حاشیه نگاری مراسم اختتامیه و جوایز جشنواره 35 فیلم فجر سیمرغ سر در گم

گروه فرهنگ و هنر – جشنواره 35 فیلم فجر هم تمام شد. جشنواره ای که در زمینه حاشیه و جنجال و بی نظمی رکورددار شد. در روزهای قبل از اختتامیه این جشنواره هم با اعلام کاندیدهای عجیب این دوره بسیاری از سینماگران نسبت به این داوری اعتراض کردند. از سوی دیگر بهروز افخمی در برنامه هفت جریان دو تابعیتی بودن داوران و ترس آنها از جایزه دادن به فیلم «ماجرای نیمروز» را مطرح کرد و حاشیه های تازه ای به وجود آورد. نحوه جایزه دادن از کاندیدها هم بدتر بود. مصلحت گرایی و اجتناب از جنجال و توجه به ویژگیهای غیر سینمایی در این انتخاب ها دیده
می شد. برای اولین بار دو سیمرغ در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن داده شد. در حالی که این امر بر خلاف آیین نامه جشنواره فیلم فجر بود. ابتکار در گزارش پیش رو به تمام این حواشی پرداخته است.
به گزارش ایسنا، دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «فراری» با کسب چهار سیمرغ رکورددار جایزه‌های سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر شدند. پس از این دو فیلم هم، «بدون تاریخ،بدون امضا»، «ویلایی‌ها» و «رگ خواب» با سه جایزه در جایگاه های بعدی قرار گرفتند. البته برای بخش‌های طراحی صحنه و لباس یک سیمرغ اهدا شد که در برخی محاسبات رکوردی، اختلاف شمارشی میان دو فیلم اول جشنواره پیش آورده است.مراسم پایانی فیلم فجر که با ریتم به نسبت مناسب در تایم نزدیک به دو ساعت و 30 دقیقه با اجرای احسان کرمی برگزار شد، در آن علاوه بر اغلب برکزیدگان، فرشته طائرپور، فاطمه معتمدآریا، غزل شاکری، رامبد جوان، جواد عزتی، علی معلم،مجید مظفری،مهرداد صدیقیان،روح‌الله حجازی‌فر، زهرا خوشکام و.. حضور داشتند.مراسم پایانی تحت تاثیر برخی اعتراضاتی بود که طی چند روز گذشته به نامزدها شده بود و اغلب برگزیدگان به مسائل مطرح شده در «هفت» درباره‌ داوران اعتراض کردند.
داوری عجیب و غریب و بی معیار


می شود فهرستی از اشتباه های فاحش داوری این دوره تنظیم کرد. نوید محمد زاده به جای هادی حجازی فرد جایزه گرفت. حامد بهداد و الناز شاکر دوست حتی مستحق کاندید شدن هم شناخته نشدند. «ماجرای نیمروز» که بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه ملی و اثر برگزیده تماشاگران جشنواره شد، در هیچ رشته دیگری جایزه نگرفت. به گزارش سینما روزان می شود به این موارد عجیب نکته های زیر را هم افزود:از ۱۴ فیلمی که به گونه های مختلف با حمایت فارابی تولید شده اند نام ۹ فیلم در فهرست نامزدها به چشم می خورد. جالب  است که دو فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» و «ماجرای نیمروز» که در زمره حمایتهای ویژه فارابی قرار داشته اند و مشارکت همه جانبه ای برای تولیدشان صورت گرفته با ۱۰ و ۸ نامزدی در راس فهرست نامزدیها قرار دارند.پیمان یزدانیان کاندیدای بهترین موسیقی برای «بدون تاریخ بدون امضا» شد؛ فیلمی که موسیقی متن نداشت و فقط یک  سلوی پیانو در تیتراژ پایانی داشت. «نگار» که تنها اثر اکشن-فانتزی جشنواره است و اتفاقا وجه ژانریک آن با توسل بر جلوه‎‌های ویژه، موثر از کاردرآمده در فهرست  نامزدهای جلوه‌های ویژه نیست.«تابستان داغ» که جزو کم مایه ترین آثار جشنواره چه در فیلمنامه و چه در اجرا بود و به لحاظ روایت شباهتهای فراوانی به «شکاف» کیارش اسدی‌زاده و «ملبورن» نیما جاویدی دارد در ۱۲ رشته کاندیدشد.
تهیه کننده این فیلم جواد نوروزبیگی است. نوروزبیگی تهیه‌کننده‌ دوپاسپورته‌ای که در جشنواره سی و سوم جایزه ویژه هیات داوران را از مجید مجیدی گرفته بود امسال  با «تابستان داغ» پیشتاز نامزدیها بود؛ فیلمی که در زمره کم مایه ترین آثار جشنواره قرار دارد.  «ماجرای نیمروز» که به جای حمایت یک ارگان، سه ارگان متصل به منابع عمومی از بنیاد سینمایی فارابی تا تصویرشهر وابسته به شهرداری و حوزه هنری برای تولید آن پول خرج کرده اند در ۱۰ رشته کاندیدا شده است و از جمله ۳ نامزدی فقط در بازیگری.
سیمرغ دو قلوی بهترین بازیگر نقش اول زن
یکی از مهمترین اتفاق های اهدای جوایز مراسم اختتامیه، دادن دو سیمرغ بلورین به بهترین بازیگر نقش اول زن بود. در دوره های گذشته اگر تراکم بازیهای خوب زیاد می شد، به یک یا دو دیپلم افتخار در کنار سیمرغ اصلی اکتفا می شد. در حالی که اکثر کارشناس ها و اهالی سینما بازی لیلا حاتمی در رگ خواب را بهترین اجرای نقش اول زن می دانستند، در این رشته دو سیمرغ اهدا شد. مریلا زارعی هم برای فیلم «زیر سقف دودی» سیمرغ گرفت. فیلم کلیشه ای پوران درخشنده که از ضعیف ترین آثار کارنامه اوست در این رشته هم جایزه گرفت تا ابهامات داوری این دوره بیشتر از گذشته شود. بنا بر آیین نامه جشنواره فیلم فجر برای جوایز هم ارز نباید دو سیمرغ اهدا شود. فاش شدن لیست دریافت کنندگان سیمرغ پیش از اختتامیه در این قضیه بی تاثیر نیست. بدعت غریب داوران در تاریخ این جشنواره باقی خواهد ماند. لیلا حاتمی که شایستگی این را داشت به تنهایی این جایزه را دریافت کند، جایزه را با کس دیگری تقسیم کرد.
ماجرای دو تابعیتی بودن داوران
افخمی در برنامه سه شنبه شب «هفت» ادعایی درباره اعضای هیات داوران کرده و گفت :«چهار نفر از اعضای هیات داوران تابعیت کانادا و یک نفر از آنها تابعیت آمریکا دارد».
به گزارش «آی سینما» او با اعلام این نکته در ادامه به بی توجهی احتمالی به فیلم «ماجرای نیمروز» محمد حسین مهدویان اشاره کرده و گفته است :«می ترسم از این داورانی که در خارج زندگی می کنند. 5 نفر از داوران تابعیت دوگانه دارند! خب این چطور می تواند به فیلمی علیه منافقین رای داد؟ احتمالا چون خارج زندگی یا رفت و آمد دارند از ترس مزاحمت های سازمان منافقین جرات نمی کنند به این فیلم رای دهند. در این صورت خطر نادیده گرفتن فیلم «ماجرای نیمروز» جدا احساس می شود! از آن جا که مجاهدین خلق در خارج کشور فعال هستند و چند داور از خارج از کشور تابعیت دارند، این مسئله جدی است».
کشیده شدن جریان دو تابعیتی ها به کمیسیون فرهنگی مجلس
حرفهای افخمی که در برنامه پنجشنبه شب هفت هم تکرار شد، موجب جنجال های بسیاری شد. به طوری که حجت الله ایوبی را هم وادار به پاسخگویی کرد و کار حتی به کمیسیون فرهنگی مجلس هم کشیده شد. علیرضا ابراهیمی دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با میزان درباره حضور داوران  دوتابعیتی در جشنواره فیلم فجر امسال اظهار کرد :با توجه به اینکه جشنواره فیلم فجراز اهمیت بسیار زیادی در کشور ما برخوردار است متولیان برگزاری این مراسم باید به گونه‌ای برخورد کنند که هیچ حاشیه‌ای در جریان این مراسم به وجود نیاید.وی افزود :بدون شک وجود داوران دو تابعیتی در جشنواره فیلم فجر سبب می‌شود که عوامل و بازیگران فیلمها نسبت به انتخاب برترین افراد در این جشنواره رویکرد متفاوتی را داشته باشند از این رو انتظار می‌رفت که مدیران جشنواره فیلم فجر و هیئت برگزار کننده نسبت به این موضوع توجه می‌کردند.
پایان فستیوال پر حاشیه
و بالاخره سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر هم با همه این حاشیه ها تمام شد. موارد عجیب و جنجالهای آن در تاریخ این جشنواره بی معیار باقی خواهد ماند. جشنواره ای که مدیران آن را قوی ترین جشنواره پانزده سال اخیر نامیدند و اهالی سیاست از آن ابراز رضایت کردند. در این میان «سینما» ذبح شد و بی سلیقه گی و بی معیاری جایگزین آن شد. آخرین جشنواره دولت یازدهم نه تدبیر داشت و نه امید. جشنواره ای خنثی، ترسو و محافظه کار که قصد داشت همه را راضی کند و همه را ناراضی کرد و از اولین تا آخرین گام دچار حاشیه و تشویش و سردرگمی بود.