جاه‌طلبی‌های یک دیکتاتور

اردوغان با این سفر چرخشی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ماموریت بسیار حساسی را آغاز کرد‌. دلیل حساسیت این ماموریت هم آن است که ترکیه باید از یک سو از قطر، متحد دیرین خود و از سوی دیگر از منافع تجاری ترکیه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس دفاع کند که اکنون به دشمن قطر تبدیل شده‌اند‌. معادله‌ای که این مساله برای ترکیه ایجاد کرده، پیچیده است‌. در دیدار با ملک سلمان، پادشاه عربستان بر لزوم مبارزه با تروریسم و مقابله با منابع مالی آن تاکید کرده‌ است‌. رییس‌جمهور ترکیه نیز از نقش بنیادین ریاض در حل بحران موجود سخن گفته است‌. عربستان در کنار بحرین، مصر و امارات متحده عربی، در میانه خردادماه روابط خود را با قطر، به‌خاطر آنچه حمایت از تروریسم و افراطی‌‌گری یا دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه خوانده‌، قطع کرده است‌. دوحه این اتهام‌ها را رد کرده و متقابلا چهار کشور را به تلاش برای دخالت در امور داخلی خود و نیز نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی قطر متهم کرده‌ است‌.
ماموریت رجب طیب‌اردوغان در سفر منطقه‌ای‌اش به کشورهای خلیج‌فارس بسیار حساس است زیرا باید هم از متحدش (قطر) و هم از منافع تجاری‌اش با دیگر کشورهای این منطقه دفاع کند‌.
اردوغان با این سفر چرخشی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ماموریت بسیار حساسی را آغاز کرد‌. دلیل حساسیت این ماموریت هم آن است که ترکیه باید از یک سو از قطر، متحد دیرین خود و از سوی دیگر از منافع تجاری ترکیه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس دفاع کند که اکنون به دشمن قطر تبدیل شده‌اند‌. معادله‌ای که این مساله برای ترکیه ایجاد کرده، پیچیده است‌.
از زمان آغاز این بحران دیپلماتیک که بدترین بحران در نوع خود از سال‌های گذشته تاکنون بوده، آنکارا تلاش می‌کند نقش میانجیگر را بازی کند‌. رییس‌جمهور ترکیه قبل از آغاز سفر منطقه‌ای خود در اظهار نظری اعلام کرد به نفع هیچ کس نیست که این بحران بیش از این ادامه یابد‌. جهان اسلام به همکاری و همبستگی نیاز دارد نه اختلافات جدید‌.


اردوغان قبل از ورود به ریاض بر همکاری‌های اقتصادی تاکید کرد و گفت: از همه برادران عربستانی‌، اماراتی و دیگر برادران‌مان در کشورهای حوزه خلیج‌فارس حمایت می‌کنیم‌. می‌خواهیم همکاری‌های خود را با آنها ادامه دهیم‌. همان‌طور که قبلا گفتم مشکلات سیاسی موقت و گذرا هستند اما ارتباطات اقتصادی همیشگی هستند‌.
امارات یکی از شرکای بزرگ ترکیه در سال 2016 بود‌. در این سال ارزش صادرات کالا و خدمات ترکیه به این کشور عربی به پنج میلیارد و 400 میلیون دلار رسید‌. عربستان سعودی نیز در همین سال یازدهمین شریک تجاری ترکیه بود‌. کشورهای عربی همسایه قطر از این کشور خواسته‌اند با 12 شرط موافقت کند تا تحریم‌ها و محاصره آن برداشته شود، اما قطر هنوز با این درخواست‌ها موافقت‌ها نکرده ولی برای انجام گفت‌وگو برای حل این بحران اعلام آمادگی کرده است‌.
رجب طیب‌اردوغان که یکشنبه گذشته برای میانجیگری به کشورهای عربی سفر کرده، نخست به دیدار پادشاه عربستان رفت و سپس به کویت سفر کرد و دیروز با امیر قطر دیدار کرد‌. سفر اردوغان پس از تلاش‌های مقام‌های آمریکایی و اروپایی در پیوند با این بحران صورت می‌گیرد‌. گفتنی است کمک به حل بحران به‌وجود آمده بین قطر و کشورهای عربی با میانجیگری امیر کویت از جمله اهداف سفر اردوغان به کویت است‌. او پیش از آغاز سفر به عربستان، کویت و قطر، گفته بود دوحه همواره به دنبال حل‌ و فصل مسایل از طریق مذاکره بوده است‌. رییس‌جمهور ترکیه گفت هیچ‌یک از کشورهای دخیل در تنش‌های فعلی از ادامه آن سودی نمی‌برند‌. او در عین حال گفته دشمنان به دنبال آتش‌افروزی بیشتر بین برادران هستند‌.
در دیدار با ملک سلمان، پادشاه عربستان بر لزوم مبارزه با تروریسم و مقابله با منابع مالی آن تاکید کرده‌ است‌. رییس‌جمهور ترکیه نیز از نقش بنیادین ریاض در حل بحران موجود سخن گفته است‌.
عربستان در کنار بحرین، مصر و امارات متحده عربی، در میانه خردادماه روابط خود را با قطر، به‌خاطر آنچه حمایت از تروریسم و افراطی‌‌گری یا دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه خوانده‌، قطع کرده است‌. دوحه این اتهام‌ها را رد کرده و متقابلا چهار کشور را به تلاش برای دخالت در امور داخلی خود و نیز نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی قطر متهم کرده‌ است‌.
در پی تلاش‌های مقام‌های کشورهای بریتانیا، آمریکا، آلمان و فرانسه، اینک رییس‌جمهور ترکیه، پنجمین سیاستمدار بلندپایه‌ای‌ است که برای میانجیگری راهی منطقه شده ‌است‌.
به گزارش آسوشیتدپرس، در قیاس با دیگر مقام‌های کشورهای اروپایی و ایالات متحده، کار اردوغان برای میانجیگری میان پنج کشور به مراتب سخت‌تر است چراکه سطح روابط آنکارا و دوحه افزایش پیدا کرده و قطر در عین حال پذیرای نیروهای نظامی ترک نیز شده‌ است؛ آنچه خود یکی از شروط اولیه چهار کشور برای ازسرگیری روابط با دوحه بود‌.
رییس‌جمهور ترکیه پس از دیدار با پادشاه عربستان سعودی، با امیر کویت گفت‌وگو کرده ‌است؛ کویت به‌عنوان میانجی در بحران پیش‌آمده از قطع رابطه چهار کشور عربی با قطر عمل می‌کند‌.
رجب طیب‌اردوغان با صباح الاحمد الجابر الصباح در کاخ دارسلوی واقع در استان حولی (شرق کویت) دیدار کرد و دو طرف به بررسی روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه پرداختند‌. در این دیدار روابط دوجانبه، راهکارهای تقویت این روابط و توسعه آن به گونه‌ای که به نفع دو کشور و دو ملت دوست باشد، بررسی شد‌.
طبق این گزارش، دو طرف همچنین مسایل دارای اهتمام مشترک و آخرین تحولات منطقه را بررسی کردند‌. جو دوستانه و روحیه تفاهم و دوستی در این نشست حاکم بود که نشان‌دهنده تمایل دو طرف برای تقویت همکاری در تمامی زمینه‌هاست‌.
وزیر خارجه ترکیه هم یکشنبه شب گذشته در کاخ با معاون اول نخست‌وزیر و وزیر خارجه کویت دیدار کرد‌. در این دیدار هم راهکارهای تقویت روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بررسی شد‌. در این نشست همچنین معاون وزیر خارجه و معاون وزیر خارجه در امور اروپا و سفیر کویت در ترکیه و تعدادی از مسوولان ارشد وزارت خارجه حضور داشتند‌.
کشورهای عربی پیش از این فهرستی از شرایط خود را برای ازسرگیری روابط با دوحه فرستاده بودند که از جمله آنها کاهش شدید روابط با ایران، تعطیلی شبکه الجزیره و یا برچیدن پایگاه نظامی ترکیه‌ بود‌. دوحه این شروط را رد کرد‌.
چهار کشور در ۲۸ تیر ماه نسخه تازه‌ای از خواسته‌های خود را ارائه کردند که می‌گویند اصولی شـش‌گانه برای مقابله با تروریسم و افراطی‌گری است‌. بنا بر گزارش‌ها، دیپلمات‌های عربستان و متحدان آن گفته‌اند چهار کشور اکنون در مورد جزییاتی که قطر باید آنها را رعایت کند، صحبت نمی‌کنند و هدف آنها پایبندی به اصول مقابله با تروریسم و افراطی‌گری، جلوگیری از تامین منابع مالی و پناهگاه امن برای گروه‌های تروریستی، جلوگیری از تبلیغ خشونت و نفرت‌پراکنی و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورهاست‌. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، نیز گفته کشورش به شرط احترام به حاکمیت آن حاضر به مذاکره‌ است‌.
حمایت اتحادیه اروپا از میانجیگری کویت
مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در دیدار با وزیر خارجه کویت، از تلاش‌های میانجی‌گرایانه این کشور در حل بحران کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس حمایت کرد‌.
وزیر خارجه کویت یکشنبه گذشته با فدریکا موگرینی که اکنون در کویت است، دیدار کرد‌. در این دیدار دو طرف درباره روابط موجود بین کویت و اتحادیه اروپا، روابط کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در همه زمینه‌ها با اعضای این اتحادیه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل‌نظر کردند‌.
موگرینی با هدف کمک به حل دیپلماتیک بحران قطر به میانجیگری شیخ صباح احمد الصباح، امیر کویت به این کشور سفر کرده است‌. وی در این سفر در گفت‌وگو با روزنامه الیوم که پس از نشستش با امیر کویت به درخواست این روزنامه برگزار شد، حمایت خود را از میانجیگری کویت در حل بحران کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس اعلام کرد‌.
گزارش فاکس‌نیوز از آینده تاریک اقتصادی قطر
شبکه فاکس‌نیوز در گزارشی تحلیلی اعلام کرد که ادامه محاصره‌های کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس علیه قطر باعث خواهد شد تا بحران‌های بزرگی در آینده برای قطر شکل بگیرد‌. با وجود اینکه قطر این گونه اوضاع را به تصویر می‌کشد که ثبات و انسجام خود را حفظ کرده است اما در پشت آن، فاجعه اقتصادی پنهان شده است که ممکن است این کشور عرب حوزه خلیج‌فارس را درگیر کند، چراکه اقتصاد قطر قویا با اقتصاد سایر کشورهایی که دوحه را تحریم کرده‌اند، گره خورده است‌.
در این گزارش آمده است که قطر اموال بسیاری را برای تامین غذای مردم خود صرف می‌کند به ویژه اینکه این مواد غذایی را از طریق هوایی وارد کشور می‌کند چراکه تمامی مسیرهای زمینی و دریایی‌ توسط کشورهای تحریم‌کننده قطر بسته شده است‌.
در این گزارش تاکید شده است که دولت قطر مدعی است که اقتصاد این کشور اوضاع بدی ندارد، چراکه قطر اموال بسیاری داشته که این امکان را به این کشور داده است تا ثبات مطلوب را برای اقتصاد خود حاصل کند اما همگان می‌دانند که این موضع محکمی که قطر نشان می‌دهد، برای مدت زمان طولانی ادامه نخواهد داشت و دولت قطر توان این را نخواهد داشت تا این همه اموال لازم را برای وارد کردن مواد غذایی مطلوب جهت برآورده کردن نیازهای ساکنان بپردازد‌.
فاکس‌نیوز در گزارش خود پیش‌بینی کرد که قطر با بحران بزرگی در نقدینگی در آینده مواجه شود و این امر پیامدهای بسیاری را بر همگان داشته باشد که از جمله این پیامدها این است که صاحبان مشاغل در قطر حقوق کارگران خارجی را پرداخت نکنند و همچنین بحران‌های دیگری از جمله در زمینه اشتغال کارگران شکل بگیرد و تعداد کارگران کاهش یابد و کارگران کنونی نیز از این کشور فرار کنند چراکه در دوره آینده نمی‌توانند حقوق‌های خود را دریافت کنند‌.
این شبکه آمریکایی در این گزارش به این امر اشاره کرده است که بحران‌هایی ممکن است در بخش‌های ساخت و ساز و خدمات روزانه و پرونده جام‌جهانی در سال ۲۰۲۰ ایجاد شود‌.