رهایی فعالان اقتصادی از تحریم خودساخته

 [ شهروند] بعد از مدت‌ها اختلاف‌نظر و بحث کارشناسی میان فعالان اقتصادی و صنعتی بالاخره نمایندگان مجلس روز گذشته در ادامه بررسی لایحه مربوط به کاهش ساعات کاری هفتگی، با اکثریت آرا با تعطیلی شنبه‌ها موافقت کردند. بنابراین اگر این طرح به تایید شورای نگهبان برسد، فصل جدیدی در نظام اداری و اقتصادی کشور گشوده خواهد شد.

همچنین تصمیم جدید در مورد تعطیلی پایان هفته تمام شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها مانند تهران در روز پنجشنبه را شامل می‌شود و  فقط خدمات‌رسانی اداری در پنجشنبه‌ها وجود ندارد، ولی بانک‌ها و مراکز خدماتی فعال خواهند بود.
 براساس این گزارش،کارشناسان اقتصادی در سال‌های گذشته بارها اعلام کرده بودند ناهمخوانی تقویم هفتگی ایران با سایر کشورهای جهان عملا به زیان کشور است و باعث شده فعالان اقتصادی در شبکه تجارت جهانی دچار مشکل شوند. این کارشناسان معتقدند تقویم کاری مشترک ایران با سایر کشورها تنها به سه روز تقلیل یافته و این مسئله باعث سردرگمی تجار شده، در حالی که حتی کشورهای اسلامی و عربی هم به‌تدریج تقویم اداری خود را با اقتصاد جهانی تنظیم کرده‌اند.

خسارت 8میلیارد دلاری تعطیلی پنجشنبه و جمعه
صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: «تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه در اکثر نقاط دنیا و تعطیلی پنجشنبه و جمعه در کشورمان، مراودات مالی و بازرگانی را برای فعالان اقتصادی بسیار دشوار می‌کرد و زیان اقتصادی ناشی از آن چشمگیر خواهد بود. بیم آن می‌رفت که با کاهش روزهای کاری مشترک با قاطبه شرکای تجاری، وضعیت تجاری کشور در شرایطی که بیش از هر زمان دیگری به منابع ارزی حاصل از صادرات نیازمندیم، متاثر شود.»
او با اشاره به زیان‌های حاصله از تعطیلی پنجشنبه‌ها تصریح کرد: «در حال حاضر سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی تنها حدود چهاردهم درصد است و در راستای جلوگیری از حذف تدریجی ایران از نقشه تجارت جهانی، هرگونه سیاست‌گذاری در حوزه‌های تاثیرگذار بر تجارت کشور باید به‌دقت انجام شود.»



حسن‌زاده با بیان اینکه اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است، گفت: «برخی تخمین‌ها حاکی از آن است که تعطیلی کامل پنجشنبه‌ها به دلیل عدم تطبیق با روزهای تعطیلی سایر کشورها، تنها از کانال کاهش تجارت با پنج شریک عمده تجاری کشور یعنی چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند، خسارتی معادل با ۸.۳میلیارد دلار به کشور وارد خواهد کرد. لذا کاهش حتی یک روز عدم انطباق با سایر شرکای تجاری به معنای نزدیک‌ترشدن به استانداردهای جهانی و کاستن از هزینه‌های فزاینده برای فعالان اقتصادی داخلی است.»

با تعطیلی شنبه نظر بخش خصوصی تامین می‌شود؟
عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران درباره مزایای تعطیلی روز شنبه در تقویم هفتگی معتقد است: «دلیل اصلی بخش خصوصی برای اینکه این تعطیلات به جای پنجشنبه، شنبه باشد این است که بتواند از ظرفیت تعامل با دنیا بهره گیرد، یعنی اگر روز پنجشنبه تعطیل شود، تعامل اقتصادی کشورمان با دنیا به سه روز تقلیل پیدا می‌کند.»
عباس آرگون ادامه داد: «همانطور که مستحضر هستید اگر پنجشنبه و جمعه تعطیل باشیم، شنبه و یکشنبه هم دیگر کشور‌ها تعطیل هستند، عملا فرصت ارتباط اقتصادی دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه خواهد بود.»
عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اظهار داشت: «طبق مطالعاتی که در اتاق داشتیم، حدود ۹۰درصد کشور‌ها روز‌های شنبه و یکشنبه تعطیل هستند، الباقی کشور‌ها نیز که اکثرا اسلامی هستند، جمعه و شنبه تعطیل هستند. اگر جمع‌بندی این باشد که پنجشنبه در کشور ما تعطیل باشد، اولین کشوری خواهیم بود که به طور رسمی این روز را تعطیل کرده‌ایم. تعطیلی روز پنجشنبه به مثابه محروم‌سازی اقتصاد و فعالان اقتصادی کشور از امکان ارتباطات بین‌المللی و اقتصادی است. در هر صورت نیاز است که ما یک هماهنگی با تقویم جهانی داشته باشیم.»
جمشید نفر، دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران، هم گفت: «با تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه عملا فعالان اقتصادی چهار روز با دنیا قطع همکاری می‌کنند.»
بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی نیز درباره نتایج تعطیلی پنجشنبه‌ها معتقد است: «مهم‌ترین دستاورد تعطیلی پنجشنبه و جمعه قطع ارتباط چهار روزه کشور با بازارهای بین‌المللی است.»
او ادامه داد: «تبعات این تصمیم در مورد کالاهای مصرفی بسیار بالاست. یک بال اقتصاد مقاومتی صادرات است. اگر بخواهیم کشور رونق صادراتی داشته باشد، باید با تقویم کار جهانی هماهنگ باشیم.»
دانیال شمسیان، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، نیز گفت: «در حال حاضر فقط جیبوتی، سومالی و ایران هستند که یک روز تعطیل دارند. در سایر کشور‌های دنیا از جمله کشور‌ها مسلمان جمعه و شنبه را به عنوان روز تعطیل داریم و در دیگر کشور‌ها نیز شنبه و یکشنبه تعطیل هستند.»

مصوبه به لحاظ شرعی مشکلی ندارد

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب تعطیلی شنبه‌ها در صحن مجلس اظهار داشت: «اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تعطیلی شنبه‌ها موافق بودند، زیرا معتقد بودند نباید فرصت‌های تعامل اقتصادی با جهان را از دست بدهیم.»
ولی اسماعیلی با اشاره به استفتا از دفاتر سه مرجع تقلید و همچنین رهبر انقلاب درباره تعطیلی شنبه‌ها گفت: «هر سه مرجع تقلید و همچنین دفتر رهبر انقلاب با تعطیلی شنبه‌ها مشکلی نداشتند، این مسأله به معنای آن است که این مصوبه از نظر شرعی مشکل ندارد.»
اسماعیلی تصریح کرد: «از این‌رو انتظار این است که شورای نگهبان نسبت به این مصوبه نه از نظر قانونی و نه از نظر شرعی ایرادی وارد نکند.»
این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: «اگر شورای نگهبان طی ۱۰ روز آینده این مصوبه را تایید و رئیس مجلس ابلاغ کند، تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال باید اجرایی شود.»