2 عضو جدید شورای شهر پایتخت در گفت‌و گو با «جهان صنعت»:

امیرحسین میراسماعیلی- روز سه‌شنبه نشستی به همت انجمن «باهمستان» در خیابان کارگر شمالی تهران برگزار شد که این مجمع میزبان دو تن از اعضای شورای شهر تهران بود. علی اعطا و حجت نظری که 29 اردیبهشت از مردم تهران رای اعتماد گرفته‌اند، در این جلسه حاضر شدند تا دو طرح ارائه شده از سوی انجمن باهمستان را بشنوند. «ایجاد مسیر مناسب برای دوچرخه سواری» و «پخش زنده جلسات شورای شهر از رادیو تهران» دو پیشنهادی بود که در این جلسه مطرح شد و در موردش بحث و تبادل نظر شکل گرفت.
حجت نظری پس از شنیدن صحبت‌های هیات مدیره و مدیرعامل باهمستان نظراتش را این‌گونه بیان کرد: «سیاست و اعتقاد شخصی بنده این است که باید هرچه بیشتر به انجمن‌های شهرمحوری همچون باهمستان بها داده شود تا وارد گود شوند و با توجه به اینکه اشراف کاملی نسبت به مشکلات شهر تهران دارند، به ما در بهبود وضعیت رفاه شهروندان کمک کنند. این دو پیشنهاد هم بسیار قابل تامل و تفکر است و آنچه مسلم است اینکه در زمینه بها دادن به دوچرخه‌سواری و تشویق مردم تهران به کنار گذاشتن ماشین‌های شخصی باید همتی عظیم ایجاد شود و همه نهادها به شهرداری و شورای شهر کمک کنند. در مورد پخش مستقیم جلسات شورا نیز اگرچه بنده هم موافق این موضوع هستم و شفافیت را اصلی‌ترین مشخصه این شورا می‌دانم‌ اما آن اصل قانونی که شما بر آن استناد کردید برای مجلس شورای اسلامی نوشته شده و نه شوراهای شهر. قانون شوراها را ملزم به پخش مستقیم جلسات علنی از رادیو یا تلویزیون نمی‌کند‌ اما بنده خود مایل به وقوع چنین اتفاقی هستم و تا قبل از مطرح شدن این پیشنهاد در اولین جلسه رسمی شورای جدید، تصمیم داریم جلسات غیررسمی شورا را نیز به وسیله ویدئو پروژکتور و به صورت زنده در ساختمان شماره 2 شورای شهر برای عموم مردم و رسانه‌ها پخش کنیم تا تمامی شهروندان در جریان آنچه در جلسات ما اتفاق می‌افتد، قرار گیرند.»
چه تضمینی وجود دارد تا در پایان دوران مدیریت شهردار بعدی نیز شاهد پرونده‌هایی همچون املاک نجومی و استخدام‌های فله‌ای نباشیم؟
سپس نوبت به علی اعطا رسید تا در مورد وضعیت شهر تهران سخن بگوید: «وضعیت فعلی به هیچ عنوان باب میل شهروندان تهرانی نیست و باید هرچه زودتر برای مشکلاتی مانند آلودگی هوا، ترافیک وحشتناک، نابود شدن باغات و درختان و این حجم از تراکم فروشی‌های غیرقانونی فکری شود تا مردم بتوانند نفسی بشکند. تخلفات زیادی در 12 سال گذشته رخ داده و حق مردم تهران تضییع شده است. چنین وضعیتی زیبنده مردم نیست، از این دو پیشنهاد مطرح شده هم استقبال می‌کنم و آن را در راستای احقاق حقوق شهروندی تهرانی‌ها می‌دانم. باید اجازه دهید تا شورای پنجم به صورت رسمی کار‌ش را آغاز کند تا نسبت به مطرح کردن این دو موضوع در صحن علنی شورا اقدام و سخت‌افزارهای لازم برای انجام‌شان را مهیا کنیم.»


افراد دیگر نیز در این جلسه دغدغه‌هایشان را با دو عضو شورای شهر تهران مطرح کردند. به طور مثال خانومی از بها داده نشدن به ماشین‌های برقی (هیبریدی) در شهر تهران گلایه کرد و از اعطا و نظری درخواست کرد تا آنها مثل شورا و شهرداری قبلی عمل نکنند و با حمایت از تولیدکنندگان داخلی خودروهای برقی، زمینه را برای بهتر شدن وضعیت هوای شهر تهران مهیا کنند.
او باید تیم مدیریتی خود و شهرداران مناطق را قبل از انتخاب به اطلاع شورا برساند و نظرات و پیشنهادات نماینده‌های مردم را اعمال کند
نگارنده نیز در این جلسه یکی از دغدغه‌های شهروندان و اصحاب رسانه را با این دو عضو شورای تهران در میان گذاشت. اینکه با توجه به گردش مالی عجیب و مهارناپذیر شهرداری تهران، چه تضمینی وجود دارد تا در پایان دوران مدیریت شهردار بعدی نیز شاهد پرونده‌هایی همچون املاک نجومی و استخدام‌های فله‌ای نباشیم و اعضا شورای شهر چگونه می‌توانند نظارت کافی بر تصمیمات شهردار داشته باشند، حجت نظری در جواب «جهان صنعت» گفت: این نکته برای ما هم بسیار مهم است و در حال تدوین میثاقنامه‌ای هستیم تا شهردار آینده قبل از تصدی پست آن را به امضا برساند. این میثاقنامه بیش از اینکه جنبه حقوقی داشته باشد، از جنبه اخلاقی برخوردار است و حاوی نکاتی خواهد بود که شهردار را ملزم به هماهنگی کامل اعضای شورای شهر می‌کند. او باید تیم مدیریتی خود و شهرداران مناطق را قبل از انتخاب به اطلاع شورا برساند و نظرات و پیشنهادات نماینده‌های مردم را اعمال کند. حقیقت ماجرا این است که ما برای نظارت صددرصدی بر شهردار محدودیت‌های قانونی داریم و نمی‌توانیم به شهردار دستور دهیم که مثلا انتخاب معاونانش را با هماهنگی کامل ما انجام دهد اما سعی داریم کسی را انتخاب کنیم تا سابقه مدیریتی‌اش در دهه‌های گذشته حاکی از سالم بودن و فسادستیزی‌اش باشد و تعامل و مشورت‌پذیری کافی را با شورای شهر تهران در دستور کارش قرار دهد.»پس از پایان جلسه از نظری در مورد نزدیک‌ترین گزینه به صندلی شهرداری تهران نیز پرسیدیم که پاسخش اینگونه بود: «مطمئن باشید هر هفت گزینه موردنظر برای تصدی این پشت شانس دارند و نام‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌شوند، بیشتر به گمانه‌زنی شبیه هستند. هیچ‌یک از اعضا نمی‌داند که دیگران به کدام گزینه رای خواهند و همه منتظر روز رای‌گیری هستند.»
در نهایت آنچه به نظر می‌رسد این است که اعضای شورای شهر پنجم سعی می‌کنند رابطه بهتری با رسانه‌ها و مردم داشته باشند و شعار «شورای شهر شیشه‌ای» را عملی کنند. آنها در آزمون سختی شرکت کرده‌اند و عملکرد مثبت یا منفی‌شان بدون شک به پای تمام احزاب اصلاح‌طلب نوشته خواهد شد. لیست امیدی که پس از بسته شدن با انتقادهای زیادی از سوی اصلاح‌طلبان و رسانه‌ها همراه بود‌ اما سرانجام توانست به پشتوانه حمایت رییس دولت اصلاحات تمام کرسی‌های شورا را کسب کند و حالا باید منتظر ماند و دید که عملکردی در خور انتظار به جا می‌گذارد یا خیر.