دوتابعیتی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه ایران طبق قوانین خود، دوتابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسد و با کسانی که تابعیت ایرانی دارند مانند همه ایرانیان رفتار می‌شود، بر لزوم آزادی هرچه سریع‌تر زندانیان ایرانی در آمریکا تاکید کرد و گفت: علاوه بر زندانیان ایرانی، اموال ایران نیز که به صورت راهزنی و دزدی آشکار توسط آمریکا توقیف شده است باید هرچه سریع‌تر آزاد شود. آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسوولان عالی قضایی با اشاره به بیانیه اخیر کاخ سفید و انتشار مطالبی درباره ایران و محاکمات قضایی که در کشورمان جریان دارد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی قوانین و موازینی بر مبنای شرع و عقل دارد که رسیدگی‌های قضایی نیز براساس همین قوانین و موازین انجام می‌شود. به ضرس قاطع می‌گوییم که قوانین جمهوری اسلامی، چه قوانین مادر و چه قوانین دیگر در هر دو حوزه شکلی و ماهوی از جمله پیشرفته‌‌ترین قوانین در جهان هستند و در برخی مذاکرات نیز طرف مقابل بر این معنا تاکید کرده است. وی افزود: روش محاکمه در ایران برمبنای قانون و شرع است و علاوه بر این، قضات ما، قضاتی مومن و متدین هستند که کاری به سخنان امثال آقای ترامپ ندارند و وظیفه قانونی خود را به بهترین شکل انجام می‌دهند زیرا معیار برای آنها دستورات الهی است.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی گفت: کشوری که در کارنامه سیاه خود انواع تجاوز به کشور‌ها، مداخله‌ها، بمباران افراد بیگناه، سازماندهی کودتاهای گوناگون، جنایت در ابوغریب و گوانتانامو و مواردی از این دست را دارد چگونه دم از حقوق بشر می‌‌زند.
رییس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی به این قبیل اظهارات کاری ندارد و برمبنای موازین دینی، عقلی و قانونی خود عمل می‌کند، تصریح کرد: مواردی در این بیانیه پیرامون محاکمه افراد دوتابعیتی بیان شده است که در این زمینه باید بدانند ما براساس قوانین خود از زمان تدوین قانون مدنی، مقوله «دوتابعیتی» را به رسمیت نمی‌شناسیم و معتقدیم افراد دوتابعیتی، شهروندان ایرانی به شمار می‌آیند و دقیقا همانند سایر ایرانیان با آنان رفتار می‌شود. براین اساس نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری حق دخالت در این زمینه را ندارند.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به ادعاهای آمریکا درباره ناپدید شدن یکی از اتباع این کشور در ایران نیز گفت: در این بیانیه اعلام شده که ایران باید این تبعه آمریکایی را بازگرداند. این تقاضایی بی‌معنی و غیرمنطقی است زیرا ایران بار‌ها از طریق مجاری رسمی از جمله وزارت امورخارجه اعلام کرده است که این فرد از ایران خارج شده و هیچ اطلاعی از وضعیت او ندارد. تکرار ادعای آمریکا بسیار نامعقول است. البته قرائنی وجود دارد مبنی براینکه این شخص در برخی کشور‌ها دیده شده اما این موضوع هیچ ارتباطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد.


رییس قوه قضاییه با اشاره به ادعاهای واهی آمریکا در بیانیه اخیر خود تاکید کرد: ما با یادآوری ۴۰ سال تجاوز آمریکایی‌ها به حقوق مردم ایران متقابلا به آنها اعلام می‌کنیم شهروندان ایرانی که برخلاف همه قوانین، عرف‌‌ها و حقوق بین‌الملل در زندان‌های مخوف آمریکا گرفتار هستند باید هرچه سریع‌تر آزاد شوند. علاوه بر این اموال ایران که به بهانه‌های واهی نظیر وقوع اقدامات تروریستی در کشوری دیگر که هیچ ارتباطی به ایران نداشته به شکل راهزنی و دزدی آشکار توقیف شده است باید فورا آزاد شود و کشور ما به این اموال دسترسی یابد.
آملی‌لاریجانی با اشاره به بخش پایانی بیانیه کاخ سفید مبنی بر تهدید علیه ایران در صورت عدم اجرای خواسته‌های آمریکا خاطرنشان کرد: ما به ترامپ و دولتش متذکر می‌شویم که در هیچ کجای دنیا و با هیچ کشوری حق سخن گفتن با چنین شیوه‌ای را ندارند مخصوصا در مورد مردم ایران که 40 سال است با عزت و سربلندی، امتحان خود را پس داده‌‌اند و در مقابل انواع تجاوز‌ها و تهدید‌ها ایستادگی کرده‌اند. این جملات یک‌بار دیگر نشان می‌دهد که آنها واقعا فهم درستی از جمهوری اسلامی و منطقه ندارند و این موضع‌گیری‌ها بهترین دلیل بر ناآگاهی و ضعف اطلاعات آنهاست.
رییس قوه قضاییه با بیان اینکه ترامپ و دولتش باید بدانند تهدید‌ها علیه ایران کارکردی ندارد و بهتر است از عاقبت اسلاف خود درس بگیرند، هشدار داد: اگر آقای ترامپ و دولتش اقدام نسنجیده‌ای علیه ایران انجام دهند، جمهوری اسلامی با قاطعیت و صلابت و به شکلی کاملا موثر، پاسخ دندان‌‌شکنی به آنان خواهد داد.