گرانی ۱۰درصدی آب‌ ‌و برق در راه است

تفاهم- گروه گزارش: وزیر نیرو با بیان اینکه خاموشی نظام مند و کمبود تولید برق نداریم، گفت: این روزها هزار و سیصد مگاوات صادرات برق داریم، لذا در کشور تولید برق به اندازه کافی وجود دارد.حمید چیت‌چیان در گفتگوی ویژه خبری در رابطه با میزان رشد مصرف برق خانگی و صنعتی در کشور بیان داشت: به طور متوسط از ابتدای امسال حدود 7.5 درصد افزایش مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم، اما خوشبختانه مصرف برق صنعتی ما 11.3 درصد افزایش پیدا کرده که این نشان دهنده آن است که چرخ صنعت به حرکت درآمده  و لذا برق بیشتری را مصرف کردیم.وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که در صرفه جویی، بیشترین همکاری را مردم داشتند یا دوایر دولتی و نهادهای حاکمیتی نیز بیان کرد: میزان توان مصرفی کشور 55 هزار مگاوات است و ما توانستیم بیش از 3 هزار و 800 مگاوات مدیریت مصرف داشته باشیم. وی با اعلام اینکه در ابتدا صنایع، بعد کشاورزان و سپس عموم مردم در رابطه با مدیریت مصرف برق با وزارت نیرو همکاری داشتند، گفت: از ابتدای امسال شروع به بستن قرارداد با صنایع کردیم تا آن ها تعطیلات خود را در فصلی قرار دهند که اوج مصرف برق است تا ما نیز راحت تر بتوانیم پاسخگوی افزایش مصرف برق کشور باشیم. وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: اینکه کمبود تولید برق نداریم به معنای این نیست که نیازمند سرمایه گذاری در توسعه تولید نیستیم، بلکه باید سال به سال نیروگاه‌های جدیدی را وارد مدار کنیم. چیت چیان با اعلام اینکه در چهار سال گذشته حداقل حدود 8 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است و سالانه باید تا 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید نیز وارد مدار شود، اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین محدودیت ما در بخش انتقال و فوق توزیع برق است که در این شرایط، در جاهایی که مصرف برق به یکباره بالا می رود موجب می شود ظرفیت خطوط انتقال و فوق توزیع با افت ولتاژ مواجه شود و این افت ولتاژ نیر در برخی مناطق منجر به خاموشی می شود.
وزیر نیرو در ادامه اذعان کرد: سال گذشته افزایش 10 درصدی قیمت برق و آب را داشته‌ایم و هم اکنون درصددیم تا پیشنهاداتی برای افزایش 10 درصدی آنها مطرح کنیم. وی گفت: مطابق قانون برنامه ششم توسعه وزارت نیرو باید نسبت به تعدیل قیمت های آب و برق تا پایان این برنامه و رساندن آن به قیمت واقعی اقدام کند.
چیت چیان افزود: این در حالیست که قانون بودجه امسال طوری طراحی شده که افزایش قیمت نداشته باشیم. وزیر نیرو گفت: در حالی که هر کیلووات ساعت تولید و انتقال برق برای وزارت نیرو 120 تومان است قیمت فروش آن 66 تومان محاسبه می شود. وی افزود: وزارت نیرو به خاطر لحاظ نشدن این اختلاف قیمت 30 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد که مساوی بدهی های وزارتخانه است.