آغاز پرداخت تسهیلات جدید به انبوه‌سازان

با توجه به اولويت وزارت راه و شهرسازي در نوسازي بافت‌هاي ناكارآمد شهري، دستور ارائه تسهيلات جديد به انبوه‌سازان از سوي بانك مركزي به بانك مسكن ابلاغ شد. پيرو هماهنگي‌هاي به عمل آمده و با توجه به اولويت وزارت راه و شهرسازي در نوسازي بافت‌هاي ناكارآمد شهري، با تأكيد بر حضور انبوه‌سازان، طي حکمي‌تسهيلات جديدي از سوي بانك مركزي به بانك مسكن ابلاغ شد.
بر اين اساس بانك مسكن با استفاده از تسهيلات صندوق پس انداز مسكن يكم با رعايت سقف حداكثر ۱۰ هزار ميليارد ريال تسهيلات ساخت مسكن به انبوه‌سازان صرفا در بافت‌هاي ناكارآمد شهري واگذار مي‌نمايد.
در همين رابطه محمدسعيد ايزدي مديرعامل شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران گفت: با هماهنگي‌هاي به عمل آمده و با توجه به اولويت وزارت راه و شهرسازي در نوسازي بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد شهري، کميسيون اعتباري بانک مرکزي در تاريخ چهاردهم تيرماه با اعطاي تسهيلات جديد به اين منظور موافقت کرد.
وي افزود: بر اين اساس، بانک مسکن با استفاده از تسهيلات صندوق پس انداز مسکن يکم و با رعايت سقف حداکثر ۱۰ هزار ميليارد ريال به انبوه سازان صرفا براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد شهري تسهيلات ساخت مسکن واگذار مي‌کند.


به گفته ايزدي، اعطاي اين تسهيلات منوط به سپرده گذاري انبوه سازان در صندوق پس انداز مسکن يکم طبق ضوابط و مقررات موجود و لزوم فروش اقساطي تسهيلات موصوف پس از ساخت مسکن به افراد، با رعايت سقف حداکثر ۱۰ هزار ميليارد ريال ايجاد تعهد براي صندوق است.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: بانک مسکن موظف است عملکرد ۶ ماهه در اين خصوص را به بانک مرکزي منعکس کند.
متن حکم ابلاغ شده به بانک مسکن به شرح زير است:
حسب تصميمات متخذه در کميسيون اعتباري مورخ ۱۳۹۶/۴/۱۴ اين بانک مقرر گرديد: با امکان استفاده از تسهيلات صندوق پس‌انداز يکم جهت اعطاي تسهيلات ساخت مسکن صرفا در بافت‌هاي فرسوده به انبوه‌سازان، مشروط به سپرده‌گذاري انبوه‌سازان در صندوق طبق ضوابط و مقررات موجود و لزوم فروش اقساطي تسهيلات موصوف پس از ساخت مسکن به افراد، با رعايت سقف حداکثر ۱۰ هزار ميليارد ريال ايجاد تعهد براي صندوق و قابل اعطاء به انبوه‌سازان در بافت‌هاي فرسوده شهري (حداکثر تسهيلات اعطايي به انبوه‌سازان نبايد از سقف ۱۰ هزار ميليارد ريال افزايش يابد) موافقت به عمل آمد.
براين اساس خواهشمند است دستور فرماييد مراتب به نحو مقتضي به واحدهاي اجرايي ذي‌ربط ابلاغ گرديده و عملکرد ۶ ماهه در اين خصوص به اين بانک منعکس
گردد..