درآمد ۱۳۰ میلیارد دلاری ایران از فاز ۱۱

تفاهم- گروه گزارش: وزیر نفت با حضور در بخش گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، به تشریح صفر تا صد قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پرداخت. بیژن زنگنه درباره قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که تیرماه امسال امضا شد، گفت: این قرارداد به معنای واقعی یک نوع سرمایه گذاری خارجی است و با یک پیمانکاری متعارف کاملا متفاوت است. هدف از اجرای این قرارداد که حدود پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است و صد در صد از سوی مجموعه طرف قرارداد انجام می‌شود این است که ۲ میلیارد فوت مکعب یا معادل حدود ۵۶ میلیون مترمکعب در روز تولید گاز غنی است، که این گاز به خشکی می‌آید. وی پیش بینی کرد برداشت نخستین گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی سه سال و نیم آینده خواهد بود ، افزود: پس از مدت کوتاهی، تولید گاز از این فاز به ظرفیت کامل می‌رسد.
ضرورت جلوگیری از افت فشار تولید در پارس جنوبی: وزیر نفت با اشاره به این که افت فشار در فازهای پارس جنوبی به مرور آغاز می‌شود، تصریح کرد: این افت تولید با افت فشارها در سر چاه‌ها آغاز می‌شود، بنابراین مهم این است که فشار را نگه داریم تا تولید را به خشکی برسانیم و سقف تولید را حفظ کنیم؛ براین اساس این قرارداد، برای نخستین بار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای این کار هزینه می‌شود و یک سکوی فشار افزا ساخته می‌شود که همانند یک پالایشگاه بزرگ در دریاست و این سازه ۲۰ هزار تن وزن دارد. زنگنه با اشاره به این که اجرای هر چه سریعتر فاز ۱۱ پارس جنوبی با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها برای ما در اولویت قرار داشت، یادآور شد: این آخرین فازی است که در میدان گازی پارس جنوبی اجرا می‌کنیم و پس از آن باید تا آخر عمر میدان جلو افت تولید را بگیریم.
درآمد ۱۳۰ میلیارد دلاری ایران از فاز ۱۱: وزیر نفت درباره سهم طرفین در این قرارداد، پاسخ داد: این سرمایه گذاری حدود پنج  میلیارد دلاری در ۲ مرحله انجام می شود ضمن این‌که کنسرسیوم، یک میلیارد و ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار هم عوارض و مالیات به دولت جمهوری اسلامی ایران پرداخت می کند. کل مبلغی که به طرف مقابل بازپرداخت می شود طی ۲۰ سال، ۱۲.۹ میلیارد دلار است. وی ادامه داد: این درحالی‌ است که درآمد سالانه ما اگر گاز را با نرخ ۱۰ سنت حساب کنیم، ۵۴ میلیارد دلار و اگر این نرخ را ۲۰ سنت حساب کنیم، ۸۵ میلیارد دلار می‌شود و در طول عمر پروژه نیز این درآمد به بالای ۱۳۰ میلیارد دلار می‌رسد. زنگنه تصریح کرد: این‌که برخی‌ها می گویند ما در طول ۲۰ سال ۵۰ درصد درآمد را به توتال دادیم، کاملا اشتباه است.
افزایش وسائل نقلیه؛ افزایش مصرف سوخت: وزیر نفت در بخش دیگری از این گفت‎وگو درباره افزایش مصرف بنزین در روزهای اخیر، با بیان این‎که «مصرف ترمز بریده است»، افزود: مصرف کنونی که حدود ۸۴ میلیون لیتر در روز است نسبت به سال گذشته، ۸,۵ درصد افزایش یافته که با توجه به اضافه شدن یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو و حدود ۷۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سال ۹۵ و اسقاط نشدن وسائل نقلیه مستهلک، این میزان مصرف غیرعادی به شمار نمی‎آید.وی گفت: فعال شدن صنعت خودرو، تولید ثروت و به‎تبع اشتغالزایی بیشتر باعث خوشحالی ماست؛ اما ناگزیر تبعاتی نیز مانند افزایش مصرف سوخت را به دنبال دارد.زنگنه، احتمال تاثیرپذیری مصرف بنزین از حذف سهمیه‎بندی را رد کرد و ادامه داد: اگر کارت هم بود، باز خودروها به میزان درخواستی بنزین مصرف می‎کردند و آن موقع هم مانعی برای مصرف نداشتند.


دولت یازدهم برنامه‎ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد:وزیر نفت به ثابت ماندن قیمت بنزین در دو سال اخیر نیز اشاره کرد و گفت: این علامت بدی است.زنگنه افزود: درست است که مردم انتظار دارند قیمت‎ها افزایش نیابد و افزایش قیمت هم ممکن است آثار تورمی داشته باشد، اما به هر حال ثابت ماندن قیمت هم مشکلاتی ایجاد می‎کند.وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت برنامه‎ای برای افزایش قیمت دارد، گفت: از این دولت که زمان زیادی نمانده است، دولت بعد باید به این موضوع فکر کند و تصمیم بگیرد.