تعرفه اینترنت نامحدود تصویب شد

معاون وزیر ارتباطات از تصویب سرویس اینترنت نامحدود و توقف فروش حجمی اینترنت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد.
علی‌اصغر عمیدیان گفت: در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات توقف فروش اینترنت حجمی و ارائه اینترنت نامحدود به کاربران اینترنت در کشور به تصویب رسید. این مصوبه به زودی به اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت ابلاغ می‌شود.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطرنشان کرد: این مصوبه برای ارائه خدماتADSL، اینترنت فیبر نوری و VDSL در نظر گرفته شده است و مشترکان می‌توانند با پرداخت اشتراک ثابت ماهانه از حجم زیادی از اینترنت استفاده کنند.
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این خصوص گفت: از این پس به جای فروش حجم اینترنت، اتصال اینترنت خواهیم داشت و کاربران براساس نیازمندی‌های خود در جداول درنظر گرفته سرعت مورد نظرشان را خریداری می‌کنند.


وزیر ارتباطات گفت: در این مصوبه کف سرعت اینترنت برای کاربران کم‌مصرف ۵١٢ کیلوبیت درنظر گرفته شده و سرعت یک مگابیت، دو‌مگابیت، شش مگابیت و ١۶ مگابیت نیز در این مصوبه دیده شده است. همچنین محدودیت سرعت در شبکه ملی اطلاعات را برداشته‌ایم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: از آنجایی که مردم در خرید حجم اینترنت ناراضی و مجبور بودند که ماهانه در ابتدا ۱۰ هزار تومان و پس از آن در چندین نوبت به دلیل اتمام زودهنگام حجم اینترنت، بسته خریداری کنند، ما در این مصوبه فروش اینترنت را از مدل «حجمی» به «اتصال» و «سرعت» تغییر داده‌ایم.
وی ادامه داد: به این معنی که برای مثال اگر کاربری می‌خواهد از اینترنت ۵۱۲ کیلوبیت استفاده کند، باید ۱۰ هزار تومان پرداخت کند که در این صورت حجم مصرف آن حدود ۹ گیگ شامل سه گیگ اینترنت بین‌الملل و شش گیگ اینترنت شبکه ملی خواهد بود؛ به همین ترتیب کاربری که ماهانه ۲۰ هزار تومان پرداخت می‌کند، سرعت دو مگ با حجم داخلی دو‌برابر خواهد داشت.
واعظی گفت: در این مصوبه سرعت مورد توجه است و با توجه به مجموع استفاده کاربران از اینترنت و میزان هزینه‌هایی که طی یک ماه پرداخت می‌کردند، این مصوبه کاملا به‌صرفه خواهد بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: این مصوبه دیروز در کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شده است و پیش‌بینی می‌‌کنیم با ابلاغ آن حداکثر تا 5/1 ماه آینده برای مردم اجرایی شود.
به گفته وی، این مصوبه با هدف استفاده مردم از محتوای داخلی در شبکه ملی اطلاعات و پرداخت هزینه کمتر و کیفیت بالاتر در دریافت سرویس اجرایی شده است.
واعظی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها تا پیش از این مرتب مطالب نادرستی در مورد کم‌فروشی اپراتورها، مخابرات و شرکت‌های اینترنتی می‌نوشتند که ما بارها گفته بودیم، این‌طور نیست و به دلیل حجم استفاده ویدئو، بسته‌های اینترنتی سریع به اتمام می‌رسد؛ بر این اساس تصمیم جدی گرفتیم که۵۰ درصد میزان مصرف اینترنت بین‌الملل برای محاسبه اینترنت شبکه ملی هزینه پرداخت شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در جلسه دیروز کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات همچنین مصوبه‌ای برای حل مشکل تعامل میان مخابرات‌ و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت داشته‌ایم و مکانیسمی تعریف کرده‌ایم تا فعالیت این دو بخش ساماندهی شود چرا‌که شرکت‌های اینترنتی ناگزیر به استفاده از زیرساخت‌های مخابراتی برای ارائه خدمات هستند و در این زمینه با مشکلات تعامل با مخابرات روبه‌رو بودند.