آل اردوغان در خدمت سعودي ها

اردوغان در روزهایی که ترکیه حال و روز خوشی ندارد، تلاش دارد خود را یکی از بزرگان منطقه نشان دهد و نمایش‌هایی اجرا کند که بگوید از مقبولیت بین‌المللی برخوردار است! این در حالی است که همین دو روز پیش، رییس جمهور و وزیر امور خارجه آلمان به شدت، رجب‌پاشا را به باد انتقاد گرفتند و نسبت به پوپولیست‌بازی‌ها، هنجارشکنی‌ها و بی‌ادبی‌های بین‌المللی او، اعتراض کردند. او در هیچ یک از کشورهای اروپایی، ارج و قربی ندارد و حتی برخی اعضای اتحادیه اروپا، ورود وزرای دولت اردوغان به کشورشان را ممنوع کرده‌اند. حال در جدیدترین پرده از نمایش‌های مرد گرجستانی، شاهد حضور او در کاخ پادشاه سعودی هستیم. اردوغان دیروز خود را به جده رساند تا در گرمای طاقت‌فرسای سرزمین شن‌ها، واژه «میانجیگر» را در چشم رهبران منطقه کند!
اردوغان؛ این وری یا آن وری!
بسياري مرددند که شخصیت اردوغان را چگونه آنالیز کنند. او تکلفیش با خودش نيز مشخص نیست و معلوم نیست به دنبال چیست! از یک طرف، کرور‌کرور مواد غذایی و آذوقه به قطر محاصره شده می‌فرستد و از طرف دیگر با دشمن شماره یک این روزهای دوحه یعنی ملک سلمان سعودی، عکس یادگاری می‌اندازد و به مهمانی او می‌رود! کدام را باید باور کنیم و مبنا قرار دهیم؟ معلوم نیست آقای رییس جمهوری دقیقا کجای ماجرا ایستاده است!
در عالم سیاست به ندرت اتفاق می‌افتد که با دشمن دوستت، دوست باشی. مگر می‌شود به کشوری که مورد عتاب و عناد مملکت سعودی است، کمک‌های حیاتی داشته باشی و از طرف دیگر با پادشاه سعودی هم‌سخن شوی؟ اگر داستان حتی میانجیگری باشد که البته نیست، نمی‌شود دريافت که چگونه این متد جدید، توسط یک رییس‌جمهور در منطقه نمایش داشته می شود!


هدف از سفر اردوغان
رییس جمهور ترکیه،گفته به دنبال راه حلي برای احیای رابطه کشورهای خلیج فارس با قطر از طریق گفت‌وگوست. اردوغان همچنین تاکید کرده که برای پایان دادن به این بحران، عربستان باید نقشي کلیدی ایفا کند.وی پس از عربستان سعودی به کویت رفت. کویتی که خود نيز تمايل دارد در منازعه موجود، نقش میانجی را ایفا کند. مقصد آخر اردوغان نيز قطر است. به نظر می رسد تمام نمایش های اردوغان فقط مصرف داخلی دارد که به شهروندان ترک بگوید در منطقه، جایگاه دارد و روی حرفش حساب می کنند! این در حالی است که سیاست‌مداران سعودی، نمی‌توانند متحد قطر در روزهای تحریم را نادیده بگیرند.
معادلات منطقه ای تغییر می کند
شاید دیدار دیروز ملک سلمان و سلطان اردوغان، آخرین گپ و گفت آن‌ها در یک نشست رسمی باشد. بسياري پیش‌بيني می‌کنند همین امروز و فرداست که ملک سلمان در یک حرکت شبیه امیر سابق قطر، صندلی شماره یک قدرت در مملکت سعودی را به پسرش محمد تحویل دهد و خودش پیش از مرگ، بازنشسته شود. البته دیروز ملک سلمان، با شروع سفر خود برای استراحت در یک منطقه خوش آب و هوا ، تمام اختیارات قانونی و حکومتی را به ولیعهد جوان خود تفویض کرد و به مرخصی رفت! اگر طی چند روز آینده، نامه‌ای از سوی ملک سلمان منتشر شود و او محمد را به عنوان پادشاه جدید معرفی کند، نباید تعجب کنیم. از چند روز پیش، خبرگزاری های آمریکایی و غربی مرتب خبر از وقوع چنین مساله‌ای می‌دهند و آن را پیش‌بيني می‌کنند.
با روی کار آمدن احتمالی محمد، باید شاهد دور جدیدی از تقابل های سعودی با امیر جوان قطر باشیم. آن وقت دوئل محمد - تمیم شروع می‌شود و معلوم نیست که چه کسی این جنگ اقتصادی سیاسی را تمام کند!
ملک سلمان در حکم خود اعلام کرده که فرزندش «مدیریت امور دولت و حفاظت از منافع مردم» را در مدتی که پادشاه در مرخصی است، برعهده خواهد گرفت.
مذاکره دو ساعته اردوغان و تمیم
خبرگزاری آناتولی ترکیه دیروز دوشنبه گزارش داد که دیدار میان اردوغان و بن تمیم در دیوان امیر قطر، دو ساعت و نیم به طول انجامید.
هیات ترکی همراه اردوغان نیز نشستی با همتایان قطری خود برگزار کردند. درهمین حال، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که در جریان سفر اردوغان به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، بر لزوم وحدت میان کشورهای اسلامی و حمایت از حقوق حاکمیتی کشورها تاکید شد. وی افزود که اردوغان بامسئولانی که در جریان سفرهایش دیدار کرد، بر لزوم ادامه طرح‌های کنونی برای حل بحران از طریق گفت‌وگو تاکید کرد. به نظر می‌رسد طی روزهای آینده باید شاهد تحولات جدیدی در منطقه بحرانی خاورمیانه باشیم. شاید طوفانی سخت در پیش باشد.
حاشیه سفر اردوغان به عربستان
نکته‌ای که دیروز در رسانه‌های مختلف بازتاب داشت، تحقیر اردوغان توسط پادشاه سعودی بود. رییس‌جمهور ترکیه در حالی وارد جده عربستان شد که سلمان بن‌عبدالعزیز به استقبال وی نیامد و به جای شاه، خالد فیصل، امیر مکه و استاندار جده به فرودگاه رفتند!