گزینه‌های قطعی کابینه حضور 8 وزیر فعلی در دولت آینده قطعی شده است

تجارت - گروه سیاسی : دولت يازدهم به روزهاي پاياني نزديک مي‌شود و به مراسم تنفيذ و تحليف دولت دوازدهم نزديک مي‌شود.
بنابر اين حجت الاسلام حسن روحاني بايد هرچه سريعتر اعضاي کابينه را به مجلس شوراي اسلامي‌معرفي کند. اما اشکال در اين است که سهم خواهي‌ها باعث شده تا روحاني با فشار زيادي رو به رو باشد. اينکه عده اي بخواهند به رييس دولت دوازدهم مشورت بدهند، بسيار خوب است اما اينکه بخواهند اعمال فشار کنند و گزينه‌هاي مورد نظر خود را به روحاني تحميل کنند، به دور از اخلاق است. جالب اينجاست که فعالان سياسي از هر دو جناح تاکيد کرده‌اند که به دنبال سهم خواهي نيستند و اعتقاد دارند که رييس جمهور بايد در انتخاب کابينه مستقل باشد. به هر حال اکنون کابينه در حال شکل گيري است و اطلاعات رسيده به تجارت بيانگر آن است که در کابينه دوازدهم هم شاهد حضور نيروهاي جديد خواهيم بود، هم برخي وزرا ابقا مي‌شوند و هم عده اي از دستگاهي به دستگاه ديگر کوچ مي‌کنند. اسحاق جهانگيري در مقام معاون اول رياست جمهوري ابقا خواهد شد.واعظي وزير ارتباطات دولت يازدهم و نهاونديان دو گزينه احتمالي رييس دفتررييس جمهور هستند. بانک و ميرزاده نيز نامزدهاي معاون اجرايي رييس جمهور هستند.تاجگردون و نجفي گزينه‌هاي احتمالي سازمان برنامه و بودجه هستند. همچنين احتمال حضور جمشيد انصاري و ميرزاده در سازمان امور اداري واستخدامي‌قوت گرفته است. گويا اميري و ربيعي گزينه‌هاي معاونت پارلماني رييس جمهور شده‌اند. براي وزارت آموزش وپرورش نيز خانم مولاوردي ، معافيان و انصاريان مطرح هستند. تاکنون نهاونديان تنها گزينه وزارت اموراقتصادي ودارايي است. فيروزآبادي و ستاري نيز گزينه‌هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات هستند. براي وزارت بهداشت نيز قاضي زاده‌هاشمي‌نهايي شده است. دهقان و ربيعي گزينه‌هاي احتمالي وزارت دفاع هستند تا کداميک راي بياورند. وزارت کشور نيز با يکي از دوگزينه رحماني فضلي يا شريعتمداري فعاليت خواهد کرد. وزارت صنعت نيز با نعمت زاده خداحافظي خواهد کرد و گويا شريعتمداري گزينه نهايي اين وزارتخانه است. ظريف براي وزارت امور خارجه و حجتي نيز براي وزارت جهاد کشاورزي نهايي شده‌اند. براي وزارت کار نيز کمالي  و بانک گزينه‌هاي پيشنهادي هستند. براي وزارت نيرو اردکانيان و منوچهري مطرح هستند. کمالي و بهشتي گزينه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هستند. آخوندي و حناچي نيز براي وزارت راه و شهرسازي مطرح شده‌اند. وزارت علوم براي سبحان الله تعيين شده است. امکان حضور سيف يا نهاونديان در بانک مرکزي نيز قوت گرفته است. صالحي همچون سالهاي گذشته در سازمان انرژي اتمي‌حضور خواهد داشت. دبيري شوراي عالي امنيت ملي نيز به ربيعي و شمخاني پيشنهاد شده است. اميري و پورمحمدي نيز احتمال حضور در وزارت دادگستري را دارند. خانم ابتکار در سازمان محيط زيست خواهد ماند همانگونه که زنگنه بر کرسي وزارت نفت تکيه خواهد زد. منتجب نيا و شهيدي گزينه‌هاي بنياد شهيدوامور ايثارگران هستند. صالحي اميري نيز براي وزارت ارشاد قطعي شده است. احمدي پور از ميراث فرهنگي به معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري خواهد رفت و سلطاني فر وزارت خود را بر وزارت ورزش و جوانان حفظ خواهد کرد.البته تا زمان اعلام اسامي‌وزراي کابينه به مجلس فرصت باقي است و بايد منتظر ماند و تاثير  رایزنی بر روحاني را مشاهده کرد.
بايد از وزير زن استفاده شود
در اين رابطه رئيس فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي‌نشست خبري برگزار کرد و گفت : اعضاي اين فراکسيون در حال تهيه طرحي براي ايجاد سهميه زنان براي نمايندگي در مجلس همانند ديگر کشورها هستند. پروانه سلحشوري افزود: در بيشتر کشورهاي دنيا سهميه اي براي حضور زنان در مجلس در نظر گرفته مي‌شود ولي در ايران اين سهميه وجود دارد.وي تصريح کرد: فراکسيون زنان مجلس دهم در حال تهيه طرحي با عنوان «تبعيض مثبت براي اعمال سهميه زنان در مجلس» است که اين طرح هم اکنون در مرحله تحقيقاتي است.وي تاکيد کرد من هيچ کشوري را در دنيا سراغ ندارم که براي زنان يک سهميه خاصي در مجلس در نظر نگرفته باشند. حتي عربستان که قوانين بسياري عليه زنان دارند 19 درصد مجلس نمايندگان را زنان تشکيل مي‌دهند.رئيس فراکسيون زنان مجلس خاطرنشان کرد: در کشورهايي همچون انگليس و آلمان بيشتر امورات سياسي و اداره کشور در دست زنان است، حتي در کشوري مانند اندونزي از 35 وزير عضو دولت، 9 نفر زن هستند. رئيس فراکسيون زنان مجلس همچنين در مورد ترکيب دولت آينده گفت: حضور زنان در کابينه مي‌تواند بسيار تاثير گذار و مثبت باشد،ما بارها از رئيس جمهوري خواسته‌ايم که در دولت دوازدهم از بانوان استفاده و فرصتي را براي حضور آنان فراهم کنند. سلحشوري ادامه داد: زنان توانمند و نام آشناي بسياري داريم که مي‌توانند سکاندار اعضاي هيات دولت باشند.نماينده تهران در مجلس در پاسخ به اين که آيا آقاي روحاني در دولت آينده از زنان استفاده مي‌کند، گفت متاسفانه ما هنوز جوابي از ايشان نداشته‌ايم ولي در مراسم افطاري رئيس جمهوري تلويحا اعلام کرد که وزير زن نخواهد داشت و آن بدان دليل است که بانوان در ايران نتوانسته‌اند مراحل مديريتي را طي کنند.     


اصلاح‌طلبان مصداقي معرفي نکردند
از سوي ديگريک عضو فراکسيون اميد گفت: هرچند اصلاحات به عنوان تأثيرگذارترين گروه در انتخابات رياست جمهوري شاخص‌هاي لازم را به رئيس‌جمهور بيان مي‌کنند اما تاکنون مصداقي براي کابينه معرفي نکرده و نخواهند کرد، مگر اينکه خود رئيس‌جمهور بخواهند. بهروز بنيادي در گفت‌وگو با ايسنا به نتيجه جلسه چند روز اخير فراکسيون اميد اشاره کرد و گفت: در اين جلسه در خصوص شاخص‌هاي وزراي آينده و انتظاراتي که از رئيس‌جمهور وجود دارد رايزني‌هايي انجام شد. نماينده کاشمر با اعلام اينکه اکنون منتظر هستيم تا رئيس‌جمهور کابينه دوازدهم را معرفي کند، به سخناني که اخيرأ در خصوص سهم خواهي اصلاح‌طلبان از دولت مطرح شده اشاره کرد و گفت: هيچ‌گاه موضوع سهم خواهي مطرح نبوده است.بنيادي با اشاره به اينکه هر آنچه مردم در انتخابات خواستار بوده و به آن رأي دادند براي حرکت بر مدار عقلانيت، تدبير و تعامل با جهان و گره‌گشايي در امور اقتصادي بوده است، بيان کرد: رعايت حقوق شهروندي، آزادي بيان و رفع مشکلات اقتصادي از جمله نکاتي بوده که رئيس‌جمهور در سخنراني‌هاي خود مطرح کردند و مورد حمايت اصلاح‌طلبان بوده و مردم نيز همين را پذيرفتند.وي با اعلام اينکه‌اميدواريم افرادي براي کابينه دوازدهم معرفي شوند که از توانمندي لازم برخوردار باشند، گفت: به‌رغم سخنان مطرح شده در روزهاي اخير هرچند اصلاح‌طلبان هيچ‌گاه براي کابينه دولت گزينه‌اي را معرفي نخواهند کرد اما کليات، شاخصه‌ها و ملاک‌ها را براي انتخاب نيروهايي که مي‌خواهند در تيم دولت قرار بگيرند مطرح خواهند کرد.وي با اعلام اينکه جريان اصلاحات بايد سعه صدر خود را مقداري بيشتر کرده و از منيت‌ها دست بردارند، گفت: بايد با پرهيز از سهم خواهي به دمکراسي احترام گذاشت.

جدول ذیل براساس آخرین گزینه های احتمالی کابینه تنظیم شده است
ردیف    عنوان    گزینه‌ها
1    معاون اول    جهانگیری
2    رییس دفتررییس جمهور    واعظی ـ نهاوندیان
3    معاون اجرایی    بانک ـ میرزاده
4    برنامه وبودجه    تاجگردون ـ نجفی
5    امور اداری واستخدامی    جمشید انصاری ـ میرزاده
6    معاون پارلمانی    امیری ـ ربیعی
7    آموزش وپرورش    مولاوردی ـ معافیان- انصاریان
8    اموراقتصادی ودارایی    نهاوندیان
9    ارتباطات     فیروزآبادی ـ ستاری
10    بهداشت و درمان    قاضی زاده هاشمی
11    دفاع    دهقان
12    کشور    شریعتمداری ـ رحمانی فضلی
13    صنعت، معدن وتجارت    شریعتمداری
14    خارجه                    ظریف
15    جهاد کشاورزی    حجتی
16    تعاون،کارورفاه اجتماعی    کمالی ـ بانک
17    نیرو    اردکانیان ـ منوچهری
18    میراث فرهنگی                    کمالی- بهشتی
19    مسکن و شهرسازی    آخوندی ـ حناچی
20    علوم، تحقیقات وفناوری    سبحان الله
21    بانک مرکزی    سیف ـ نهاوندیان
22    انرژی اتمی    صالحی   
23    شورای عالی امنیت ملی    ربیعی ـ شمخانی
24    دادگستری    امیری- پورمحمدی
25    محیط زیست    ابتکار
26    نفت    زنگنه
27    فرهنگ و ارشاد اسلامی    صالحی امیری
28    اطلاعات    علوی
29    ورزش و جوانان    سلطانی فر
30    امور زنان و خانواده    احمدی پور