گفته بودند در باره تخلفات قالیباف در مناظره ها سکوت کنم افشاگری انتخاباتی میرسلیم

همدلی| حزب موتلفه یکی از تشکل‌های زیر مجموعه نظام جمهوری اسلامی است که برخلاف بزرگان جناح اصولگرا، به تحزب پایبند بوده و این پایبندی را در هنگام انتخابات نیز به صورت نصف و نیمه رعایت می‌کند که می‌توان رویگردانی ناگهانی از نامزد حزب (یعنی سیدمصطفی میرسلیم) و رفتن به اردوی ابراهیم رئیسی را یکی از دلایل این نصف و نیمه بودن دانست.
با این همه این حزب همواره بر حضور اخلاق در زمین سیاست تاکید جدی داشته است. اما انتخابات سال 96 و سخنان اخیر میرسلیم - که به افشاگری علیه حزب خود می‌ماند – این موضوع را نیز محل تردید قرار داده است.
سیدمصطفی میرسلیم نامزد این حزب در مناظره‌های انتخاباتی برخلاف حملات و تند و تیزی که به نامزدهای اصلاح‌طلب (روحانی و جهانگیری) می‌کرد و هم‌صدا با نامزدهای اصول‌گرا ادعای فساد در عملکرد آن‌ها داشت. او اکنون اما فاش می‌کند که از طرف حزب موتلفه مامور بود که در زمینه «تخلفات قالیباف» سکوت کند.میرسلیم در مصاحبه‌ای که با روزنامه ایران داشت در این باره می‌گوید: «من گفتم در مورد عملکرد شهرداری که در راس آن آقای قالیباف است، خلاف‌هایی وجود دارد که باید رسیدگی شود. برخی دوستان هم‌نظر بودند اما تصمیم‌گیری جمع این شد که وقتی در یک جبهه کار می‌کنیم، نباید تفرق ایجاد کنیم؛ شما الان رقیب اصلی دارید که باید به آن بپردازید و اذهان عمومی را متوجه او کنید.»
او در توجیه این موضع حزب موتلفه می‌گوید: «حزب تصمیم گرفت که به مشکلات به ترتیب اهمیت برسد و مهم‌تر را فدای مهم نکند.» او البته موضع شخصی خود را در این باره متفاوت از موضع عجیب حزب موتلافه می‌داند و می‌گوید: «من همیشه موضع خود را کتباً و شفاهاً نسبت به عملکرد شهرداری و شخص شهردار اعلام کرده‌ام. همیشه اعتقاد داشتم باید با تخلف از ریشه برخورد کرد. اگر من شخصاً نامزد شده بودم در اعلان موضع آزاد بودم ولی وقتی نامزد یک حزبم، باید مراعات نظر اکثریت را بکنم. عقل جمعی بهتر از عقل فردی است. البته بعداً ممکن است شرایط تغییر کند و متوجه شوند که حرف من درست بوده و در آینده اصلاح شود. تصمیم ما در آن شرایط این بود که تفرقه در جبهه خودمان ایجاد نشود.»او البته اذعان می‌کند که این سکوت فقط تا زمانی ادامه داشت که قالیباف روبه روی روحانی و جهانگیری ایستاده بود و در موقعیت رقابت با خود وی (میرسلیم) موضع او و حزب تغییر می‌کرد. او می‌گوید: « فرض کنید انتخابات به دور دوم می‌رفت و رقابت بین من و آقای قالیباف بود، در آن شرایط البته آنچه را لازم بود می‌گفتم.»آیا از منظر حزب موتلفه هدف وسیله را توجیه می‌کند؟ پاسخ‌هایی که میر سلیم به روزنامه ایران داده‌، نشان‌دهنده تایید این موضع حزب موتلفه است. او می‌گوید: «حزب به عهده من این وظیفه را نگذاشت که یکباره به همه مفاسد از ریز و درشت بپردازم، من شخصاًعلاقه‌مند بودم بگویم که اینجا و آنجا چه مفاسدی هست؛ اما در شورای مرکزی حزب من را مجاب کردند که طرح این موضوعات به صورت درهم یعنی جبهه فرعی باز کردن؛ نباید این کار را انجام دهیم.»


میرسلیم البته می‌گوید که خودش هم پذیرفته و حتی مجاب شده بود: «بله، مجاب شدم که آن زمان برای طرح آن مطالب درست نبود؛ اما شخصاً همواره چه قبل از انتخابات و چه غیر از مناظره‌ها مواضع خود را اعلام کرده‌ام چه کتبی و چه شفاهی. آقای قالیباف و دیگران هم
می‌دانند.»
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این باره افزود: «باید ببینم در چه شرایطی قرارداریم. به طور کلی قطعاً من در مقابل فردی که اهل خلاف و فساد باشد شخصاً کوتاه نمی‌آیم؛ این بدان معنا نیست که حزب هم به نتیجه‌ای که من رسیدم، برسد. اگر حزب دوباره این را بگوید یا باید نظر حزب را بپذیرم یا از حزب بیرون بیایم. بحث تشخیص فردی و جمعی است؛ نمی‌خواستیم با جمع دوستانی که همفکر و هم آرمان ما بودند، اختلاف درست کنیم. در هر ائتلافی ناچاریم مقداری از مواضع خود کوتاه بیاییم و گرنه ائتلافی شکل نمی‌گیرد.»به نظر می‌رسد که میرسلیم هنوز هم درباره صحت موضع خود در همراهی با حزب در تردید است. او حتی از منظر شخصی می‌گوید که هنوز هم باید مراقب قالیباف بود: « آقای قالیباف دیگر نمی‌ماند تمام شد، اما هر جا باشد باید مواظب او بود که خلافی نکند. اینها برای جامعه ما بسیار مضر است. از دوران کرباسچی چنین فسادی شروع شد و اینها تقویت کردند.»میرسلیم در حالی این سخنان را بر زبان می‌آورد و سکوت خود در برابر این فرمان حزب توجیه می‌کند که به درخواست کناره‌گیری حزب موتلفه از وی توجه نکرد و تا آخر در کوران رقابت باقی ماند. یک روز پیش از برگزاری انتخابات جزب موتلافه با انتشار درخواستی رسمی از میر سلیم خواست که از انتخابات کناره گرفته و از اعضای خود نیز خواست که به ابراهیم رئیسی رای دهند. در بخشی از نامه موتلفه آمده است: «اکنون که ارزشگرایان نظر دارند که وحدت جبهه متحد ملت با معرفی نامزد واحد، بیشتر جلوه کند؛ براساس مشورت با بزرگان و علماء و باتشکر از شخص جناب آقای مهندس «سید مصطفی میرسلیم» از پذیرش نامزدی حزب و حضور فعال و مدبرانه در صحنه انتخابات اعلام می‌دارد که حزب موتلفه اسلامی با انصراف از نامزدی ایشان از آیت الله رئیسی، حمایت می‌کند و ان‌شاءالله در آینده از شخصیت ارزشمند جناب آقای مهندس سید مصطفی میرسلیم استفاده مطلوب به‌عمل خواهد آمد.»میرسلیم اما کمی پس از انتشار نامه حزب موتلفه با انتشار یک فایل صوتی در شبکه‌های اجتماعی، انصراف از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد. اکنون این سوال پیش می‌آید که سید مصطفی میرسلیم که سکوت خود دربرابر تخلفات قالیباف را به فرمان حزب نسبت می‌دهد، چگونه در برابر مهم ترین دستور و مصوبه حزب مبنی بر کناره‌گیری از انتخابات ایستاده و تمکین نکرده است. که این سخنان میرسلیم اگرچه به نظر می‌رسد یک افشاگری درباره تناقضات میان اصول ادعایی حزب موتلفه اسلامی و عملکرد آن باشد، اما بیشتر از آن ادعانامه‌ای علیه خود وی نیز
به شمار می‌آید.