نخست وزیری که شریف نبود

گروه بين الملل- دادگاه عالي پاکستان نخست وزير را در ارتباط با رسوايي پرونده پاناما مجرم شناخته و رد صلاحيت کرد. در پي اعلام اين حکم نواز شريف استعفا کرد.
نواز شريف و خانواده وي پس از افشاي اسناد پاناما در خصوص دارايي‌هاي خود و همچنين فساد مالي پس از تشکيل پنج جلسه دادگاه در ‌‌نهايت براي ادامه حضور در پست نخست‌وزيري رد صلاحيت شد.اين دادگاه حکم به عدم کفايت «اسحاق دار» وزير خزانه‌داري پاکستان نيز داد.
وي متهم به ميليون‌ها روپيه پولشويي به نفع خانواده شريف است.به گزارش خبرگزاري رويترز، پنج قاضي دادگاه عالي پاکستان به رياست قاضي "آصف سعيد خوسا" و با همراهي "اعجاز افضل خان"، "گلزار احمد"، "شيخ عظمت سعيد" و "اعجاز الاحسان" اين تصميم را اعلام کردند.در پي اعلام رد صلاحيت نواز شريف، نيروهاي امنيتي حضور سنگيني در شهرهاي راولپندي و اسلام‌آباد دارند و تجمعات بيش از پنج نفر هم ممنوع شده است.
بر اساس حکم ديوان عالي نواز شريف ديگر تا آخر عمر حق ندارد فعاليت سياسي داشته باشد. هم‌چنين بر اساس حکم دادگاه نواز شريف و خانواده‌اش ممنوع‌الخروج شده‌اند.دادگاه عالي پاکستان در آوريل سال جاري ميلادي اعلام کرد که شواهد کافي براي برکناري نواز شريف، نخست وزير در ارتباط با اتهاماتي که عليه خانواده‌اش و فساد مالي آنها مطرح شده، در دست ندارد و دستور داد تا براي بررسي اين پرونده تيم تحقيق تشکيل شود.


اين تيم متشکل از بازرسان غير نظامي‌و نظامي‌متوجه شدند که يک تناقض آشکار ميان درآمدهاي خانواده نواز شريف و نحوه زندگي‌شان در گزارشي که به دادگاه در اوايل ماه جاري ميلادي ارائه شده، وجود دارد.خانواده شريف و بستگانش اين ادعاها را مکررا رد کرده‌اند و حزب حاکم "مسلم ليگ پاکستان" شاخه نواز در ماه جاري ميلادي گزارش اين تيم را رد کرد و آن را بيهوده و بي پايه و اساس خواند.دادگاه عالي پاکستان سال گذشته ميلادي توافق کرد پس از آنکه اپوزيسيون تهديد کردند دست به اعتراض مي‌زنند، تحقيقاتي را درباره ثروت خانواده نواز شريف به عمل آورد.
 اين تهديد از سوي اپوزيسيون پس از رسوايي افشاي "اسناد پاناما" صورت گرفت.دادگاه عالي در آوريل سال جاري ميلادي حکم کرد که به دليل نبود شواهد کافي نمي‌تواند نواز شريف را از سمت نخست وزيري کنار بزند اما دستور داد تا هيات تحقيقاتي را در اين باره انجام دهد.اين تيم مشترک تحقيقاتي در ماه جاري ميلادي در گزارش ۲۵۴ صفحه‌اي خود اعلام کرد که دارايي‌هاي خانواده نواز شريف با درآمدهايشان برابري نمي‌کند.  اين هيات تحقيقاتي همچنين فرزندان نواز شريف من جمله "مريم شريف" دخترش را به مالکيت آپارتمان‌هايي در لندن، انگليس متهم کرده است.با راي ديوان عالي، نواز شريف ديگر حق ندارد تا آخر عمر فعاليت سياسي داشته باشد. اين براي بار سوم است که نواز شريف نمي‌تواند دوره ۵ ساله کاري خود را به پايان برساند. وي دو بار ديگر در دهه ۹۰ ميلادي نخست وزير پاکستان شد اما هر دوبار از مقامش عزل شد. اما حزب شريف يعني حزب مسلم ليگ پاکستان، مي‌تواند تا انتخابات بعدي که در سال ۲۰۱۸ انجام مي‌گيرد در قدرت باقي بماند. راي دادگاه عدم صلاحيت شخص نواز شريف را اعلام کرده است و در عمل پارلمان منحل نشده است.
پيشتر و در سال ۲۰۱۲ ميلادي نيز اتفاقي مشابه براي دولت وقت حزب مردم افتاد و آن هنگامي‌بود که يوسف رضا گيلاني به اهانت به دادگاه متهم شد و از مقامش کنار گذاشته شد، بدون آنکه پارلمان منحل شود و حزب حاکم "راجه پرويز اشرف" را به جاي او معرفي کرد.  
علاوه بر رسوايي مالي نواز شريف مدتهاي طولاني با اعتراضات و مخالفت‌هاي رقباي خود روبرو بود. در هفته‌هاي اخير تظاهرات گسترده اي توسط مخالفان شريف در شهرهاي بزرگ پاکستان برگزار شد که خواستار کناره گيري وي از قدرت بودند. با کناره گيري شريف از قدرت صحنه سياسي پاکستان پس از مدتها تغيير را تجربه کرد.
به گزارش خبرگزاري آلمان هواداران عمران خان روز پنجشنبه از شهر لاهور به سمت پايتخت حرکت کردند و در يک راهپيمايي طولاني پس از ۳۴ ساعت به اسلام‌آباد رسيدند. آن‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهوري سال گذشته معترض‌اند و مدعي‌اند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است.
هواداران قادري، امام جمعه‌ي مسلماني که تظاهرات ديگري را از لاهور به اسلام‌آباد هدايت کرد نيز همزمان با هواداران عمران خان به اسلام‌آباد رسيدند و کمپي ديگر در نزديکي آن‌ها برپا کردند. آن‌ها نيز خواهان کناره‌گيري نوازشريف و بازداشت او شدند.
هنوز مشخص نيست چه کسي جانشين نواز شريف مي‌شود اما در روزها گذشته از افرادي مانند "شهباز شريف" (برادر نواز شريف و سروزير پنجاب) و يا "چودري نثار" از اعضاي حزب نام برده شده است.
 ديوان عالي پاکستان همچنين از وزير دارايي پاکستان هم سلب صلاحيت کرده است.تاکنون در پاکستان هيچ نخست‌وزير غيرنظامي‌نتوانسته است دوره پنج ساله نخست‌وزيري را تکميل کند. برخي نزديکان نواز شريف ارتش را متهم مي‌کنند که مخفيانه و به شکل غيرمستقيم از عمران خان و هواداران او حمايت مي‌کند. ارتش پاکستان رابطه‌ي پرچالش و سردي با نواز شريف دارد. هزاران نفر از هواداران عمران خان، ستاره سابق کريکت در پاکستان و سياست‌مدار و رهبر حزب "تحريک الانصاف" به شهر اسلام‌آباد رسيدند.
اوراق پاناما
جايزه معتبر پوليتزر سال ۲۰۱۷ به شبکه‌هاي رسانه‌اي و روزنامه‌هايي تعلق گرفت که در افشاي اوراق پاناما نقش داشت. رسوايي «اوراق پاناما» اوايل سال ۲۰۱۵ رو شد. فردي که هويت او افشا نشد انبوهي از اسناد را در اختيار اين شبکه‌ها و رسانه‌ها قرار داد.
 با بررسي اين اسناد معلوم شد که عده زيادي از ثروتمندان و سياستمداران توسط شرکتي به نام «موساک فونسکا» در پاناما براي فرار از پرداخت ماليات يا معاملات غيرقانوني پولشويي مي‌کردند.بيش از 11 ميليون سند افشا شده که تاريخ برخي از آنها به چهار دهۀ پيش مي‌رسد، با شرکت حقوقي پانامايي به نام موساک فونسکا ارتباط دارند.
کنسرسيوم بين‌المللي روزنامه‌نگاران تحقيقي گزارش داده است که اين شرکت در تاسيس شرکتهاي صوري مخفي و افتتاح حسابهاي خارجي به بازيگران قدرت بين‌المللي کمک مي‌کرده است.
به گزارش کنسرسيوم روزنامه‌نگاران، بر اساس يک حسابرسي در سال 2015، مشخص شده که موساک فونسکا از هويت صاحبان واقعي تنها 204 شرکت از 14086 شرکتي که در سيکلس گنجانده مطلع بوده است. سيکلس مجمع الجزايري در اقيانوس هند است که يک بهشت مالياتي محسوب مي‌شود. در اين اسناد، رد پاي 12 رهبر فعلي و پيشين جهان و همچنين 128 سياستمدار و مسئول دولتي ديگر ديده مي‌شود. علاوه بر اتهاماتي که در مورد نزديکان پوتين (نام رهبر روسيه مستقيماً در اسناد نيامده است) و فيفا در اين اسناد وجود دارد، اين اسناد زيگموندور ديويد گونلاگسون، نخست وزير ايسلند، را متهم مي‌کنند که از طريق همسرش با شرکتي خارجي در ارتباط است و همچنين مائوريسيو ماکري، رييس جمهور آرژانتين نيز متهم شده است که در اعلام دارايي‌هاي خود ارتباطش با يک شرکت را مخفي نگاه داشته است.