جنگ از پیش باخته

دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا بار دیگر به درز اطلاعات محرمانه در رسانه‌های این کشور اعتراض کرد و خواستار توقف آن شد‌. وی همچنین روزنامه نیویورک‌تایمز را متهم کرد که تلاش‌های ایالات متحده برای کشتن ابوبکر بغدادی رهبر داعش را خنثی کرده است‌.
ترامپ شنبه گذشته در توئیت‌های متوالی خود نخست به گزارش اخیر روزنامه واشنگتن‌‌پست درباره تماس‌های جف سشنز با سفیر روسیه در آمریکا اشاره کرد و آن را غیرقانونی خواند‌.
نشریه واشنگتن‌‌پست جمعه گذشته گزارشی به نقل از مقامات اطلاعاتی سابق و کنونی آمریکا منتشر کرد که عنوان می‌کرد جف سشنز در دوران مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا دو بار با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن تماس داشته و طرفین درباره مسایل مرتبط با کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ گفت‌وگو کرده‌اند‌.
جف سشنز از حامیان دونالد ترامپ در انتخابات این کشور بود که با پیروزی وی به مقام وزیر دادگستری رسید‌. وی پیش از این تماس‌های خود با سفیر روسیه را تایید کرده بود و به همین خاطر خود را از تحقیقات مربوط به دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کنار کشید اما وی در عین حال اطمینان داده بود که مکالماتش درباره کمپین ترامپ نبوده است‌.


واشنگتن‌پست می‌نویسد که نهادهای جاسوسی آمریکا که تماس‌های مقامات ارشد روسیه در آمریکا و روسیه را رصد می‌کنند، مکالمات جف سشنز و کیسلیاک را شنود کرده‌اند و اسناد آن نشان می‌دهد که یکی از موضوعات مکالمه آنها مواضع ترامپ درباره مسایل مرتبط به روسیه و آینده روابط واشنگتن و مسکو در دولت ترامپ بوده است‌.
ترامپ در واکنش به این گزارش در توئیتر نوشت: درز دوباره اطلاعات توسط واشنگتن‌پست این‌بار علیه جف سشنز‌. این درز غیرقانونی اطلاعات مانند اطلاعات مربوط به جیمز کومی، باید متوقف شود‌. وی در توئیت‌های دیگر خود همچنین به دفاع از پسر خود، دونالد ترامپ جونیور، پرداخت که مساله دیدار او با یک وکیل روسی در دوران مبارزات انتخاباتی جنجال‌برانگیز شده‌ است.
دونالد ترامپ جونیور به تازگی ایمیل‌های رد و بدل شده خود با وکیل روسی را منتشر کرده که نشان می‌دهد وکیل روسی از وی درخواست ملاقات کرده و گفته که روسیه اطلاعاتی علیه هیلاری کلینتون دارد که می‌تواند در انتخابات به او آسیب بزند‌. پسر ترامپ از این پیشنهاد استقبال کرده است‌.
دونالد ترامپ اما در واکنش به انتقاداتی که پیرامون این رخداد به وجود آمد در توئیتر نوشت که پسر او صادقانه ایمیل‌های خود را در اختیار رسانه‌ها و مقامات قرار داده حال آن‌که هیلاری کلینتون ۳۳ هزار ایمیل خود را حذف کرده است‌. ایمیل‌های حذف شده هیلاری کلینتون مربوط به دورانی است که او وزیر خارجه آمریکا بوده است، وی اما می‌گوید که این ایمیل‌ها شخصی بوده است‌.
توئیت دیگر دونالد ترامپ جمعه گذشته که جلب توجه بسیاری کرده، حاوی اتهاماتی به روزنامه نیویورک‌تایمز است‌. ترامپ نوشته که این روزنامه تلاش‌های آمریکا برای کشتن ابوبکر بغدادی را خنثی کرده و اساسا دستور کار این رسانه علیه امنیت ملی آمریکاست‌.
نوشته وی جزییات بیشتری درباره ماجرا به دست نمی‌دهد اما جمعه گذشته شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز اظهارات ژنرال ریموند توماس از فرماندهان ارشد ارتش آمریکا را منتشر کرد که می‌گفت آمریکا سال ۲۰۱۵ با دستگیری همسر وزیر نفت داعش، اطلاعات ارزشمندی درباره مکان رهبر این گروه به دست آورد که این اطلاعات در یک روزنامه برجسته آمریکایی درز پیدا کرد و بغدادی گریخت‌.
تاکید ترامپ بر برخورداری از حق عفو
رییس‌جمهور آمریکا در توئیتی با اشاره به تداوم تحقیقات مربوط به روابط احتمالی میان کمپین ریاست‌جمهوری سال 2016 وی با روسیه اعلام کرد که اختیارات کامل برای عفو دارد‌. ترامپ در این توئیت مشخص نکرد که در این راستا چه کسی را برای عفو درنظر دارد‌.
با این حال این توئیت‌های وی ظاهرا در پاسخ به گزارشی از واشنگتن پست طی روزهای اخیر بوده مبنی بر اینکه ترامپ و تیم حقوقی‌اش اقدام به بررسی اختیارات ریاست‌جمهوری برای عفو دستیاران ترامپ،‌ اعضای خانواده‌ و حتی خودش کرده‌اند‌. ترامپ در توئیت خود نوشت: همه موافقند که رییس‌جمهور از قدرت کامل برای عفو افراد برخوردار است و افزود: تنها جرمی که تاکنون اثبات شده، درز اطلاعات علیه ماست‌.
سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند روسیه کوشیده است با دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، به روی کار آمدن دونالد ترامپ کمک کند‌. طبق قوانین آمریکا، رییس‌جمهور این کشور می‌تواند پیش از اثبات مجرم بودن یک فرد یا حتی پیش از تفهیم اتهام، افراد را عفو کند‌.
کمیته قضایی سنای ایالات متحده اعلام کرده که دونالد ترامپ پسر، فرزند رییس‌جمهور و پل مانافورت، عضو ستاد انتخاباتی او امروز برای ادای توضیحاتی در برابر این کمیته حضور خواهند یافت‌. همچنین قرار است جارد کوشنر، داماد رییس‌جمهور نیز امروز برای ادای شهادت در برابر کمیته اطلاعات سنای آمریکا حاضر شود‌. براساس این گزارش، این جلسه پشت درهای بسته برگزار خواهد شد‌.
خبر احضار نزدیکان ترامپ به کنگره در شرایطی انتشار یافته که کنگره آمریکا به تحقیقات خود در مورد احتمال ارتباط برخی اعضای خانواده و ستاد انتخاباتی وی با روسیه ادامه می‌دهد‌. هفته گذشته انتشار گزارشی در مورد ملاقات دونالد ترامپ پسر با فردی که رسانه‌ها او را یکی از وکلای دولت روسیه معرفی کردند بار دیگر باعث جلب توجه به این موضوع شد‌.
گفته شده در این ملاقات فرد دیگری نیز حضور داشته که ممکن است مامور اطلاعاتی دولت روسیه باشد‌. پل مانافورت و جارد کوشنر هم در این ملاقات حضور داشته‌اند‌.
پایان دوره تصدی سفیر جنجالی روسیه در آمریکا
دوره فعالیت سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن که یکی از شخصیت‌های کلیدی در تحقیقات کنونی آمریکا حول محور مداخله مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ است، به پایان رسید‌. سفارت روسیه در واشنگتن در صفحه توئیتر خود نوشت، تا زمانی که جانشین سرگئی کیسلیاک، سفیر در حال کناره‌گیری روسیه در واشنگتن زمام امور را به عهده گیرد، دنیس گونچار، وزیر مشاور و معاون رییس هیات روسیه در آمریکا به عنوان کاردار مسکو در واشنگتن خدمت خواهد کرد‌.
انتظار می‌رود آناتولی آنتونوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه جایگزین کیسلیاک شود که از سال ۲۰۰۸ میلادی به عنوان سفیر روسیه در واشنگتن خدمت کرد‌. نامزدی آنتونوف برای این سمت که باید از سوی کرملین تایید شود درحالی صورت گرفت که به دنبال ادعاهای آمریکا مبنی بر مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته کشورش روابط میان مسکو و واشنگتن تحت بررسی‌های دقیقی قرار دارد‌.
نام کیسلیاک در ارتباط با چندین نفر از بستگان دونالد ترامپ به عنوان یک مشاور ویژه مطرح شده و هیات‌های کنگره‌ای آمریکا مشغول تحقیقات درباره مداخله روسیه و روابط احتمالی با کمپین انتخاباتی ترامپ هستند‌.
این در حالی است که جف سشنز صحبت با مقامات روسی درباره مسایل مربوط به انتخابات را رد کرد و گفت، تنها به عنوان سناتور آمریکا با کیسلیاک دیدار داشته است‌. در همین حال مسکو نیز هرگونه مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را رد کرده و ترامپ نیز تاکید کرده که کمپین انتخاباتی‌اش هیچ توطئه‌ای با روسیه نداشته است‌. کاخ سفید اخیرا اعلام کرد که ترامپ، جان‌ هانتسمن را به عنوان سفیر جدیدش در روسیه منصوب خواهد کرد‌.