ابقای جهانگیری، پررنگ شدن نقش نوبخت

گروه سیاسی- رایزنی‌ها برای کابینه دوازدهم همچنان ادامه دارد. روحانی به دنبال چینشی مناسب برای تحقق وعده‌های انتخاباتی در دولت دوازدهم است. از این منظر علاوه بر بررسی‌های مدون برای تعیین وزرای مطلوب، پست‌های معاون اولی، سخنگوی دولت و مدیر دفتر رییس‌جمهور نیز از جمله سمت‌هایی است که گمانه‌زنی‌هایی درباره آنها مطرح شده است. معاون اول رییس‌جمهور یکی از مهم‌ترین سمت‌های اجرایی در کشور است که از سال 68 به ساختار اجرایی کشور اضافه شد. از جمله وظایف معاون اول که با موافقت رییس‌جمهور انجام می‌شود ریاست هیات وزیران و هماهنگی بین معاونت‌های رییس‌جمهور است. بر این اساس به نظر می‌رسد در دولت دوازدهم مانند دولت قبل باید فردی عهده‌دار این سمت باشد که قدرت کاریزماتیکی بین وزرا و معاونان رییس‌جمهور داشته باشد تا تبعیت کافی از وی شود. در حال حاضر اسحاق جهانگیری تصدی این پست را برعهده دارد. چندی پیش از علی‌اکبر ناطق نوری برای معاون اولی کابینه دوازدهم یاد می‌شد؛ این زمزمه در حالی مطرح شد که ناطق نوری از دفتر بازرسی مقام معظم رهبری کناره‌گیری کرده بود و به نظر می‌رسید چندان تمایلی برای تصدی پست‌های سیاسی ندارد بر همین اساس این شایعه زمان زیادی طول نکشید که رنگ باخت. بعد از آن گمانه‌زنی‌هایی در خصوص محمد شریعتمداری، رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی برای گرفتن پست معاون اول رییس‌جمهور مطرح شد. هرچند او نیز خیلی زود این گمانه‌زنی را رد کرد و گفت: معاون اول رییس‌جمهور آقای جهانگیری هستند و ایشان ان‌شاءالله با اقتدار تشریف خواهند داشت. عیسی کلانتری، مشاور معاون اول رییس‌جمهور از ابقای اسحاق جهانگیری به‌عنوان معاون اول در دولت دوازدهم خبر داد. عیسی کلانتری در یادداشتی که در سایت اتاق بازرگانی تهران نوشت، اعلام کرد: متولی اصلی احیای دریاچه ارومیه معاون اول رییس‌جمهور است. اگر معاون اول تغییر کند، متولی احیا هم تغییر خواهد کرد. وی در عین حال تصریح کرد: به نظر می‌رسد آقای جهانگیری در این سمت ابقا شود. جهانگیری یکی از مدیران دوران سازندگی و از شاگردان هاشمی‌رفسنجانی است.
احتمال پررنگ شدن نقش نوبخت در دولت دوازدهم
محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهور، رییس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت، یکی از تاثیرگذارترین چهره‌هایی شناخته‌ می‌شود که در رسیدن روحانی به قدرت در سال 92 فعالیت‌های زیادی داشت. برخی گمانه‌زنی‌ها از ماندن او فقط در جایگاه ریاست سازمان و بودجه خبر داده است و گمانه‌زنی‌های دیگر هم می‌گویند او همچنان با حفظ این سمت در جایگاه سخنگوی دولت باقی خواهد ماند. او روند و مشی روشن و شفافی در سمت‌های خود در سال‌های گذشته داشته که حکایت از رویکرد هدفمند و آگاهانه او دارد که همواره مبتنی بر مشی اعتدالگرایانه بوده است؛ نوبخت همچنین دبیرکل حزب اعتدال و توسعه نیز هست و حزب سیاسی‌اش جزو اولین احزابی بود که از روحانی در سال ۹۲ برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری دعوت کرد. نوبخت نمایندگی مردم رشت در ادوار سوم تا ششم مجلس شورای اسلامی و همچنین معاونت پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را عهده‌دار بوده و بعد از تشکیل دولت یازدهم به عنوان معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور و سخنگوی دولت یازدهم منصوب شد. از هرسو پیشینه‌های علمی، سیاسی و مدیریتی نوبخت و همچنین عملکرد موفقش در دولت یازدهم سبب خواهد شد که او در دولت دوازدهم جایگاه شایسته و مهمی را تصدی کند و قطعا یکی از گزینه‌های روحانی در طراحی تیم اجرایی‌اش خواهد بود. بنابراین نوبخت که دست راست روحانی در مسایل اقتصاد و بودجه بوده نه تنها جایگاهش را در دولت دوازدهم از دست نمی‌دهد بلکه احتمال پررنگ شدن نقشش نیز وجود دارد.
با وجود آنکه این روزها همه درباره وزرای کابینه نظر می‌دهند فراموش کرده‌اند که سمتی همچون رییس دفتر ریاست‌جمهوری تا چه حد می‌تواند از اهمیت برخوردار باشد. محمد نهاوندیان، دستیار ارشد و رییس دفتر رییس‌جمهور در چهار سال دوره ریاست‌جمهوری روحانی بوده است. او دکترای اقتصاد و همزمان سمت ریاست اتاق بازرگانی ایران را هم در چهار سال گذشته برعهده داشته است. برخی کارشناسان معتقدند انتخاب او به عنوان یک متخصص امور اقتصادی در دفتر رییس‌جمهور نشان از اولویت روحانی در بهبود وضعیت اقتصادی در دولت یازدهم داشته است. البته این روزها گمانه‌زنی‌ها درباره او حکایت از آن دارد که قرار است در مسند طیب‌نیا، وزیر اقتصاد بنشیند و محمود واعظی به‌جای او رییس دفتر روحانی شود. این گمانه‌زنی‌ها از آنجا ناشی می‌شود که واعظی در دیدار از نمایشگاه الکامپ گفته بود: من در وزارت ارتباطات نخواهم بود اما در کابینه دولت دوازدهم و در مقامی دیگر به کار ادامه خواهم داد. البته محمود واعظی یکی از گزینه‌های جدی وزارت امور خارجه بود؛ او به دلیل اشتیاقش از وزارت خارجه دور نماند و از این جهت به ریاست کمیته مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه منصوب شد. بعد از جدی شدن گمانه‌زنی درخصوص رفتن او به وزارت خارجه در دولت دوازدهم، روحانی با موجی از مخالفت روبه‌رو شد. اما محمود واعظی در موضع آتش‌بس و عقب‌نشینی قرار گرفت و هرگونه تلاش برای تغییر در وزارت امور خارجه را تکذیب کرد.