریمه نشده‌ایم و خسارتی داده نشده است.