داستان این دو زن

آفتاب یزد - گروه سیاسی: بوی خوش اوضاع از پاستور به مشام نمی رسد. شنیده ها حاکی از آن است که برخلاف کلام رئیس جمهوری مبنی بر اینکه افرادی که در ایام انتخابات «پاشنه گیوه‌های‌شان خوابیده بود و ور نکشیدند و لخ‌لخ کردند، آنهایی که سخت‌شان بود دفاع کنند و سینه سپر نمی‌کردند»، در کابینه دوازدهم برای‌شان صندلی درنظر گرفته شده است، در عوض آنهایی که چه در ایام انتخابات و چه در دوران چهار ساله حاکمیت دولت تدبیر و امید، همواره «پاشنه گیوه‌هایشان را ورکشیده بودند» و برای ارائه بهترین خدمات و به ثمر رساندن بیشترین دستاوردها، به تکاپو افتاده بودند، حالا باید بار سفر ببندند و از پاستور به قصد ناکجاآباد کوچ کنند. از این واقعه، عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات پرده برداشت. او در سحرگاه آدینه هفته گذشته که با تلخی و دلنگرانی به صبح شنبه منتهی شد، در صفحه توییتر خود خبر از حذف دو تن از شخصیت های توانمند و کارآمد دولت یازدهم را داد و در اینباره نوشت: «خسارت بزرگی است نبود خانم ابتکار و خانم مولاوردی در دولت آینده» پس از این توییت رمضان زاده، آذر منصوری عضو حزب اتحاد ملت نیز در تایید این خبر چنین به رشته تحریر درآورد: « اگر در دولت اول روحانى شاهد بهبود نسبى جایگاه زنان درکشور بودیم، مرهون حضور و تلاش‌هاى # شهیندخت _ مولاوردى است. نبود او یک خسران براى دولت است.»
پس از انتشار و بسط این گزاره ها در شبکه های
اجتماعی، به تدریج شایعات پیرامون حذف
شهیندخت مولاوردی از معاونت زنان و معصومه ابتکار از سازمان محیط زیست صورتی حقیقی


به خود گرفتند و بر نگرانی‌ها افزودند چراکه هیچ یک
از دولتمردان اقدام به تکذیب و رد آن خبر
نکردند. این در حالی است که به باور فعالان عرصه سیاست، این دو بانوی کابینه در شمار بهترین های
دولت یازدهم قرار داشتند و از همین روی،
حضور مولاوردی و ابتکار در قوه مجریه یک مطالبه ملی از جانب بیش از 24 میلیون نفر از جمعیت این مرز و بوم محسوب می شود. حال که کمتر از یک هفته تا تعیین سرنوشت کابینه دوازدهم باقی مانده است، گفته می شود که این دو بانوی اصلاح طلب قرار است به زودی با پاستور وداع کنند.
**
مولاوردی... رفتنی است....
خبر حذف شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار از کابینه دولت دوازدهم برای هیچ کس باور پذیر نبود و از بطن دولت نیز صدایی مبنی بر
رد یا تایید آن به گوش نرسید. اما شهربانو امانی،
عضو شورای شهر دوره پنجم و همینطور مشاور معصومه ابتکار درستی آن را در گفتگو با «آفتاب یزد» تایید کرد و خبر از گرفتن پست معاونت امور زنان ریاست جمهوری از مولاوردی و سپردن آن به چهره دیگری داد. او در اینباره گفت: «برخی منابع نزدیک به خانم مولاوردی عنوان کرده‌اند که دیگر در دولت دوازدهم شاهد حضور ایشان در معاونت زنان نخواهیم بود. این موضوع درست است که آقای روحانی حق دارد وزرا و معاونینش را به تصمیم خود انتخاب کند اما باید نیم نگاهی هم به مطالبات جامعه
داشته باشد. من امیدوارم که در چند روز باقی‌مانده تا معرفی لیست نهایی، شایعات درست نباشد و آقای روحانی اگر تصمیمی هم اتخاذ کرده در خصوص این دو خانم، از تصمیم خود عدول کند.»
**اصولگرایان روحانی را تحت فشار گذاشته‌اند
وی افزود: «به دلیل نگاه سیاسی که جامعه نسبت به حوزه زنان اتخاذ می‌کند و به منظور عدم پاسخگویی به مطالبات زنان، همواره خانم مولاوردی در معرض آماج حملات قرار داشت. من فکر می‌کنم دلیل کنار گذاشتن شهیندخت مولاوردی هم به دلیل همین نگاه سیاسی است و فشارهایی است که بر رئیس‌جمهور وارد می‌آورند.
ادامه از صفحه اول:
آقای روحانی قطعا عملکرد مولاوردی را ارزیابی کرده اما احتمالا بیش از اندازه تحت فشار بوده که قصد کنار گذاشتن خانم مولاوردی را دارد.»
این عضو حزب کارگزاران در ادامه تاکید کرد: «من فکر می‌کنم در صورت عدم حضور این دو خانم توانمند، کشور متضرر خواهد شد و احتمالا رقبای خیلی جدی هم داشته باشند. علاوه بر فشارهایی که اصولگرایان و مخالفین آقای روحانی وارد می‌کنند، رقبای خانم‌ها مولاوردی و ابتکار نیز به این فکر می‌کنند که معاونت‌های محیط زیست و زنان و امور خانواده بسترسازی شده است و آنها می‌توانند کار را پیش ببرند. من معتقدم که با توان و تجربه‌ای که از آقای رئیس جمهور سراغ دارم حتما به افکار عمومی دلایل کافی را برای حذف خانم مولاوردی ارائه خواهند کرد. آقای روحانی باید در صورت حذف مولاوردی به نیمی از جمعیت ایران پاسخ بدهد. اینکه چرا هنگام معرفی کابینه دولت دوازدهم هیچ زنی عنوان وزارت نداشته و اینکه چرا دو تن از زنانی که در افکار عمومی به خصوص در میان زنان و جوانان به کارآمدی شهره بودند، دیگر در مناصب خود به فعالیت نمی‌پردازند. خود مردان کابینه هم بارها به توان اجرایی خانم مولاوردی و خانم ابتکار اذعان کرده‌اند.»
**از پاستور خارج نمی‌شوند
اما گویا کوچ مولاوردی و ابتکار از پاستور به آن شدت و حدتی که گفته شد انجام نخواهد گرفت. این خبر را اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح طلب و رئیس کتابخانه ملی ایران به «آفتاب یزد» می‌دهد و در این باره می‌گوید: «من به عنوان فردی که در دولت حضور دارم این قول را به زنان جامعه می‌دهم که خانم‌ها مولاوردی و ابتکار در دولت می‌مانند و قطعا حذف نمی‌شوند اما احتمالا مناصب‌شان تغییر می‌کند. چون هر دوی این خانم‌ها مورد تایید آقای رئیس‌جمهور هستند و اینگونه نیست که کسی بخواهد آنها را حذف کند. »
وی می‌افزاید:« خانم مولاوردی به جهت تخصصش که حقوق است و خانم ابتکار هم که تخصصش محیط زیست است و به حوزه علم و فناوری نیز آشنایی دارد، احتمالا در آن بخش‌ها خدمت کنند. این به معنای حذف این دو بزرگوار نیست و آقای روحانی به خوبی می‌دانند که جامعه زنان هر دو بانو را قبول دارند و انتظار دارند از رئیس‌جمهورشان که در کابینه آینده، این دو شخصیت حضور داشته باشند از آنجایی که آقای روحانی به صدای اکثریت جامعه توجه دارند. این دو خانم را نگه خواهند داشت و من مطمئنم حذفی صورت نخواهد گرفت.»
**#بامولاوردی
بسیاری از کنشگران سپهر سیاسی ایران و احزاب زنانه این سرزمین همچون جمعیت زنان مسلمان نواندیش خبر حذف شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار را از کابینه دولت روحانی شوکه کننده و ناراحت کننده توصیف کرده اند چراکه به باور آنها، هر دوی این زنان دولت یازدهم با وجود سنگ اندازی‌ها و تخریب‌هایی که نسبت به آنها شکل گرفت، از خود بهترین دستاوردها را برجای گذاشتند. اما مردم ایران و به خصوص رای دهندگان به روحانی به مراتب واکنش‌ها‌ی گسترده تری را نسبت به این شوک ناگهانی نشان داده‌اند. از آنجا که کنار گذاشتن مولاوردی مرز شایعه را در نوردیده و به حقیقت نزدیک شده، بیش از ابتکار مورد توجه قرار گرفته است به طوری که در شبکه اجتماعی توییتر مردم، با خود پیمان بستند تا هشتگ با مولاوردی را توییت کنند. یکی از آنها نسبت به حذف مولاوردی چنین نوشته است: «خانم‌ها تا پای صندوق رای عزیز اند و از فردایش باید پله‌ها را بالا بروند تا اینکه شایسته شوند؛ مولاوردی اعتبار کابینه روحانی است.» کاربر دیگری گفته: «زمان انتخابات به دانشگاه تبریز آمده بود، گیوه‌ها را ورکشیده بود برای روحانی ولی حالا باید برای بودنش هشتگ بزنیم!#بامولاوردی اصلاح‌طلب واقعی» و فردی نیز چنین توییت کرده بود: «کابینه دوازدهم #بامولاوردی قطعا وزن بیشتری
خواهد داشت.»
**بگذارید روحانی تصمیم بگیرد
واکنش‌ها‌ و سیل حمایت‌ها‌ از شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار آنچنان شدت گرفت که خود مولاوردی را مجاب به نشان دادن عکس‌العمل کرد. او در یادداشتی از مردم خواست تا به رئیس جمهوری فرصت تصمیم‌گیری دهند. مولاوردی چنین نوشته بود: «از صبح امروز (جمعه) موجی از حمایت‌ها در خصوص ابقای اینجانب در پست معاونت امور زنان و خانواده و ادامه حضور اینجانب در کابینه دولت دوازدهم در پی خبر مربوط به احتمال"حذف دو نفر از زنان عضو کابینه"در عرصه مجازی و مدنی شکل گرفته است که ضمن سپاس از ابراز لطف و محبت و حمایت تک تک عزیزان از طریق تماس تلفنی، ارسال پیام و راه اندازی کمپین‌ها‌ی حمایت و ... ادامه این فعالیت‌ها را ضروری نمی‌دانم و مصرانه استدعا دارد از این لحظه به حمایت‌های خود خاتمه داده تا اجازه دهیم رئیس محترم جمهوری در فضایی آرام و با در نظر گرفتن مصلحت و ملاحظات دولت، تدبیر کرده و اعضای کابینه خود را با اشراف و وقوفی که به مطالبات شما حماسه سازان ۲۹ اردیبهشت دارند، چینش نمایند. بدیهی است تشخیص و صلاح هر چه باشد چه در سنگر کابینه و چه در سنگر دیگر، اینجانب خدمتگزاری بیش نبوده و با تمام توان در کنارتان خواهم بود.» واکنشی که البته در آن بارقه‌ها‌یی از امید برای ماندن در پاستور نیز
دیده می‌شد.
**با دولت لابی می‌کنیم
به هرروی، همچنان ابقای ابتکار و مولاوردی در پاستور در‌ها‌له‌ای از ابهام قرار دارد و هیچ کس نمی‌داند در ذهن روحانی پیرامون این دو بانوی اصلاح طلب چه می‌گذرد. از همین روی، فاطمه راکعی رئیس جمعیت زنان مسلمان نواندیش از انجام لابی‌ها‌ی گسترده در هفته جاری با دولتی‌ها‌ خبر می‌دهد. او در اینباره به آفتاب یزد گفت: «ما به عنوان یکی از احزاب اصلاح طلب جامعه لابی‌های لازم را در طول این هفته و تا زمان اعلام لیست کابینه با اعضای دولت انجام خواهیم داد و به افکار عمومی توضیحات لازم را ارائه خواهیم کرد. جای تعجب است که ما در همان جلسه‌ای که با آقای نجفی مشاور محترم رئیس‌جمهوری داشتیم، از خانم مولاوردی به عنوان وزیر آموزش و پرورش یاد کردیم، حالا خبر حذفش از کابینه را می‌شنویم. ما شان زنان را در سطح وزارت می‌پنداشتیم ولی امروز آنها از معاونت‌ها هم قرار است حذف شوند؛ این موضوع پذیرفتنی نیست. »
وی افزود:«من واقعا پس از شنیدن این خبر شوکه شدم. به خصوص درباره حذف خانم مولاوردی که شایعات از قوت بیشتری برخوردار هستند. این اتفاق کاملا غیرمترقبه بوده و هضم آن برای من دشوار است. واقعا اگر چنین مسائلی اتفاق افتد آن هم در دولت دوازدهم، جامعه زنان کشور را به این نتیجه می‌رساند که تمام تلاش‌های چند دهه‌ای آنها برای ارتقای جایگاه زنان توانمند و شایسته و سپردن کارها در حوزه‌های مهم و سرنوشت‌ساز به آنها با بن‌بست روبه‌رو شده است. خانم مولاوردی از جمله بانوانی بودند که مورد حمایت همه زنان از طیف‌های مختلف قرار گرفته‌اند. علاوه بر آن، نوع عملکرد و اعلام مواضع روشن و همین طور حرکت بر طبق مفاد قانون اساسی موجب شد تا او بیشترین، فعال‌ترین و شفاف‌ترین فرد کابینه آقای روحانی شود. اگر بخواهیم از سه عضو برجسته دولت یازدهم صحبت کنیم یکی از آنها قطعا شهیندخت مولاوردی است. اگر بنا به ایجاد تغییری غیرمترقبه باشد، جامعه زنان به شدت مایوس خواهند شد و قطعا واکنش‌های لازم را به این حذف ناعادلانه نشان خواهند داد. »
**مقربان این بزم
موج حمایتی که از شهیندخت مولاوردی برای ابقا در معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری و همینطور از معصومه ابتکار برای ماندن در سمت ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست شکل گرفت، از کارآمدی و کارنامه عملکرد مطلوب این دو نفر گواهی می‌دهد. دو چهره‌ای که همواره در معرض شدیدترین و حتی توهین آمیزترین حملات از سوی مخالفان‌شان قرار گرفته اند اما هیچ گاه از پای ننشسته و همواره بی پروا به بیان نقطه نظرات خود پرداخته‌اند. از همین روی، ابتکار و مولاوردی را می‌توان مصداق بارز ضرب المثل« هر که در این بزم مقرب‌تر است، جام بلا بیشترش می‌دهند» دانست. چراکه:
D شهیندخت مولاوردی: به دلیل آنکه ریشه‌ها‌یش به خاک اصلاح‌طلبی تعلق دارد، از آغازین لحظه حضورش در کابینه دولت یازدهم همواره در معرض آماج شدیدترین حملات قرار گرفته است. او تنها در طول چهار سال توانست به حمایت‌ها‌ی گسترده اجتماعی از زنان معتاد در فرایند ترک آنان و همینطور ایجاد مشاغل برای زنان بهبود یافته از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی بپردازد. این معاونت طی دوره فعالیت خود از راه اندازی کلینیک‌ها‌ی سلامت خانواده و تدوین بسته خدمتی در ۱۷دانشگاه علوم پزشکی و نیز تقویت مرکز بازتوانی زنان آسیب دیده و در معرض آسیب از طریق و توانمندسازی ۵۰ زن آسیب دیده اجتماعی (معتاد و تن‌فروش) در ۱۰ استان کشور از طریق آموزش فنی و حرفه‌ای حمایت کرد. گنجاندن طرح عدالت اجتماعی در برنامه ششم توسعه که فراهم آورنده شرایط برابر برای زنان و مردان در جامعه است نیز، از دستاوردهای مولاوردی محسوب می‌شود. درباره او شهربانو امانی ، عضو شورای شهر تهران، به آفتاب یزد می‌گوید: «زحماتی که شهیندخت مولاوردی در معاونت زنان کشید را به جرات می‌توان در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی بی‌سابقه دانست. ایشان معاونت زنان را از دولت احمدی‌نژاد تحویل گرفت آن هم در آخرین لحظه‌هایی که آقای روحانی قصد اعلام کابینه‌اش را داشت. در آن زمان نه بودجه کافی در اختیار داشت و نه چارتی را برای خود آماده ساخته بود اما با توجه به وعده‌ها و شعارهای آقای رئیس جمهور و تفکر و گفتمان اعتدال تلاش نمود و با توجه به قانون به عنوان یک شخصیت حقوقدان برنامه‌ریزی کرد و در انتخابات هم در اکثر سفرهای استانی، آقای روحانی را همراهی و نقش زیادی برای رای آوری روحانی ایفا کرد.»
D معصومه ابتکار: بانوی سبز نیز همچون مولاوردی همواره در معرض شدید ترین حملات مخالفان دولت قرار داشت؛ حملاتی که گاه توهین مستقیم به شمار می‌رفتند و رنگ جنسیت زدگی به خود می‌گرفتند. رئیس سازمان محیط زیست دولت اصلاحات و دولت تدبیر و امید نیز در دولت یازدهم ثمرات فراوانی را به ارمغان آورد. از جمله تهیه لایحه مقابله با حیوان آزاری، توقف استفاده از کود کشاورزی تاریخ مصرف گذشته، حذف بنزن از بنزین پتروشیمی، استقرار 43 بالگرد در 14 استان برای اطفای حریق و کاهش 68 درصدی آتش سوزی جنگل‌ها‌ در دوران ریاست او، تنها تعداد اندکی از فعالیت‌ها‌ی ابتکار است که در دولت یازدهم انجام گرفت. شهربانو امانی مشاور ابتکار درباره او به آفتاب یزد می‌گوید: «زمانی که سازمان حمایت از محیط زیست در دولت یازدهم شروع به کار کرد، ابتدا به یک آواربرداری اساسی پرداخت، چرا که این سازمان تبدیل به حیاط خلوتی برای دولت نهم و دهم شده بود. به عنوان نمونه، پارک پردیسان که یک پارک طبیعت و یک پارک قاره‌ای است برای برج‌سازی فروخته شده بود علاوه بر آن، در کلانشهرها
به خصوص در تهران تولید بنزین پتروشیمی که سرطان زا بود و همین طور ماده شیمیایی بنزن را متوقف کرد.برنامه‌ریزی خانم ابتکار در عرصه دیپلماسی محیط زیست و توجه به آن در اولویت قرار گرفت. »