ژن خوب، ژن بد!

هومن جعفری- این روزها اصطلاحی باب شده به نام ژن خوب که معنایش این است که شما از یک ژن برتری برخوردار هستید که کمک می‌کند قراردادهای تجاری ببندید، درهای مناقصه‌ها و مزایده‌ها به روی شما باز شود و با نهادهای اقتصادی بسیار گردن‌کلفت و عظیم ارتباطاتی انجام می‌دهید که شهروندان دارای ژن ناخوب از برقراری این ارتباطات عاجزند! کلا این ایده ژن خوب اولین بار نیست که در تاریخ مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلا هیتلر هم به ژن خوب اعتقاد داشت و دارندگان ژن‌های ناخوب را می‌کشت! حالا این رفتار افراطی آقای هیتلر دلیلی بر غلط بودن ایده ژن برتر نیست. ایشان موضوع را اشتباهی گرفته بود. وقتی شما ژن خوب دارید باید یک تعداد آدم با ژن بد هم باشند که نیازمند دارو و غذا و خدمات باشند و شما این خدمات را در اختیارشان قرار دهید. نتیجه این است که ژن خوب کمک می‌کند تا صاحبانش ثروتمند‌تر و ثروتمند‌تر شوند!
فقط قصه اینجاست که ما به ژن خوب به اشتباهی می‌گوییم آقازادگی! تعریف درستش همان است که یکی از آقازاده‌ها همین چند روز پیش بیان کرد! ژن خوب!
نتیجه اخلاقی: حالا فهمیدیم چرا پدر ژن خوب روزه سکوت گرفته تا دهانش را باز می‌کند عیب‌هایش می‌ریزد بیرون! پسر هم عین پدر! یکبار حرف زد تا آخر عمر خودش را خراب کرد!