تحول در عرصه ارتباطات و اطلاعات

فاز سوم شبکه ملي اطلاعات در بيست و سومين نمايشگاه الکامپ با حضور وزير ارتباطات و ساير مسوولان حوزه فناوري اطلاعات کشور رونمايي شد.
شبکه ملي اطلاعات در ٣ فازبندي در تاريخ شهريور٩٥، بهمن ٩٥ و مرداد ٩٦ پياده سازي و به بهره برداري رسيد. اين پروژه مطابق با مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي و الزامات برنامه پنجم توسعه اجرايي شده است. تفکيک ترافيک خارج و داخل و پياده سازي شبکه اي امن، پايدار، پهن باند و داراي موبيليتي با مديريت مستقل و امکان عرضه خدمات محتواي بومي‌از جمله الزامات عملياتي شدن شبکه ملي اطلاعات عنوان شده است. محمود واعظي در اين مراسم با اشاره به مصوبه کمسيون تنظيم مقررات ارتباطات درباره اينترنت نامحدود اعلام کرد: در کميسيون تنظيم مقررات دو مصوبه داشتيم. در مصوبه اول ارتباط بين زيرساخت و مخابرات با شرکت‌هاي FCP را ساماندهي کرديم و در مصوبه دوم نيز درباره‌ تعرفه و مصرف اينترنت تصميم گرفتيم.  وي درباره‌ مصوبه سازمان در راستاي ارائه اينترنت نامحدود گفت: هر روز شاهديم رسانه‌ها درباره کم فروشي مخابرات و FCP‌ها مي‌نويسند. اما ما بارها اعلام کرديم، اين تصور به اين دليل است که استفاده از ويديو حجم زيادي مي‌گيرد. به همين دليل به جاي اينکه به مردم حجم بفروشيم، اتصال اينترنت را تسريع کرديم تا مردم براي نيازمندي‌هاي خود، سرعت مورد نيازشان را خريداري کنند. او با بيان اينکه سرعت در شبکه‌هاي ملي اطلاعات محدويت ندارد گفت: در اين راستا محدوديتي که همواره براي سرعت وجود داشت را برداشتيم. همچنين با افزايش «مراکز تبادل داده» به هفت عدد، اين کار انجام گرفته است.  وي گفت: بر اساس سيستمي‌که اکنون وجود دارد، هر کس از محتواي داخل استفاده کند، ۵۰ درصد اينترنت بين‌الملل را مي‌پردازد زيرا ما بر اساس محاسبه‌اي که انجام داده‌ايم، متوجه شديم پولي که براي اين اتصال بايد داده شود همين ۵۰ درصد است.
گلايه از قوه قضاييه
وي با اشاره به فعاليت کسب و کارهاي اينترنتي در بستر شبکه ملي اطلاعات گفت: چهار سال پيش تصور نمي‌کرديم کسب و کارهاي اينرنتي به اين گونه پيشرفت کندن در شرايطي که در سال ۹۴، ۸۰ استارت‌اپ و در سال ۹۵ تعداد ۲۲۰ استارت‌اپ در الکامپ بودند، امسال شاهديم در سالن الکامپ استار، ۴۵۰ گروه جوان با ايده‌هاي بسيار خوب، شرکت‌هاي خود را راه‌اندازي کردند. او با بيان اينکه فضاي فناوري اطلاعات اکنون در دست جوانان و فارغ‌التحصيلان است اظهار کرد: سرمايه اين شرکت‌ها اعتماد مردم و خدمات لحظه‌اي به آنهاست و ما از معاون قوه قضاييه که در اين مراسم حضور دارد، مي‌خواهيم گلايه شرکت‌ها را به اين قوه منتقل کند زيرا زماني که اين کسب و کارها و شرکت‌هاي فين تک ناگهان فيلتر مي‌شود، اعتماد مردم به آنها سلب شده و کل سرمايه آنها نابود مي‌شود.


وي با بيان اينکه اکنون زيرساخت‌هاي لازم انجام شده است گفت: در حال حاضر بخش خصوصي و جوانان به اين حوزه روي آورده‌اند و از اين جا به بعد نوبت حاکميت، دولت، شوراي عالي فضاي مجازي، مجلس و قوه قضاييه است. ما بايد کسب‌ و کارهاي الکترونيک را به رسميت بشناسيم و قوانين و مصوبات را بر اساس فعاليت‌ آنها ايجاد کنيم. نمي‌توان رفتاري که با کسب و کارهاي سنتي داشتيم را براي پلت‌فورم‌ها نيز اعمال کنيم.
وي با بيان اينکه بايد به فضاي کسب و کارهاي الکترونيکي عنايت ويژه داشته و به آنها اعتماد کنيم افزود: سال گذشته صد هزار شغل در حوزه آي سي تي از طريق کسب‌ و کارها و در بستر شبکه ملي اطلاعات ايجاد کرديم و بنا داريم امسال اين عدد را به ۱۳۰ هزار برسانيم مشروط بر اينکه همه تحقق اين کار کمک کنند. وي با تاکيد بر فراهم شدن زيرساخت‌هاي شبکه ملي اطلاعات اظهار کرد: ما ديگر از نظر زيرساخت نگراني نداريم، تنها مشکلات کوچکي در بخش دسترسي و شبکه اتصال وجود دارد که‌اميدواريم با برنامه ريزي شرکت‌مخابرات و بعضي از FCP‌ها حل شود.
 راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات بر زمين مانده بود
وزير ارتباطات با اشاره به شبکه ملي اطلاعات به عنوان اولويت اصلي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: چهار سال پيش که به وزارت ارتباطات آمديم، متوجه شدم عقب هستيم و تصميم گرفتيم در اين حوزه توسعه پيدا کنيم. تصميم دوم ما نيز درباره کار بر زمين مانده شبکه ملي اطلاعات بود که هم دربرنامه چهارم و پنجم توسعه وحکم رهبري در تشکل شوراي عالي مجازي به آن تاکيد شده بود، بنابر اين تصميم گرفتيم مهمترين پروژه وزارت خانه شبکه ملي اطلاعات باشد.
وي ادامه داد: ما متوجه شديم تا زماني که شبکه ملي انتقال و ip کشور را توسعه ندهيم نمي‌توانيم به توسعه شبکه ملي اطلاعات بپردازيم به همين دليل به توسعه اين کار اقدام کرديم تا مردم و دستگاه‌ها بتوانند از محتوا و خدمات شبکه متناسب با نيازهاي خود استفاده کنند. او با تاکيد بر پيشرفت‌هاي انجام شده در راستاي افزايش زيرساخت‌ها گفت: آنچه از ابتدا در ايران براي شبکه انتقال انجام شده بود که حدود ۹۰۰ گيگابيت بود، از ابتداي دولت يازدهم افزايش ۱۱ برابري داشت. همچنين شبکه آي تي کشور که ۶۲۴ گيگابيت بر ثانيه بود امروز ۱۶ برابر شده است. وي با اشاره به راه‌اندازي سامانه دسترسي آزاد به اطلاعات و همچنين شبکه علمي‌کشور گفت: دانشگاه‌ها استقبال خوبي از شبکه ملي اطلاعات کشور کردند و اينکه خدمتي داشته باشيم که جوانان از آن استفاده کنند بسيار خوب است. همچنين شکبه سلامت کشور، ثبت احوال نيز از ديگر خدمات دستگاه‌هاست که از امروز برروي شبکه ملي اطلاعات قرار گرفته و به بلوغ مي‌رسد.
روند دولت الکترونيک مشابه با شبکه ملي اطلاعات
وي با اشاره به راه‌اندازي دولت الکترونيک اظهار کرد: ما قصد داريم همان روندي که براي شبکه ملي اطلاعات داشتيم را براي دولت الکترونيکي طي کنيم، بدين ترتيب با راه‌اندازي فاز اول آن در هفته آينده، فاز دوم و سوم آن نيز تا پايان دولت دوازدهم به پايان مي‌رسد. وزير ارتباطات خاطر نشان کرد در حال حاضر بين بخش خصوصي و دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي و دولت يک مثلث همکاري ايجاد شد و اميدواريم که اين همکاري ادامه يابد تا بتوانيم به نيازهاي مردم رسيدگي کنيم.