تفاهم‌نامه پتروشیمی شل و توتال در آستانه عملیاتی‌شدن

تفاهم- گروه گزارش: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه حضور شرکت‌های خارجی برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران به‌منظور بهبود فرآیند و ارتقای دانش فنی و نیز سرمایه گذاری روند خوبی دارد، گفت:
تفاهم ‌نامه‌های امضا شده با شرکت فرانسوی توتال و شرکت انگلیسی-هلندی شل به مراحل عملی رسیده است و تیم‌های ایرانی و خارجی با جدیت درحال فعالیت و بررسی امور فنی و اقتصادی طرح‌ها هستند که حاصل این بررسی سبب امضای قرارداد اصلی خواهد شد. مرضیه شاهدایی اظهار کرد: برای قرارداد توتال در تفاهم‌نامه، ۶ ماه زمان تعیین شده بود که در پایان ۶ ماه نتایج برآورد اقتصادی و فنی اعلام خواهد شد.
موانع صادراتی و مالی صادرکنندگان محصولات پتروشیمی به چین حل می‌شود: شاهدایی همچنین در باره مشکل صادرات محصولات پتروشیمی به چین اظهار کرد: با رایزنی‌های انجام شده میان مقام‌های دولتی ایران و چین موانع صادرات محصولات پتروشیمی و نقل و انتقال منابع مالی، بطور کامل تسهیل خواهد شد. برخی از مجتمع های پتروشیمی در مورد صادرات محصول به کشور چین و نقل و انتقال پول با مشکل مواجه شدند که خوشبختانه با پیگیری‌های وزارتخانه های نفت و اقتصاد، روند صادرات ادامه دارد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این‌که همه تعهدها در متن قراردادی های صادراتی پتروشیمی اجرا می شود، تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده برخی مشکلات موجود به‌زودی حل خواهد شد.
افزایش خوراک مجتمع های پتروشیمی: این مقام مسوول درباره خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها گفت: کاهش خوراک ارسالی به پتروشیمی ها که در برخی از ماه‌های سال اتفاق می‌افتد نیز از دیگر چالش‌های صنعت پتروشیمی است که گاه فازهای پارس جنوبی به حالت اورهال می‌رود و خوراک یا میزان تولید اتان کمتر می‌شود بنابراین همیشه فراز و نشیب هایی در مسیر تولید وجود دارد، اما در شرایط کنونی در تولید و توسعه با روند خوبی روبه‌رو هستیم. امسال و سال آینده با توجه به برنامه ریزی های انجام شده حجم خوراک ارسالی به مجتمع های پتروشیمی افزایش خواهد یافت.
برنامه پنج ساله شورای راهبردی مسئولیت اجتماعی: شاهدایی در باره برنامه پنج‌ساله شورای راهبردی تصریح کرد: ابعاد برنامه پنج ساله‌ای که در شورای راهبردی تعیین شده است از برنامه CSR یا مسئولیت اجتماعی بین المللی تبعیت می‌کند و شرکت ها به این باور رسیدند که تامین اهداف مسئولیت اجتماعی می‌تواند در جهت پیشبرد اهداف شرکت یاری رسان باشد. وی افزود: شورای راهبردی تصمیم گرفته است که متولی انجام کار نباشد یعنی اگر قرار است مدرسه ساخته شود، سازمان نوسازی مدارس را متولی کند و شورای راهبردی از لحاظ مالی پروژه را تأمین کند. اگر قرار است در توسعه دانشگاهی سرمایه‌گذاری شود متولی توسعه آن باید وزارت فرهنگ وآموزش عالی و یا دانشگاه آزاد باشد.